دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران: تولیدکنندگان پوشاک در آستانه بحرانی بزرگ
جلالی قدیری گفت: سهم ما از بازار تولید پوشاک نزدیک به ۴۵۰ هزار تن است و پیش بینی ما این است که حدود ۷۰ درصد بازار در اختیار ما باشد.
به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولیدآنلاین)، به نقل از اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، سعید جلالی قدیری، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران درمورد شرایط تولید و توزیع پوشاک در بازار ایران بیان کرد: شرایط امسال تقریبا مشابه سال گذشته است و رکودی در صنعت پوشاک حاکم است که دلیل آن، کاهش قدرت خرید و قاچاق پوشاک است. البته از سال گذشته، دوستان در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقداماتی برای این منظور انجام دادهاند و مبارزه با قاچاق در حال انجام است و اگرچه باید حجم آن تا حدی بیشتر شود ولی در این میان، همچنان کاهش قدرت خرید مردم وجود دارد. به همین دلیل، در این فکر هستیم که بازارهای صادراتی کشور توسعه پیدا کنند تا با افزایش تولید و اکوسیستم حوزه پوشاک، این صنعت را رونق دهیم.
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران اظهار کرد: پایه قیمتهای مواد اولیه ما اعم از انواع الیاف طبیعی و مصنوعی و انواع ماشینآلات و قطعات موردنیاز تولید عمدتا مبنای نرخ جهانی دارند و قیمت آنها بر اساس دلار تنظیم میشود و طبیعتا وقتی نرخ دلار افزایش یا کاهش پیدا میکند و یا نرخ جهانی با افزایش و یا کاهش روبرو میشود بر قیمتها تاثیر میگذارند. ضمن این که ما غیر از حوزه تولید بخش دیگری تحت عنوان عرضه داریم که آن مرحله، هزینههای تمامشده برای فروش کالا به مصرفکننده نهایی را تعیین میکند.
جلالی قدیری گفت: از سال گذشته، هزینه اجاره املاک تجاری افزایش سرسامآوری پیدا کرده است؛ به طوری که خیلی از برندهای پوشاک ما مجبور شدهاند یک سری از شعبههای خود را تعطیل کنند. چون نه تنها این قیمتها به شدت بالا رفته اند بلکه این برندها فروش هم ندارند. زیرا وقتی اجاره املاک تجاری به شدت بالا باشد روی قیمت فروش تاثیر میگذارد.او با اشاره به پوشاک استوک یادآور شد: به پوشاکی که از فصل خارج می شود استوک گفته میشود و باید خیلی زیر قیمت فروخته شود و تقریبا اگر تولیدکنندهای پوشاک استوک پیدا کند به شدت متضرر خواهد شد.
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران تصریح کرد: تعداد واحدهای تولیدی صنفی ما یعنی آن دسته که جواز صنفی دارند بیش از ۹۰ هزار واحد تولیدی هستند و بیش از یکهزار کارخانه با پروانه بهره برداری وجود دارند و به صورت صنعتی در حال تولید و فعالیت هستند و تعداد بسیار زیادی مشاغل خانگی بعضا بدون مجوز داریم و بیشتر از یک میلیون شغل در زنجیره تولید پوشاک در حال فعالیت هستند.
وی افزود: در حوزه توزیع نیز، ما بیش از ۲۵۰ هزار واحد توزیعی داریم که بوتیک و یا مغازه و فروشگاههای زنجیرهای هستند و تعداد بسیار زیادی هم به صورت اینترنتی در حال فعالیت هستند. در میان ۲۵۰ هزار واحد توزیعی، اگر میانگین اشتغال در هر واحد را دو نفر در نظر بگیریم ۵۰۰ هزار نفر نیز در آن جا اشتغال دارند؛ بنابراین اکوسیستم زنجیره ارزش ما شامل تولید و عرضه، اکوسیستم بسیار بزرگی است و بیش از یک میلیون و نیم شغل در این حوزه در حال فعالیت هستند.
جلالی قدیری در مورد تولید پوشاک ادامه داد: طبق برآورد ما در سال گذشته، سهم ما از بازار تولید پوشاک نزدیک به ۴۵۰ هزار تن است و پیش بینی ما این است که حدود ۷۰ درصد بازار در اختیار ما و ۳۰ – ۳۵ درصد در اختیار قاچاق باشد در حالی که پیش از این، بیش از ۴۰ درصد بوده است و این کاهش به دلیل اقدامات انجام شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و امیدوار هستیم که ادامه دار باشد و درواقع، استمرار آن؛ نیت و هدف و خواسته ماست و با اقدامات صورت گرفته روند قاچاق کاهشی خواهد بود.
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان این که شناسه کالا بخشی از حوزه توزیع و بازدارنده مسائل قاچاق است، افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طرحهای مختلفی برای مقابله با قاچاق دارد که شناسه گذاری کالا، یکی از طرحهایی است که پایه طرح مبارزه با قاچاق کالا محسوب میشود و ضمانت اجرایی پیدا کرده و شناسه کالا برای وصل شدن تولیدکنندگان به سیستمهای مالیاتی شان است و طبیعتا خیلی از تولیدکنندگان بزرگ این شناسه را گرفته اند ولی آن دسته که به صورت واحدهای صنفی فعالیت میکنند به مرور این شناسه را خواهند گرفت. چون کل موارد مالیاتی منوط به شناسه کالاست و شناسه کالا به سامانه امور مالیاتی وصل شده است و کالاها باید شناسه دار باشند. البته در مرحله اول برای این که ممکن است خیلی از دوستان در این بازار بزرگ، تا حدی با شیوههای جدید آشنایی نداشته باشند شناسه عمومی به آنها اختصاص داده شده است.