اخباربرگزیدهاقتصادتجارتتشکلهاحمل و نقلخودروصنعت و معدنصنعت ومعدن

عضو انجمن قطعه سازان خودرو: ­قوانین کشور ضد داخلی سازی و حامی واردات

مهدی مطلب‌زاده عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور با بیان اینکه سیاست‌های داخلی‌سازی با شکست مواجه شده است، گفت: همه قوانین و سیاست‌های کشور علیه داخلی‌سازی است.

مهدی مطلب‌زاده عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور با بیان اینکه سیاست‌های داخلی‌سازی با شکست مواجه شده است، گفت: همه قوانین و سیاست‌های کشور علیه داخلی‌سازی است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولیدآنلاین)، مهدی مطلب‌زاده گفت: تاکنون ۵ میز داخلی‌سازی قطعات خودرو برگزار شده که در آنها ۱۱ مشوق پیش بینی شده بود، اما هیچ یک از مشوق‌ها داده نشد و هیچکس نیز پیگیری نکرد که چرا این قول و قرار‌ها محقق نشد؟

وی بیان کرد: معتقدیم قوانین فعلی کشور برای حمایت از موضوع ساخت داخل نبوده، بلکه حامی واردات است.

مطللب‌زاده ادامه داد: امروز با دلار آزاد حدود ۹۴ هزار تومانی در بازار مواجهیم، از سوی دیگر مواد اولیه نظیر فولاد، مس، پلیمرها، آلومینیوم و … همه بر مبنای دلار آزاد محاسبه می‌شوند؛ به عبارتی قیمت این مواد اولیه شاید حدود ۱۰ درصد بالاتر از نرخ‌های جهانی برای ما تمام می‌شود و عملاً نرخ دلار برای تولید کننده ایرانی به ۱۰۵ هزار تومان می‌رسد.

وی همچنین گفت: امروز با دلار توافقی ۶۵ هزار تومانی مواجهیم و اگر مونتاژ کار ایرانی ۵۰.۱ درصد ساخت داخل داشته باشد، هزینه گمرکی آن ۵ درصد و عوارض موثر آن کمتر از ۲ درصد تمام می‌شود که به معنای نرخ دلار حدود ۶۷ هزار تومانی است؛ در این شرایط تولیدکننده داخلی با دلار ۱۰۵ هزار تومانی توان رقابت با مونتاژ کار ندارد.

این عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان کشور با انتقاد از نرخ بالای سود این تسهیلات اعطایی به واحد‌های تولیدی افزود: امروز با نرخ تسهیلات بانکی ۲۳ درصدی مواجهیم که ۲۵ تا ۳۰ درصد آن را نیز بانک بلوکه می‌کند و در این شرایط باید گفت نرخ بهره موثر این تسهیلات حدود ۳۶ درصد تمام می‌شود.

مطللب‌زاده همچنین به قطعی‌های پی در پی برق در واحد‌ها و شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی همه روزه از ساعت ۵ تا ۱۱ با قطعی برق در شهرک‌های صنعتی مواجهیم و علاوه بر آن یک روز در هفته به صورت ۲۴ ساعته برق قطع می‌شود. با این حال اداره کار تاکید کرده که حقوق همان یک روز تعطیل کارگر را نیز باید بپردازیم و اگر جمعه سر کار بیایند ۱.۸ برابر یک روز معمولی باید حقوق بدهیم؛ بر این اساس هزینه‌های ساخت داخل بسیار بالا تمام می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان کشور همچنین به قیمت‌شکنی خارجی‌ها (دمپینگ) اشاره کرد و گفت: در شرایطی که سرمایه‌گذاری ساخت داخل توسط سرمایه‌گذار ایرانی انجام شده است، اما در نهایت می‌بینیم که چینی‌ها قطعات را ارزان‌تر به خودروساز داخلی ارائه می‌کنند.

مطللب‌زاده افزود: در این شرایط باید گفت کل قوانین ما علیه موضوع ساخت داخل است و این مسئله با شکست مواجه شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان کشور تاکید کرد: نباید در کشور دلار دو نرخی داشته باشیم، بلکه ارز تک نرخی می‌تواند به ساخت داخل کمک کند.

وی ادامه داد: گران بودن حمل و نقل در کشور سبب شده تا صنعتگران به داخلی‌سازی قطعات و تجهیزات حجیم و بزرگ و نه قطعات با فناوری بالا و … تمایل پیدا کنند و این مساله را نیز باید به مصائب داخلی سازی در کشور اضافه کرد./صداوسیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا