مدیرعامل گروه آموزشی جوکار: ضعف اطلاعرسانی در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، محسوس است / لزوم توجه بیشتر به بزرگترین جشن فرهنگی کشور
ابوالفضل جوکار با اشاره به اهمیت نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برای صنعت نشر گفت: هر سال اطلاع رسانی نمایشگاه ضعیفتر از قبل میشود و انگار نه اینکه این یک جشن بزرگ فرهنگی است و همه باید در آن شریک باشند و عملاً نمایشگاه تا نیمه مدت فعالیت آن، به سبب ضعف اطلاع رسانی اولیه، از رونق کافی برخوردار نیست.
به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، ابوالفضل جوکار، مدیرعامل گروه آموزشی جوکار به مناسبت آغاز به کار سی و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، با اشاره به تحویل شدن سال جدید صنعت نشر و کتاب در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، گفت: نمایشگاه کتاب تهران، بزرگترین رویداد حوزه نشر در کشور است و همچنین پربازدیدترین نمایشگاه حال حاضر نیز به شمار میرود.
نمایشگاه کتاب، مناسب همه اقشار سنی است
وی افزود: نمایشگاه کتاب تهران یک نمایشگاه خانوادگی است یعنی خانوادهها میتوانند با هم به نمایگشاه بیایند و همه محتوای مد نظر خود را پیدا کنند و این در میان نمایشگاههای برگزار شده کمتر اتفاق میافتد. از سوی دیگر کودکان، نوجوانان و جوانان نیز دارای بخشهای اختصاصی خود هستند و در کمتر نمایشگاهی محتوای مناسب همه اقشار عرضه میشود.
مدیرعامل انتشارات گاج (گروه آموزشی جوکار) طول مدت نمایشگاه کتاب تهران را از دیگر عوامل جذابیت آن دانست و گفت: این نمایشگاه به نسبت دیگر نمایشگاهها طولانیتر است و ۱۱ روز بودن آن، سبب جذابیت بیشتر آن شده است چرا که فرصت حضور برای افراد مختلف و ساکنان شهرهای دیگر هم فراهم است.
ضعف اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب محسوس است
جوکار به اطلاع رسانی نمایشگاه به عنوان پاشنه آشیل آن پرداخت و تصریح کرد: اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب بسیار ضعیف است و عملاً از روزهای چهارم و پنجم مردم متوجه آن میشوند. امسال این اطلاعرسانی با برگزاری دور دوم انتخابات هم همراه بود و مقداری از توجه شبکههای تلویزیونی و رسانهها به سمت انتخابات نیز رفت.
مدیرعامل انتشارات گاج افزود: هر سال اطلاع رسانی نمایشگاه ضعیفتر از قبل میشود و انگار نه اینکه این یک جشن بزرگ فرهنگی است و همه باید در آن شریک باشند و عملاً نمایشگاه تا نیمه مدت فعالیت آن، به سبب ضعف اطلاع رسانی اولیه، از رونق کافی برخوردار نیست.
بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی، نقطه عطف اطلاع رسانی نمایشگاه است
این فعال عرصه چاپ و نشر با اشاره به اهمیت این نمایشگاه در نظر مسوولان عالی کشور، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی به نمایشگاه کتاب توجه ویژهای دارند و تقریباً هر سال از آن بازدید کردهاند. حال اگر این بازدید در روز نخست یا دوم نمایشگاه انجام شود، توجه رسانهای از ابتدا به آن جلب میشود زیرا بازدید ایشان از شبکههای مختلف پوشش داده میشود و حضور ایشان در غرفهها هم سبب قوت قلب ناشران و کتابفروشان و هم سبب توجه مخاطبان به آثار میشود که هر دو برای رونق صنعت نشر بسیار مؤثر است.
وی افزود: نگاه رهبر معظم انقلاب به عنوان یک کتابخوان حرفهای به حوزه نشر، تخصصی است و نقطه نظرات و رهنمودهای ایشان در این حوزه، همواره راهگشا بوده است و فرصت حضور ایشان در نمایشگاه کتاب بسیار مغتنم است.
جوکار افتتاح نمایشگاه توسط رئیس جمهور را نیز خواستار شد و گفت: پیشنهاد دیگر من این است که این نمایشگاه توسط رئیس جمهور محترم افتتاح شود زیرا اگر افتتاحیه توسط ایشان صورت گیرد، تمام شبکههای تلویزیونی و رادیویی خبر آن را منتشر میکنند و اطلاع رسانی گستردهای صورت میگیرد و در ادامه اگر رهبر انقلاب نیز همان روز یا فردای آن روز بازدید کنند، این اطلاع رسانی و پوشش خبری گستردهتر میشود.
مدیرعامل انتشارات گاج حضور مقام معظم رهبری را از نظر اهمیت با حضور ایشان در پای صندوق های رأی مقایسه کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در هر انتخابات، همان اول وقت برای انداختن رأی خود به پای صندوق رأی میروند و من اینجا به عنوان یک ناشر خواهش میکنم که حضرت آقا در اولین روزهای نمایشگاه کتاب در آن حضور یابند و با حضور پر برکت خودشان، به این صنعت یک جان تازهای بدهند.
شبکه توزیع کتاب نیازمند حمایت است
این فعال صنعت نشر درباره اهمیت نمایشگاه کتاب تهران برای صنعت نشر گفت: بسیاری از ناشران مشکل شبکه توزیع دارند و به همین دلیل این ۱۱ روز برای آنها و فروش آنها حیاتی است.
وی افزود: نمایشگاه کتاب برای ناشران بزرگ به سبب هزینهای که برای تبلیغات و غرفهآرایی انجام میدهند، اغلب هزینه بیشتری از مبلغ فروش نمایشگاه دارد ولی ناشران بزرگ برای تبلیغات و دیده شدن برند خودشان و رونق بخشیدن به این رویداد که بزرگترین رویداد در حوزه چاپ و نشر است به نمایشگاه میآیند اما برای ناشران کوچک حضور و فروش بسیار پر اهمیت است و هر چه نمایشگاه با استقبال بیشتری همراه شود، برای آنها بهتر است.
جوکار افزود: خوب است برای تشویق ناشران کوچک از ناشران خرد هزینهای دریافت نشود یا حداقلی باشد تا این ناشران در نمایشگاه شرکت کنند و فروش داشته باشند.
سالن کتابهای دسته دوم در نمایشگاه کتاب تهران ایجاد شود
مدیر عامل انتشارات گاج افزود در سالهای اخیر قیمت کاغذ از یک سو و دیگر کالاهای حوزه چاپ و نشر مانند فیلم و زینک و مرکب به شکل زایدالوصفی بالا رفته و به طبع آن هزینه انتشار کتاب و قیمت آن نیز بالا رفته است به طوری که بخشی از مردم در تهیه کتاب دچار مشکل هستند.
وی افزود: خوب است که نمایشگاه کتاب سالن بزرگی برای عرضه کتابهای دسته دوم ایجاد کند و این عرضه میتواند به شکل متمرکز صورت گیرد و توسط یک مجموعه انجام شود یا اینکه در آن سالن هم غرفههایی ایجاد شود و مجموعههایی که کتاب دست دوم دارند، برای عرضه این کتابها از آن غرفهها استفاده کنند و اگر شخصی هم میزان قابل توجهی کتاب دست دوم داشت، بتواند غرفهای بگیرد و کتابهای خود را عرضه کند.
جوکار خاطرنشان کرد: هر کسی توان خرید کتاب نو را ندارد و پیشنهاد من این است که نمایشگاه عرضه کتاب دست دوم در همان نمایشگاه باشد و در سالنی مجزا عرضه شود که هم بر مخاطبان نمایشگاه اضافه کند و هم مخاطبان با دست پر از نمایشگاه خارج شوند./ایلنا