مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو: سرمایهگذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای تولید قطعات حساس خودرو
عادل پیرمحمدی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از سرمایهگذاری بیست هزار میلیارد تومانی این خودروساز برای تولید انواع گیربکس اتوماتیک هیبریدی و قطعات حساس دیگر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولیدآنلاین)، عادل پیرمحمدی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در حاشیه تجلیل از کارگران نمونه خودروسازی گفت: طی ۲۰ سال گذشته سرمایهگذاری جدیدی در ایرانخودرو صورت نگرفته است و این سرمایهگذاری ۲۰ همتی به نوعی آغاز کار خواهد بود.
عادل پیرمحمدی در خصوص کیفیت و تولید در آینده ایران خودرو بیان کرد: اگر بخواهیم به تولید یک میلیون دستگاه برسیم باید تولیدی با کیفیت و با مصرف بنزین کمتری داشته باشیم هدف گذاری ما در مصرف بنزین به طوری است که خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر فقط ۵ لیتر مصرف کند که این امر نیازمند سرمایهگذاری در قطعات و مجموعهها و فناوریهای جدید است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو همچنین گفت: تا پایان سال از دو محصول جدید ایران خودرو رونمایی میکنیم که یکی شاسی بلند و دیگری هم سدان (سواری) است.
عادل پیرمحمدی با اشاره به اینکه سرمایهگذاری برای یک بنگاه اقتصادی باید سودده باشد، افزود:اصرار به رویه قیمتگذاری دستوری موجب شده در بخش خصوصی به ویژه قسمت قطعه سازی کسی مایل برای سرمایهگذاری نباشد زیرا بازگشت سرمایه بسیار سخت شده است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با انتقاد از قیمت گذاری دستوری گفت: مواد اولیه در بورس کالا عرضه میشود و قیمت آن را ارز تعیین میکند، اما متاسفانه محصول نهایی تابع قیمت گذاری دستوری است که موجب شده بنگاههای اقتصادی مانند خودروسازیها دچار زیان انباشته شوند.
عادل پیرمحمدی همچنین گفت: از اوایل فروردین امسال روند ثبت سفارش به کندی انجام میشود که ادامه این روند، تولید را با چالش مواجه میکند، اگر بناست تولید افزایش یابد باید چالشهایی از این دست رفع شود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در خصوص کسری خودرو و تحویل ندادن به مشتری گفت: این تعداد در حال حاضر به ۲۰ هزار عدد رسیده که تولید کمتر از دو هفته شرکت ایران خودرو است.
عادل پیرمحمدی در خصوص تولید اتوبوس هم گفت: وقتی ۵۱ درصد این خودروها در داخل تولید میشود چرا باید اتوبوس را از خارج بخریم و ارز را خارج کنیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: برای ساخت خودرو ۶۰ صنعت بالادستی درگیر هستند و باید به ما خدمات بدهند تا بتوانیم خودروی با کیفیت تولید کنیم. در این بین اگر به طور نمونه چالشهایی مانند ثبت سفارش قطعات، تولید را روزانه ۸۰۰ دستگاه کاهش دهد به همین مقدار هم دیگر صنایع مانند آلومینیوم، مس و فولاد هم دچار چالش و انباشت مواد میشوند.
عادل پیرمحمدی در خصوص خروج برخی خودروها از خط تولید هم گفت: امسال تولید دو خودروی پارس و سمند به دلیل عمر بالا متوقف خواهد شد. همچنین دنا و و تارا با قوای محرکه جدیدو تارای هیبریدی وارد بازار خواهد شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: در حال حاضر در همه محصولات ضررده هستیم و قیمت تمام شده بالاتر از قیمتی است که به دست مصرف کننده میرسد.
عادل پیرمحمدی ادامه داد: سال ۹۰ خودرو را لیزینگی و به صورت قسطی میفروختیم، اما در حال حاضر با قیمتهای دستوری، افراد زیادی برای خرید خودرو صف کشیدند. ما در این سالها چیزی حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رانت را بین مردم توزیع کردیم و در این بین نه دولت توانسته مالیات خود را از این پول بگیرد نه ما به سود خود رسیدهایم./صداوسیما