انرژیاهم اخبار

آغاز فصل تابستان با رکوردشکنی‌های پیاپی در مصرف برق

به گزارش روز شنبه خبرنگار اقتصادی ، تداوم موج شدید گرمای هوا به علاوه تلاش گسترده مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز برای استخراج غیرقانونی ارزهای مجازی، وضعیت پیچیده‌ای را مقابل صنعت برق قرار داده است، به گونه‌ای که امسال رکورد مصرف برخلاف سال‌های گذشته، از اردیبهشت ماه و در چند مرحله شکسته شد.

«رضا اردکانیان» وزیر نیرو چندی پیش در این باره گفت: این روزها شرایط گرمایی شدید در حالی که تازه اول تابستان است، سبب افزایش مصرف انرژی در کشور شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته اوج بار در ۳۱ تیرماه به میزان ۵۸ هزار و ۳۰۰ مگاوات رخ داد در حالی که امسال و در دو روز اخیر میران مصرف به حدود ۶۲ هزار مگاوات رسیده است.

گزارش‌های منتشر شده شرکت مدیریت شبکه برق ایران نشان می‌دهد: مصرف برق از روز سی خردادماه وارد کانال ۶۰ هزارمگاوات که بی سابقه‌ترین میزان مصرف برق در ۱۰ سال اخیر است شده و در روزهای بعد هم با گذشتن پله پله از این کانال در روز دوم خردادماه به بالاترین میزان رسیده و در کانال ۶۱ هزارمگاواتی قرار گرفته است.

روز دوم خردادماه، میزان مصرف برق به رقم بی‌سابقه ۶۱ هزار و ۶۳۴ مگاوات رسید. گرچه روز سوم خردادماه کمی از شدت مصرف برق کاسته شد اما همچنان در کانال ۶۰ هزارمگاواتی بود.

این میزان مصرف درحالی اتفاق افتاده که ظرفیت تولید کلی برق کشورمان حدود ۸۵ هزارمگاوات است که بخشی از این ظرفیت مربوط به نیروگاه‌های برق آبی است که امسال به دلیل کاهش چشمگیر بارش‌ها حدود چهار هزارمگاوات از ظرفیت این نوع نیروگاه‌ها کاسته شده و این به آن معنا است که وضعیت تولید برق با کاهش قابل توجهی روبرو شده است.

این وضعیت در حالی است که امسال به دلیل رشد شدید ارزش ارزهای مجازی، تعداد زیادی از مردم مشتاق استخراج این نوع ارزها شده و با خرید دستگاه‌های مخصوص و اتصال آن به شبکه برق کشور، مصرف برق را افزایش دادند.

آغاز فصل تابستان با رکورد شکنی‌های پیاپی در مصرف برق

چندی پیش «رضا اردکانیان» درباره شرایط تامین برق گفت: امسال با وجود پیش بینی‌هایی که انجام شده بود با چند وضعیت غیرمتعارف نسبت به سال گذشته روبه‌رو شدیم که یکی گرمای زودرس بود که از فروردین‌ماه آغاز شد.

وی ادامه‌داد: از طرفی، خشکسالی قابل ملاحظه‌ای که در سال آبی مهرماه ۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰ ایجاد شد، منجر به کاهش قابل ملاحظه‌ ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی شد.

وزیر نیرو گفت: ظرفیت نصب‌شده نیروگاه‌های برق‌آبی هنگامی که همه سدها پر آب باشند ۱۲ هزار مگاوات است که با احتساب مسایل بازدهی، حدود ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت عملی از این نیروگاه‌ها می توان داشت.

وی اضافه‌کرد: همچنین نزدیک به ۷۳ هزار مگاوات نیروگاه نصب شده حرارتی وجود دارد که با احتساب نیروگاه‌های برق‌آبی در مجموع ۸۵ هزار مگاوات می‌شود که از آن ۷۳ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده حرارتی، ظرفیت عملی‌مان با توجه به مساله عمر نیروگاه ها و فرسودگی آنها و با توجه به وضعیت دما و ارتفاع محل استقرار نیروگاه نسبت به سطح دریا، یک کاهش توان خروجی داریم.

اردکانیان بیان‌داشت: بر این اساس در بهترین حالت حداکثر توان خروجی ما از آن ۷۳ هزار مگاوات، حدود ۵۰ هزار مگاوات است که با ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های برق‌آبی ها به ۶۰ هزار مگاوات می‌رسد؛ البته این ظرفیت وقتی به حداکثر می‌رسد که همه سدها پر بوده و همه واحدهای حرارتی نیز در مدار باشند.

وی افزود: بخشی از شرایطی که امسال پیش آمد قابل پیش‌بینی و برای آن برنامه‌ریزی شده بود، بخشی دیگر ناشی از گرمای زودرس و خشکسالی بود که که کاهش در توان نیروگاه‌های برق‌آبی را به دنبال داشت و بخشی دیگر، بحث رمزارزها بود.

وزیر نیرو توضیح‌داد: درخصوص رمزارزها، آن حدی که ما به‌همراه وزارت صنعت به عنوان ماینرهای مجاز داشتیم حدود ۳۲۱ مگاوات بود اما برآوردهای انجام شده داخلی و خارجی نشان می‌دهد ۱۰ درصد از انرژی مصرفی برای تولید رمزارزها برای ایران است.

وی گفت: برآوردهای همکاران ما مصرف حدود ۲ هزار مگاوات انرژی برق را نشان می‌دهد که توسط ماینرها مصرف می شود، اما فقط ۳۲۰ مورد آنها مجاز بود که اینها خاموش شدند.

اردکانیان افزود: مجموعه این عوامل، شرایطی را پیش آورد که ما در ۳۱ اردیبهشت ماه با اوج بار مواجه شدیم، در حالی که پارسال این اوج بار در اواخر خرداد و در سال ۹۸ در تیرماه اتفاق افتاده بود.

وی اظهار داشت: اعدادی که هر روز گزارش می‌شود حاکی است اوج باری که در فصل بهار با آن روبه‌رو شدیم در سال‌های قبل در تابستان رخ می‌داده است، البته بخشی قابل پیش‌بینی بوده و برای آن برنامه‌ریزی شده بود.

این عوامل و نیز تاخیر در روند تعمیرات نیروگاهی سبب شد اواخر اردیبهشت ماه کشور با قطع برق روبرو شود و همین موضوع ضرورت توجه به تامین برق پایدار از راه‌های دیگر را جدی‌تر ساخت.

این مسایل دست به دست هم داده و تابستانی سخت را برای تامین برق در مقابل دست اندرکاران این صنعت قرار داده است.

یکی از مهمترین اقدام‌هایی که می‌تواند ناترازی تولید و مصرف را کاهش دهد، اعمال روش های مدیریت مصرف است که باید در همه سطوح به طور جدی مورد توجه قرارگیرد تا بتوان این روزهای سخت برقی را با کمترین مشکل پشت سرگذاشت.

«مصطفی رجبی مشهدی» سخنگوی صنعت برق در این باره به خبرنگار گفت: باید مدیریت مصرف از ۶ هزار مگاوات فعلی به ۸ هزار مگاوات افزایش یابد تا در تامین برق مشکلی ایجاد نشود.

به گفته کارشناسان، مهمترین مواردی که می تواند به صرفه جویی در مصرف برق کمک کرده و کاهش چشمگیری را ایجاد کند، خاموش کردن یک لامپ اضافه، در مدار نیاوردن وسایل پرمصرف در ساعت های اوج مصرف، از پریزخارج کردن وسایل برقی در زمانی که کاربرد ندارند، استفاده از نورخورشید در طول روز، استفاه از دورکند کولرهای آبی و تنظیم دمای وسایل سرمایشی بر روی درجات پایین است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا