اخباربرگزیدهاهم اخباربازارتجارتتشکلهادسته‌بندی نشدهشرکتهاصنعت و معدننشریه همگام با صنعتکار و تعاونکشاورزی و صنایع غذاییکشاورزی وصنایع غذایی

آیا در شان معاون اول دولت است که به بحث قیمت گذاری رب گوجه و تن ماهی ورود کند؟!

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد،هیات مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران در نشست خبری پیرامون وضعیت نابسامان تولید کنسرو رب گوجه فرنگی و کنسرو تن ماهی و عدم تعیین تکلیف قیمت واقعی این دو کالا توسط ستاد تنظیم بازار همراه با برخی از اعضای این سندیکا توضیحاتی را جهت تنویر افکار عمومی ارائه کرد.

مهندس مسعود بختیاری نائب رئیس سندیکای صنایع کنسرو ضمن اعلام اینکه در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ که همیشه در این ایام شاهد اوج تولید هستیم متاسفانه شاهد اقداماتی از سوی ستاد تنظیم بازار به منظور قیمت گذاری دستوری بودیم که کلیه تولیدکنندگان این صنف را دچار چالش فراوانی کرد.

این فعال صنعت غذا بیان کرد: اکنون با گذشت بیش از ۵ ماه از ابتدای سال و پس از تغییر رئیس اسبق سازمان حمایت متاسفانه هنوز تعیین و تکلیفی در خصوص نهایی کردن این موضوع از سوی مراجع تصمیم گیر در این خصوص نبوده ایم و براین موضوع تاکید داریم که قیمت گذاری کنسرو رب گوجه فرنگی و تن ماهی باید از دستور قیمت گذاری خارج شود و اجازه دهیم عرضه و تقاضا قیمت را در بازار تعیین کند.

وی در ادامه تاکید کرد؛ معتقدیم دولت در مسیری است که نتیجه آن ضربه به تولید است و دولت در بحث اقتصاد خودسرانه عمل می کند. این نتیجه مواجه دولت با تولیدکننده هیچ نتیجه ای جز تعطیلی واحدهای تولیدی ندارد.

بختیاری با اشاره به روند طولانی بررسی قیمت گذاری که عملا فرآیندی اشتباه از سوی دولت است اشاره کرد متاسفانه سازمان های ذیربط در این خصوص به نتیجه ای نرسیدند و کار به جایی رسیده است که معاون اول دولت باید در این خصوص اظهار نظر کند.

وی با اشاره به اینکه بقای تولید به استمرار تولید وابسته است اشاره کرد موضوع قیمت گذاری دستوری موجب اخلال در روند تولید شده است به طوری که شاهد هستیم حدود ۵۰% خطهای تولید رب گوجه فرنگی غیرفعال شده اند که این موضوع در روند تنظیم بازار به صورت کوتاه مدت و بلند مدت اثرات جبران ناپذیری را بر بازار خواهد گذاشت.

نائب رئیس سندیکای صنایع کنسرو ضمن انتشار برگه آنالیز قیمت تن ماهی به خبرنگاران اعلام کرد تولیدکنندگان این سندیکا حتی حاضرند با سود صفر تا ۱۷ درصدی که خود دولت آن را اعلام کرده است به تولید خود ادامه دهند.

در پایان مهندس بختیاری ضمن اعلام اینکه ما همواره در کنار دولت هستیم و نه در تقابل با آن اعلام کرد که حتی حاضریم با سود صفر تولید خود را ادامه دهیم.

در ادامه این نشست مهندس محمد مختاریانی عضو هیات مدیره سندیکای کنسرو نیز ارائه توضیحاتی از روند قیمت گذاری دستوری ضمن گلایه از این مورد که چرا باید کار به جایی برسد که معاون اول رئیس جمهور وارد قیمت گذاری دستوری رب گوجه فرنگی شود اشاره کرد سیاه ترین دوره تجارت تاریخ کشور در حال سپری است. وی اشاره کرد در حال حاضر کارخانه تولید تن ماهی ما تعطیل است اما کسی پیگیر این موضوع نمی شود. در ادامه مختاریانی ضمن گلایه از چانه زنی دولت در بحث قیمت گذاری آن را در شآن دولت نخواند و اشاره کرد این موارد منجر به نابود کردن تولید می شود.

در پایان جلسه مهندس سید محمد میررضوی دبیر سندیکای صنایع کنسرو اعلام کرد: صنایع کنسرو حداقل شامل ۱۵۰ قلم کالا می باشد که شاهد تداوم تولید سایر اقلام تولیدی این صنعت هستیم و تاکنون مشکلی بابت تامین آن در بازار مشاهده نشده است اما با توجه به افزایش قیمت گوجه و با توجه به بحث قیمت گذاری دستوری این قسم از کالا هم تولید کننده و هم کشاورز دچار مشکل خواهند شد.

پایان خبر

خبرنگار و سردبیر: امیررضا اسکندری

عکس : فاطمه کاشانی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا