اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد بین المللاقتصاد و تجارتتجارتصادرات و وارداتصادرات و واردات

اهمیت توسعه ارز ملی در توسعه تجارت ایران و چین

تولید و اقتصاد- رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: چین یکی از اقتصاد‌ها بزرگ جهان است که در سال‌های اخیر ارتباط سیاسی و اقتصادی خوب و نزدیکی با ایران داشته است. یکی از اهداف دولت سیزدهم توسعه تجارت با این کشور است.

علیرضا پیمان پاک در ادامه افزود: رئیس جمهور در سفر قریب الوقوع به چین برنامه‌های مختلفی در حوزه‌های انرژی، صنعت و معدن، کشاورزی، دانش بنیان، حمل ونقل ,… دارد.

وی گفت: ایران با قرار گرفتن در مسیر کریدور شرق به غرب و جنوب به شمال میتواند مسیر مناسبی برای تجارت کالا‌های دیگر کشور‌ها باشد. در سفرآقای رئیسی به چین حوزه زیر ساخت حمل و نقل، ترانزیت کالا و تامین بار از موضوعات مهم مورد توجه خواهد بود.

پیمان پاک در ادامه افزود: یکی از ویژگی‌های این سفر، سفر‌های ابتدایی هیات‌های مختلف تخصصی و مذاکرات آن‌ها با هیات‌های چینی است که این سفر کمک میکند تا موانع پیش رو توافقات برطرف شود و دستاورد‌های خوبی در حوزه‌های اقتصادی و تجاری حاصل خواهد شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه تجارت دو کشور در سال گذشته ۳۰ درصدافزایش داشته، گفت: چین بزرگترین شریک تجاری کشورمان است که استفاده از ارز ملی یعنی یوآن در تعاملات میتواند تاثیر بسیاری در تامین ارز و توسعه تجارت دو کشور داشته باشد.

به گزراش آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه چین اولین مقصد کالا‌های ایران بود. صادرات کالا‌های ایرانی به مقصد بازار‌های چین از نظر ارزش حدود ۱۲ میلیارد ۶۰۰ دلار کالابوده که در مقایسه با سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است./واحد مرکزی خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا