اهم اخباربازارتجارتصادرات و وارداتصنایع معدنیصنعت و معدننشریه همگام با صنعت

بی‌نیازی کشور از واردات شمش فولاد و آهن اسفنجی

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین) به نقل از ایسنا؛ بر اساس آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در دو ماهه امسال میزان واردات مجموع مقاطع طویل فولادی ۳۳ درصد، محصولات فولادی ۲۰ درصد و مجموع مقاطع تخت ۱۹ درصد نسبت به آمار واردات آن‌ها در مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته‌است؛ این در حالیست که کشور از واردات آهن اسفنجی و شمش فولاد (فولاد میانی) در این مدت بی‌نیاز بوده است.

بیشترین میزان واردات فولادی در دو ماهه ابتدایی امسال  مختص محصولات فولادی معادل ۱۳۸ هزار تن است که نسبت به میزان واردات آن در مدت مشابه سال گذشته (۱۱۵ هزار تن) ۲۰ درصد افزایش را تجربه کرده است.

پس از آن میزان واردات مقاطع تخت فولادی در مدت مذکور سال جاری معادل ۱۲۶ هزار تن ثبت شده که از میزان واردات آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۹ درصد بیشتر است. در مجموع فروردین و اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، حدودا ۱۰۶  هزار تن مقاطع تخت فولادی وارد کشور شده بود.

در نهایت مجموع مقاطع طویل فولادی وارد شده در دو ماهه ۱۴۰۱ نسبت به همین مدت در سال گذشته ۳۳ درصد بیشتر شده و از ۹۰۰۰ تن به ۱۲ هزار تن رسیده است.

طبق آمار، واردات شمش فولادی (فولاد میانی شامل اسلب، بیلت و بوم) و آهن اسفنجی در دو ماهه ابتدایی امسال صفر ثبت شده است.

همچنین شایان ذکر است که بر اساس آمار واردات در فروردین ماه که البته نسبت به فروردین ماه ۱۴۰۰ نیز کاهشی بوده است، اکثر حجم واردات فولادی‌ها (در مجموع دو ماهه ۱۴۰۱) در اردیبهشت ماه اتفاق افتاده است.

از سوی دیگر طبق آمار، طی دو ماهه ابتدایی امسال بالغ بر یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن صادرات اقلام فولادی صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته برای مقاطع تخت فولادی و شمش فولاد افزایشی رقم خورده اما در مقاطع طویل و محصولات فولادی، صادرات کاهشی شده است؛ ضمن اینکه برخلاف آنکه همیشه بیشترین رشد صادرات متعلق به آهن اسفنجی ثبت می‌شد، میزان صادرات آن در دو ماهه امسال صفر شده است.

بررسی آمار تولید، صادرات و واردات انواع اقلام فولادی نشان می‌دهد که بیشترین حجم تولیدی انواع فولادی‌ها در دو ماهه ابتدایی سال جاری، صرف مصرف داخل شده است. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا