اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتبازارتجارتتشکلهاصنعت و معدننساجی

تامین مواد اولیه مبل به نرخ منصفانه، دغدغه تولید کنندگان

علیرضا عباسی با اشاره به چالش‌های صنعت مبلمان، افزود: مواد اولیه با قیمت گران تولید می‌شود که همین عامل روی قیمت نهایی اثر گذاشته و باعث افزایش قیمت آن در ۲ سال اخیر شده است. 

وی اضافه کرد: متاسفانه به بهانه حمایت از تولید داخل، جلوی واردات پارچه گرفته شده و همین عامل باعث ایجاد انحصار برای تولید کنندگان داخلی شد ضمن اینکه نظارتی بر فعالیت تولید کنندگان مواد اولیه وجود ندارد و آن‌ها هر طور که می‌خواهند قیمت را تعیین می‌کنند.

عباسی گفت: در گذشته پارچ‌های رو مبلی از طریق گمرک و با پرداخت عوارض وارد می‌شد، اما هم اکنون این کالا به صورت قاچاق وارد می‌شود و دیگر خبری از پرداخت گمرکی نیست و کالا با قیمت گزاف به تولید کننده مبل می‌رسد. 

رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبلسازان تهران افزود: در گذشته پارچه‌ای که متری ۶۰ هزار تومان خریداری می‌شد اکنون قیمت آن به بیش از ۲۰۰ هزار تومان رسیده که علت، نبود نظارت کافی بر فعالیت تولید کنندگان داخلی است ضمن اینکه قاچاقی که در این زمینه انجام می‌شود موجب به وجود آمدن بازار آشفته در صنعت مبلمان شده است؛ و مبلمانی که ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان به فروش می‌رسید قیمت آن هم اکنون به بیش از ۳۰ میلیون تومان رسیده است. 

عباسی افزود: باید قیمت مواد اولیه کاهش یابد تا قیمت نهایی نیز افزایشی نباشد؛ این صنعت یکی از صنایع اشتغال زاست به طوری که ۱۰ درصد اشتغال در کشور را به خود اختصاص داده است. 

وی با بیان اینکه صنعت مبلمان یکی از صنایعی است که مورد تقاضای کشور‌های دیگر است و می‌توان از این طریق ارزآوری کرد، گفت: اکنون می‌توانیم به کشور‌های همسایه مانند عراق، افغانستان، گرجستان، ارمنستان و آسیای میانه صادرات کنیم و در صورت رفع موانع، می‌توان با افزایش تولید، صادرات بیشتری داشته باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا