اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتشکلهاراه و مسکنصنایع معدنیصنعت و معدن

خود تحریمی مشکل اصلی صنعت و معدن کشور

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد، عبدالرضا صالحی افزود: بار فشار خود تحریمی‌های داخلی به مراتب سخت‌تر از چالش‌هایی است که تحریم‌های خارجی برای صنعت و معدن کشور ایجاد کرده است. بخشنامه‌های متعدد، عدم تمرکز بر اجرای طرح و برنامه برای زمان مشخصی که تا نائل شدن به هدف از بخش صنعت و معدن حمایت‌های لازم را به عمل بیاورد از جمله موضوعاتی است که مانع توسعه زایی در این بخش می‌شود.

دبیر انجمن تولید کنندگان و وارد کنندگان ماشین آلات سنگین ایران اضافه کرد: مشکلات بخش صنعت و معدن با سازمان استاندارد و متقاعد کردن آن‌ها یک فرآیند زمان بر است. مشکلاتی که از سوی گمرک ایجاد می‌شود زمان زیادی از صنعت و معدن کشور تلف می‌کند. مطالبات گمرکی‌ها با وجود آگاهی به محدودیت‌هایی که تحریم‌ها پیش پای صنعت و معدن ایجاد کرده خود یک کتاب مفصل است که قطعا بخشی از خود تحریمی داخلی به شمار می‌رود.

صالحی توضیح داد: با وجود اینکه وزارت صمت برای تسهیل گری بیشتر وارد عمل می‌شود، اما مساله این است که چالش‌های یاد شده مانع تامین ماشین آلات سنگین مورد نیاز صنعت و معدن کشور می‌شود. در حالی که براساس آمار‌ها سالانه حدود ۷ میلیارد دلار صرف واردات موبایل می‌شود، سهم ارزبری ماشین آلات معدنی که بهره وری قابل توجهی در اقتصاد ایجاد می‌کنند نحدود۷۰۰ میلیون دلار است، اما متاسفانه این بخش به دلیل سیاست گذاری‌های نادرست و نبود تسهیل گری‌های لازم تحت فشار‌های مختلف است.

دبیر انجمن تولید کنندگان و وارد کنندگان ماشین آلات سنگین ایران در خصوص محدودیت‌های موجود گفت: به عنوان مثال از ما فاکتور و مدارک خرید ماشین آلات و ابزار صنعت و معدن را طلب می‌کنند در حالی که گمرک به خوبی می‌داند به دلیل تحریم‌ها ما راهی به جز دور زدن تحریم نداریم، لذا شرکت سازنده کالا را به شرکت ثالث می‌دهد تا کشور سازنده و فروشنده تحت فشار‌های تحریمی بابت معامله با ایران قرار نگیرد.

صالحی افزود: ثبت سفارش و زمانی که برای واردات ماشین آلات صنعت و معدن از دست می‌دهیم نیز مساله مهمی است. با توجه به اینکه ماشین‌های صنعت و معدن سفارشی است و حداقل تحویل آن شش ماه زمان می‌برد و اینکه مسائل ارزی از جمله اینکه در شش ماه آینده وضعیت قیمت ارز چه می‌شود، کدام ارز به وارد کننده داده می‌شود، اعم از اینکه ارز نیمایی خواهد داشت یا ارز بازار آزاد یا از بازار سنا دلار خود را باید تامین کند، این‌ها همه چالش‌های صنعت و معدن کشور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا