اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخباربانک، بیمه و بورس

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان: مشارکت مردم در اقتصاد با دستور امکان پذیر نیست

آرش محبی نژاد گفت: نخستین نکته در مشارکت مردم در اقتصاد این است که مشارکت به صورت داوطلبانه باشد و با دستور و بخشنامه نمی توان مردم را وادار به مشارکت در تولید کرد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولیدآنلاین)،مشارکت مردم در اقتصاد تأکیدی است که در سال جدید دوباره مطرح شده است. رونق اقتصادی از نگاه اقتصاددان‌ها با فعالیت بخش خصوصی رخ می‌دهد و دولت‌ها کمتر در این باره موفق عمل کرده‌اند. به اعتقاد آنها دولت باید ناظر باشد و کمک‌های حمایتی و کنترلی داشته باشد. در ایران بخش خصوصی فعالیت گسترده‌ای همچون سایر کشورهای در حال توسعه و صنعتی ندارد. حال پرسش این است که چگونه می‌توان بخش خصوصی را تشویق به مشارکت اقتصادی کرد؟

آرش محبی نژاد از کارشناسان حوزه صنعت در این باره گفت: نخستین نکته مهم در این موضوع این است که مشارکت به صورت داوطلبانه باشد زیرا با دستور و بخشنامه و آئین نامه برنامه‌ها جلو نخواهد رفت.

وی افزود: حضور مردم در حوزه‌های خرد و کلان اقتصادی کشور و به ویژه در کسب و کارهای اشتغال زا با ارزش افزوده بالا و سودآوری مطلوب باید با تضمین سرمایه و صرفه داشتن فعالیت تولیدی باشد. اگر چنین شود مطمئن باشید مردم خود با هوش بوده و راه را پیدا می‌کنند.

وی تاکید کرد: اگر مسؤولان فضای کسب و کار و نیز فضای محیطی فعالیت‌های اقتصادی را اصلاح کنند، قوانین اضافه حذف و به نوعی مقررات زدایی درست انجام شود خود به خود فعالیت مردم و سرمایه آنها از کسب و کارهای کاذب یا سفته بازی به سمت کسب و کارهای مولد و تولید اشتغال زا حرکت خواهد کرد.

این کارشناس حوزه اقتصاد با بیان اینکه تمام اقتصاددان‌ها بر این مسئله اذعان دارند، تصریح کرد: به طور قطع هر چقدر به تولید پرداخته شود و رونق اقتصادی ایجاد شده و سرمایه گذار تشویق به انجام فعالیت‌های تولیدی اقتصادی می‌شود.

محبی نژاد ادامه داد: شاید نقدینگی افزایش پیدا کند یا به تغییر پایه پولی منجر شود اما در نهایت به دلیل افزایش تولید ناخالص ملی و ایجاد اشتغال و نیز ارزش افزوده بالا رفاه اجتماعی رقم می‌خورد. سفره مردم غنی‌تر شده و امنیت و آسایش به جامعه بر می‌گردد.

او گفت: سیاست‌های تشویقی و نه دستوری چنین دستاوردی برای بخش اقتصاد دارد. به نوعی اگر مردم در بخش تولید حضور پررنگ داشته باشند شاهد فاصله گرفتن اقتصاد از تورم خواهیم بود و رونق مورد انتظار محقق می‌شود. این مساله فقط با سودآور کردن کسب و کارهای تولیدی، دانش بنیان و اشتغال زا شدنی است.

این کارشناس اقتصاد در پایان گفت: همه می‌دانیم سیاست‌های اتخاذ شده حاضر خلاف جهت در جریان بوده و سفته بازی، دلالی و نیز سرمایه گذاری در بخش‌های غیرمولد بازدهی به مراتب بالاتری نسبت به تولید دارد که امیدواریم این روند با اصلاح سیاست‌ها معکوس شود./مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا