اجتماعیاخباربرگزیدهاقتصادفن آوری و ارتباطات

در گفت‌وگو با یک کارشناس مطرح شد:ارقام میلیونی هزینه‌های فیلترشکن/توجه به وضعیت اینترنت کشور

توجه به وضعیت اینترنت، زیرساخت و ارائه آمار دقیق از پیام‌رسان‌های داخلی برخی از موضوعاتی است که به اعتقاد یک کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات باید در سال جدید بیشتر به آنها پرداخته شود.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)،محمد کشوری – کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات- درباره مهم‌ترین موضوعات در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات که باید در سال جدید بیشتر به آن توجه شود اظهار کرد: سالی که گذشت سال پر چالشی برای حوزه فناوری اطلاعات بود، در نیمه دوم سال متناسب با شرایط سیاسی و اجتماعی کشور، محدودیت‌هایی در حوزه اینترنت داشتیم و این محدودیت‌ها تأثیراتی برروی کل اکوسیستم ارتباطات و فناوری اطلاعات گذاشت.

وی افزود: به طور مثال دو نمایشگاه تلکام و الکامپ که برای سال‌ها برگزار می‌شد، به دلیل عدم استقبال شرکت‌ها و شرایط موجود لغو شد و بسیاری از کسب و کارها به واسطه محدودیت ها متضرر و دچار مشکلاتی شدند؛ جدا از اینکه کسب و کارهایی بر بستر اینستاگرام بودند که الان آنها را در اکوسیستم محسوب نمی‌کنیم اما بخشی از کسب و کارهای تخصصی این حوزه به صورت مستقیم از اینستاگرام متأثر شدند ولی به صورت کلی فضایی که وجود داشت، در مجموع سال خوبی برای ارتباطات و فناوری اطلاعات رقم نزد اما اینکه چه راه‌حلی باید برای این مشکلات در نظر گرفت تا اثرات آن کم شود، مهم است.

این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه تأکید کرد: به نظر من نخستین مورد، سیاست کلی و وضعیت آینده اینترنت است، در اینترنت به معنای وسیع کلمه هنوز این ابهام وجود دارد که باید این فضا از سوی مسوولان مربوطه شفاف و هر بحثی با شرکت‌ها و فعالان این حوزه مطرح شود زیرا در یک فضای ابهامی مشخص نمی‌شود که چه اتفاقی قرار است رخ دهد.

کشوری با بیان اینکه بخش دیگری از مسئله مربوط به توسعه زیرساخت‌هاست، ادامه داد: تورم در اقتصاد و افزایش نرخ ارز عملا توسعه زیرساخت‌ها را نیازمند هزینه سنگین ارزی و ریالی می‌کند؛ زیرساخت هم موضوعی است که استهلاک دارد و زیرساخت‌هایی که اکنون استفاده می‌کنیم، محصول سرمایه‌گذاری سال‌های گذشته است و بخش قابل توجه آن در سال هایی توسعه پیدا کرده‌اند که نرخ ارز کم‌تر و ارزان‌تر بوده و اپراتورها هم سرمایه‌گذاری انجام دادند.

وی گفت: اما در حال حاضر در حوزه زیرساخت باید اقداماتی انجام شود و حتما اپراتورها کاری انجام خواهند داد ولی قطعا باید یک فرآیند اقتصادی پایداری وجود داشته باشد؛ یعنی ما نیازمند این هستیم که این حوزه از سوی دولت هم مورد حمایت واقع شود البته نه به این معنی که پولی بدهند؛ همچنین بخشی از کار به بهبود شرایط اقتصاد کلان و کاهش نرخ ارز مربوط است و درآمدهای بخش‌های دیگر هم باید متناسب باشد. نکته دیگر این است که تعرفه خدمات فناوری اطلاعات پایین است و من فکر می‌کنم در این زمینه هم باید بازنگری‌هایی انجام شود و رضایت مردم هم مورد توجه قرار بگیرد.

این کارشناس با بیان اینکه وجود محدودیت و گران شدن تعرفه‌ها نارضایتی به دنبال دارد؛ درحال حاضر بخشی از کاربران با ارقام میلیونی هزینه‌های فیلترشکن پرداخت می‌کنند؛ بعضا هزینه‌ای که بابت فیلترشکن پرداخت می‌شود تقریبا به اندازه پولی است که بابت دیتای اپراتور موبایل پرداخت می‌شود، به عبارتی دیگر کاربران حاضرند همین هزینه را به اپراتور موبایل بدهند درصورتی که نیاز به فیلترشکن نباشد؛ اما این سوال وجود دارد که چرا باید این هزینه را به جای اینکه به اپراتور بدهیم، صرف یک بازار سیاه مبهم کنیم.

کشوری تأکید کرد: این سیاست نادرست است که در نتیجه آن، میلیون‌ها نفر وابسته به استفاده از فیلترشکن بشوند و میلیاردها تومان پول به جیب این افراد ( فروشنده فیلترشکن) برود. در حالی که می‌توانستیم این هزینه را صرف توسعه زیرساخت‌های کشور کنیم؛ بنابراین این هم مسئله مهمی است که به نظر من باید به آن توجه شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت که حوزه فیبر نوری که در اولویت وزارت ارتباطات قرار دارد و اقدام درستی هم است و انگیزه را در این زمینه برای مردم ایجاد می کند اما زمانی که به صورت مداوم محدودیت ایجاد شود، جذابیت آن سرویس کم می‌شود؛ جدای از اینکه سرویس‌های داخلی هم مسیر همواری برای رشد ندارند و به نظرم لازم است در این زمینه هم اتفاقی رخ دهد.

وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات در شش ماهه دوم سال گذشته حمایت‌هایی از شبکه‌های اجتماعی داخلی انجام داد، تصریح کرد: ما به جز آمار تعداد مشترکینی که در پیام‌رسان‌ها حضور پیدا کردند، آمار دقیق دیگری مشاهده نکرده‌ایم که اولا روند تغییر تعداد مشترکین بر اساس ماه چگونه است و دوما مصرف پهنای باند به تفکیک هر پیام‌رسان و رشد استفاده از پلتفرم‌هایی که محدود شدند، چقدر است. ما برای تحلیل بازار، ارزیابی و بررسی روندها نیازمند آمار دقیق هستیم که درحال حاضر خیلی به صورت مقطعی اعلام نشده بنابراین بسیار خوب است که این آمارها هم اعلام شود./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا