اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخباربازارتجارتتشکلهادارویی، آرایشی و بهداشتیصنعت و معدن

رئیس سندیکای تولیدکنندگان دارو:از سال قبل بابت احتمال کمبودهای دارویی در اردیبهشت و خرداد امسال هشدار داده بودیم

محمد عبده زاده، رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارو در مورد دلایل کمبود دارو گفت: وقتی شرکت های داروسازی، ماده اولیه نداشته باشند طبیعی است که خطوط تولید با ظرفیت پایین تری کار خواهد کرد و دچار کمبود دارویی می شویم. ما از سال قبل بابت احتمال کمبودهای دارویی در اردیبهشت و خرداد امسال هشدار داده بودیم.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد، این مقام صنفی توجه داشته باشید که چون شرکت های دارویی، بورسی هستند، داروهایی که به حاشیه زیان می روند، معمولا در آن ها تولید نمی شوند. برای مثال باید به داروهای آنتی بیوتیک که سال گذشته به دلیل عدم افزایش قیمت جزئی، دچار کمبود شدند اشاره کنم که در نهایت کشور مجبور شد برای تامین آنها، اقدام به واردات داروی هندی با چند برابر قیمت کردند که حواشی پس از آن را هم دیدیم.

عبده زاده در خصوص خاموش کردن دستگاه های تولید دارو در برخی کارخانجات دارویی گفت: اگر بخواهم صریح و شفاف بگویم، شرکتی تا به امروز گزارشی مبنی بر خاموش کردن دستگاه های تولید دارو و تعطیلی خطوط به من نداده است ولی می دانم که موجودی کارخانجات دارویی در حداقل ممکن و کاملا در مرز هشدار است.

وی تصریح کرد: متاسفانه ما هر بار مانند یک بازی ماروپله پیشنهادها و راهکارهای تکراری را ارائه می دهیم که یک بخشی از آن انجام می شود و یک بخشی انجام نمی شود و مجددا روز از نو و روزی از نو.

عبده زاده با اشاره به پروسه تولید که زمان بر است، تصریح کرد: روال تامین مواد اولیه دارویی خصوصا در مواد وارداتی، چندین ماه طول می کشد و انجام پروسه تولید، یک بازه حدودا شش ماهه را در بر می گیرد؛ بنابراین وقتی که پروسه ثبت سفارش و گروه بندی کالا و تامین ارز، دچار بی نظمی می شود، به همان میزان هم در تامین دچار کمبود می شویم.

وی تاکید کرد: همین حالا هم می ببینیم که عمومی ترین داروها از جمله مسکن ها، کورتون ها، داروهای تزریقی و اعصاب و روان در داروخانه ها کم است و در بحث داروهای بیمارستانی هم نگرانی ها بیشتر است.

وی در رابطه با میزان مطلوب افزایش قیمت داروها گفت: بحث افزایش قیمت دارو در سال ۱۴۰۲، بستگی به نرخ تورم کشور دارد. دارو هم متاثر از نرخ تورم و ارز است. ما حدود ۴۰ درصد مواد اولیه ای که برای تولید دارو خریداری می کنیم، با ارز ۲۸ هزار تومانی است و سایر هزینه ها از جمله قیمت مواد بسته بندی، آزمایشگاه و … با ارز آزاد، به نرخ روز و نقدی خریداری می شود. البته در سال گذشته قیمتگذاری دارو بر اساس ارز ۲۴ هزار و پانصد تومانی صورت گرفت. به همین دلیل دارو تابع نرخ تورم کشور است. اگر ارز ثابت باشد و تورم تغییری نکند، قیمت دارو هم تغییری نخواهد کرد و اگر ارز بالا برود، ناچار به افزایش قیمت دارو برای تامین به موقع نیاز شرکت ها هستیم.

عبده زاده با اشاره به اینکه دارو یک بهای تمام شده دارد که کاملا مشخص است، گفت: سود قانونی دارو هم بر طبق آیین نامه مشخص است و شرکت های دارویی چیزی فراتر از آنچه که در آیین نامه آمده، نمی خواهند و کمتر هم که داده شده تمکین کرده اند، ولی قرار نیست که همان حداقل ها هم داده نشود.

رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان دارو ادامه داد: قیمتگذاری هیچکدام از اجزای دارو از جمله مواد اولیه و مواد جانبی و بسته بندی در اختیار دولت نیست. شرکت های تولید کننده و وارد کننده همگی بر اساس نرخ تورم، قیمت می دهند و می فروشند و به کسی هم جوابگو نیستند اما قیمت آخر دارو تحت کنترل دولت است. نمی شود زنجیره را کاملاً به امان خدا رها کرد و هر که از هر کاری که دلش خواست انجام دهد.

وی در خصوص بودجه دارویار گفت: بودجه مورد نیاز دارو برای سال جاری در سطح حداقل ۱۰۵ همت است و یقیناً دارو با این بودجه فعلی ۶ تا ۷ ماه بیشتر دوام نخواهد آورد و مطمئنا به  به کسری بودجه می خوریم  و دولت باید فکر دیگری در این زمینه بکند.

عبده زاده در رابطه با تخصیص ارز ۲۸ هزار تومانی به دارو گفت: ارز باید تک نرخی باشد؛ یک کلام و السلام./ دوشنبه های دارویی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا