اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد بین المللاقتصاد و تجارتانرژیاهم اخبارتجارتتشکلهاصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدن

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت کشور:حل مسئله مراودات مالی و ارزی کشور در حوزه بین الملل  یکی از مهمترین عوامل مهار تورم و توسعه اقتصاد است

مهندس احسان ثقفی معتقد است، یکی از موارد که به کنترل تورم و تقویت تولید کمک می کند، حل و فصل مسئله مراودات بین المللی کشور است که در این خصوص مسئولین باید فکر عاجلی کنند چرا که با گذر زمان این مسئله مشکل تر می شود.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد، مهندس احسان ثقفی در گفتگو با خبرنگار ما در پاسخ به سئوالی مبنی بر ” با عنایت نامگذاری شعار سال به عنوان مهار تورم، افزایش تولید، تحقق این شعار را در گروی چه مسائلی می دانید”؟ گفت: مهار تورم  به همراه  تقویت و رونق تولید دو گزینه ای است که در شرایط فعلی اقتصادِ ما که اقتصاد بیماری است به همدیگر ارتباط مستقیم دارند، بدین معنی که اگر رونق تولید را داشته باشیم ، می توان تورم را مهار کرد و اگر هم تورم مهار شود، رونق تولید نیز قابل انتظار خواهد بود.

البته در اقتصادهای سالم همیشه تورم باعث رکود تولید نمی شود، بلکه یک تورم منطقی باعث تقویت تولید می گردد ولی متاسفانه با توجه به حال بد اقتصاد ما   وضعیت متفاوت است.

وی با بیان اینکه  اقتصاد بیمار در کشورمان مربوط به یکی ، دوسال اخیر نیست و ریشه در گذشته دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه هیچ یک از دولت ها به فکر حل و درمان این بیماری نبودند و به صورت مقطعی و به شکل مسکن با آن برخورد کردند و طبیعتا صنعت و تولید ما مبتلا به این اقتصاد بیمار شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت کشور با اشاره  به راهکارهایی که جهت مهار تورم و رونق تولید می توان برشمرد، گفت: از ریزش و پاشش پول بدون پایه در بازار خودداری شود چون افزایش اسکناس و نقدینگی باعث ایجاد تورم می شود.

وی با بیان اینکه افزایش تولید و میسر شدن رونق تولید لزوما باعث رونق اقتصادی خواهد شد یا خیر را قابل بحث دانست.

ثقفی  در ادامه عنوان کرد: اکنون  به گفته دولتمردان افزایش تولید نفت در دستور کار می باشد  این امر در مورد پتروشیمی ها نیز صورت گرفته است، حال اینکه این  محصولات چگونه و چطور به فروش برسند نیز مهم است ، در بخش صادرات با توجه به موضوع تحریم، برگشت ارز حاصل از این صادرات دارای پیچیدگی های مربوط به خود است، لذا یکی از موارد که به کنترل تورم و تقویت تولید کمک می کند، حل و فصل مسئله مراودات بین المللی کشور است که در این خصوص مسئولین باید فکر عاجلی کنند چرا که با گذر زمان این مسئله مشکل تر می شود.

وی در خصوص بحث تولید افزود: سئوالی مطرح است که تا چه حد باید تولید کرد؟ آیا این کالای تولیدی مورد نیاز کشور بوده  و مصرف می شود؟

این فعال اقتصادی  تصریح کرد: فعالیت  در کشور از چه نظر کیفی و چه از نظر ارزآورری باید به صورت صادرات محور باشد،  حال اگر همه این موارد به نحو احسن انجام شود،اولین مسئله ای که با آن مواجه می شویم بحث بازاریابی و پیدا کردن مشتری با توجه به مشکلات مرتبط با  تحریم های بین المللی است و مسئله بعدی برگرداندن ارز حاصل از صادرات است که به همان چالش نخست یعنی مراودات بین المللی  مالی با سایر کشورها بر می گردد.

ثقفی تامین مواد اولیه را از مهمترین مشکلات بخش تولید عنوان کرد و گفت:  با توجه به اینکه همه ی اِلِمان ها و نهاده های مربوط به تولید در کشور مهیا نیست و بخشی از آن باید از طریق واردات صورت پذیرد،در این بخش نیز بخش انتقال ارز پر هزینه می باشد و تهیه کالا  هم با نرخ افزون تر صورت می گیرد. شاید در اینجا کلیدی ترین مسئله کشور جهت تقویت و  رونق تولید و مهار تورم ، حل مراودات بین المللی مالی و ارزی با سایر کشور ها می باشد.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت کشور با اشاره به  چالش های داخلی  تولیدکنندگان و انتقاد از عملکرد سه ارگان بیمه،مالیات و بانک ها که نزد تولیدکنندگان به کلمه بمب تلقی شده است  ، گفت: تسهیلات بانکی به سمت تولید نیست که باید در این خصوص بهتر عمل شود، در خصوص بحث تامین اجتماعی و بیمه است که با توجه به اینکه تولیدکنندگان شناسنامه دار هستند و از یک مکان ثابت برخوردار هستند، تجربه نشان داده که هر زمان تامین اجتماعی دچار مشکل می شود فشار را  به این قشر بیشتر می کند. که این مسئله نیز باید هم در روش و هم قوانین بازنگری شود.

ثقفی افزود:البته قوانینی موجود است که سازمان تامین اجتماعی به صورت سلیقه ای عمل می کند و یا اصلا به آن اهمیت نمی دهد که اگر لازم باشد حاضریم  این مسائل را به صورت یک میز گرد تلویزیونی  با حضور نمایندگان سازمان تامین اجتماعی به بحث و بررسی بپردازیم.

بحث قانون کار، براساس بهره وری  یا رونق کار نیست بیشتر به سمت مزد محوری می باشد و در اینجا افرادیکه دارای راندمان بالا هستند به شدت متضرر می شوند و برخی نیز که کم کار هستند به نفعشان است، اگر دولت بخواهد خدمتی به تولید کند یکی از آنها اصلاح قانون کار است.

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان صنعت نفت کشور در ادامه بیان کرد: در خصوص مالیات نیز همچون تامین اجتماعی فشار بر روی بنگاههای تولیدی و شناسنامه دار زیاد است تا جایی که در بودجه سال ۱۴۰۲، به شکل قابل توجهی افزایش مالیات در آن دیده شده و شرکتهایی که به صورت زیرزمینی کار می کنند، بازهم قابل شناسایی نیستند ، اما  این قشر پر تلاش و به قول مقام معظم رهبری،افسران جبهه اقتصاد بایستی عنایت مجدد اداره دارایی قرار بگیرتد. این مسائل نیاز به بازنگری می باشند.

ثقفی در پایان گفت: به طور خلاصه حل مسئله مراودات مالی و ارزی کشور در حوره بین الملل  یکی از مهمترین عوامل مهار تورم و توسعه اقتصاد است، عمل به قانون و بازننگری در قوانین ضد تولید در سازمان تامین اجتماعی و اداره مالیات  از موارد دیگری است که می نواند در رونق تولید تاثیر مثبت داشته باشد، در نهایت سعی کنیم برای قضایا از برگزاری سمینار و همایش و امثالهم پرهیز کنیم چراکه اگر قرار بود این مسئله در تحقق شعار سال کمک کند تا بحال کمک کرده بود. باید پرسید چرا مقام معظم رهبری در یک دهه گذشته به صورت مستقیم و غیر مستقیم بحث تولید را مطرح کرده اند؟ این یک واقعیت است که چون این شعارها محقق نشده است، و تنها شعار راهکار نیست باید تولید را دریابید تا مسئله اشتغال حل شود و توسعه اقتصادی ایجاد شود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا