اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتجارتصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنایع معدنیصنعت و معدنصنعت ومعدن

رئیس هیات عامل ایمیدرو:۲ گام برای کاهش ۶۰۰ میلیون دلار ارزبری واردات زنجیره آلومینیوم

امیر خرمی‌شاد از تدوین برنامه‌ای برای کاهش ارزبری در زنجیره آلومینیوم خبر داد و گفت: این برنامه‌ها سبب کاهش ۶۰۰ میلیون دلاری ارزبری در صنعت آلومینیوم می‌شود.

به گزارش  پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)،از ایمیدرو، امیر خرمی‌شاد با اشاره به ظرفیت تولید شمش آلومینیوم در کشور، افزود: هم اکنون ظرفیت تولید شمش آلومینیوم در کشور به حدود ۸۰۰ هزار تن در سال رسیده است که به منظور تولید این مقدار آلومینیوم نیاز به ۱.۶ میلیون تن پودر آلومینا داریم.

وی ادامه‌داد: این در حالی است که کل تولید آلومینای کشور ۲۴۰ هزار تن بوده و نیاز است برای تامین خوراک کارخانه های آلومینیوم، واردات انجام شود.

وی با بیان اینکه با فرض واردات ۱.۴ میلیون تن آلومینا، سالیانه ۷۰۰ میلیون دلار ارز نیاز است، گفت: در چنین شرایطی تولیدکنندگان شمش آلومینیوم مجبور به تامین ارز مورد نیاز خود از محل صادرات این محصول هستند و این امر در برخی موارد موجب بروز کسری عرضه شمش در بازار داخلی و رشد قیمت ها و کاهش رقابت پذیری در صنایع پایین دست می شود، از سویی محدود شدن صادرات نیز کشور را از درآمد ارزی محروم می کند.

خرمی شاد تاکید کرد: ضروری است به منظور رفع این مشکل میزان ارزبری صنعت تولید شمش آلومینیوم از طریق افزایش تولید آلومینای کشور -به عنوان پر مصرف ترین نهاده تولید این محصول استراتژیک- کاهش یابد.

۲ برنامه کاهش ارزبری

وی درباره راهکارهای ایمیدرو در این صنعت، اظهار داشت: ایمیدور در فاز نخست با تعریف یک واحد ۸۰۰ هزار تنی آلومینا می تواند سالیانه دست‌کم ۳۰۰ میلیون دلار صرفه جویی از این طریق ایجاد کند.

وی اظهار داشت: تعریف و عملیاتی شدن طرح کک اسفنجی نیز می تواند به میزان نیاز این صنعت، کاهش ارزبری این زنجیره را به میزان ۳۰۰ میلیون دلار محقق کند.

خرمی شاد تاکید کرد: این دو پروژه نمونه ای از طرح هایی است که در سال جاری آغاز می شود و نمونه دیگر آن طرح تولید ورق الکتریکی موردنیاز ترانسفورماتورها است که به زودی تعیین تکلیف و آغاز خواهد شد.

وی همچنین یادآور شد: پروژه تولید آلومینا از نفلین سینیت نیز می تواند ۷۰ هزار تن آلومینا تولید کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا