اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتبازارتجارتخودروشرکتهاصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدن

ریزش ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی خودروهای داخلی/ سیاست خودروسازان متناسب با منافع مافیاست/ زد و بند عامل افزایش نرخ محصولات چینی

عضو هیات مدیره اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران خاطر نشان کرد: نمی‌دانیم فاطمی امین چه روند مدیریتی را در پیش گرفته بود که کمتر از 24 ساعت بعد از خداحافظی وی با وزارت صمت، شاهد افت قیمت‌های خودروهای داخلی بودیم. بطوریکه نرخ خودروهای داخلی حدود 30 تا 100 میلیون تومان در بازار ریزش کردند.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولیدآنلاین)،اسد کرمی با تایید خبر افت قیمت خودروهای داخلی بعد از استیضاح وزیر صمت، گفت: نمی‌دانیم فاطمی امین چه روند مدیریتی را در پیش گرفته بود که کمتر از ۲۴ ساعت بعد از خداحافظی وی با وزارت صمت شاهد افت قیمت‌های خودروهای داخلی بودیم نرخ خودروهای داخلی حدود ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان در بازار ریزش کردند.

وی با بیان اینکه ثبت نام سراسری و یکنواخت خودرو از سوی شرکت‌ها اثر ۱۰ درصدی بر قیمت‌ها در بازار گذاشت، گفت: می‌توان روی این بازار حساب کرد و اگر تغییرات خاصی انجام نشود و همین روال ادامه داشته باشد دیگر شاهد افزایش قیمت‌ها نخواهیم بود.

این فعال صنفی در پاسخ به این پرسش که قیمت برخی خودروهای داخلی به یک میلیارد تومان هم رسید آیا این احتمال وجود دارد که نرخ این خودروها به قیمت‌های گذشته برگردند و واقعی شوند؟ گفت: یک ماه پیش دنا پلاس یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان فروخته شد این در حالیست که نرخ این خودرو بعد از استیضاح حدود ۱۰۰ میلیون تومان در بازار افت کرد؛ همچنین قیمت پژو ۲۰۶ که بورس بازار است حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان افت قیمت را تجربه کرد.

به گفته کرمی؛ قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو حدود ۶۰۰ میلیون تومان است اما خریداری در بازار ندارد چراکه مردم منتظر افت قیمت بیشتری هستند و احتمال می‌دهند که نرخ‌ها بیشتر کاهش پیدا کند.

عضو هیات مدیره اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران با تاکید بر وجود مافیا در صنعت خودرو، گفت: خودروسازان متناسب با منافع مافیا سیاست‌های خود را جلو می‌برند نمی‌توان متصور شد که خودروسازان خودسرانه کاری را پیش می‌برند؛ اقدامات آنها با مجوز آقایانی است که در این بازار سهام دارند و از آنها دستور می‌گیرند؛ به نظر می‌رسد خودروسازان در افزایش قیمت‌ها نتوانند نقشی را ایفا کنند و دست‌های پشت پرده این صنعت را مدیریت می‌کند که امیدواریم این دست‌ها از صنعت کوتاه شوند.

وی با اشاره به ایجاد التهاب در فروش خودرو، گفت: یک هفته پیش هیجان خرید در بازار ایجاد شده بود اما بعد از استیضاح همه به‌دنبال فروش هستند؛ بازار به‌دنبال ثبات در قیمت‌ها و خرید و فروش‌ها است؛

به گفته کرمی؛ نوسان‌های نرخ ارز اثری در بازار خودرو نگذاشته است.

این فعال صنفی با تاکید بر نقش نظارتی وزارت صمت در صنعت خودرو؛ گفت: وزارت صمت نباید دست نشانده آقازاده‌های صنعت خودرو شود و باید از خود اراده نشان بدهد و خودروسازان باید از این وزارتخانه حرف شنوی داشته باشند و اگر کسی گران‌تر از نرخ واقعی خودرو را بفروشند آن را جریمه کنند به عبارت دیگر وزارت صمت باید توان کنترل بازار را داشته باشد.

وی با بیان اینکه قیمت خودروهای خارجی افت نکرد، گفت: نرخ فروش هایما و جک به بالای ۲ میلیارد تومان رسید این در حالیست که در سال‌های گذشته برای خرید این خودروها التماس می‌کردند و قیمت آنها بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان بود؛ اما از آنجایی‌که کیفیت این خودروها پایین بود کسی تمایل به خرید آنها نداشت بعد از اینکه مافیا، پشت خودروهای چینی آمد و آنها خودروسازان چینی زد و بند کردند قیمت این خودروها بالا رفت و نرخ آنها به سانتافه رسید.

بنا به اظهارات کرمی؛ واردات خودرو دسته دوم ۶۰ تا ۷۰ درصد بازار داخلی را به شرایط تعادل نزدیک می‌کند./ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا