اقتصاداقتصاد بین المللاقتصاد و تجارتتجارتتشکلهاصادرات و وارداتصادرات و واردات

رییس اتاق ایران و امارات: توافق تجارت آزاد، معافیت مالیاتی و تهاتر، راهگشای توسعه تجارت بین ایران و امارات است

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولیدآنلاین)، عرفان شاکری اظهار داشت: مذاکرات زیادی برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک با مقام‌ها و بخش خصوصی امارات متحده عربی انجام شده که نیازمند تایید الزامات قانونی و تضمین‌های دولتی است.

وی افزود: عزم لازم برای همکاری مشترک در زمینه‌های تجاری، بازرگانی، تولید و سرمایه گذاری بین دو کشور وجود دارد و بخش خصوصی به‌دنبال مساعد کردن هر چه بیشتر فضا برای توسعه روابط در زمینه‌های مختلف اقتصادی است.

شاکری تصریح‌کرد: در مذاکرات بخش خصوصی و دولت با فعالان اقتصادی و مقام‌های امارات متحده عربی، راه‌های همکاری زیادی دیده می شود و می‌توان با ایجاد شرایط مناسب و قابل اطمینان برای سرمایه گذاری، در زمینه اقتصادی به دستاوردهای خوبی بین دو کشور دست یافت.

وی با اشاره به حجم تجارت ۴۰ میلیارد دلاری دو کشور در سال‌های گذشته، تاکید کرد: با اقدامات انجام شده بار دیگر می توان به این میزان از حجم تجارت دست یافت که در این راستا امضای موافقت‌نامه‌های اقتصادی و تجاری می‌تواند بر توسعه تجارت موثر باشد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات خاطرنشان‌کرد: اگر بتوانیم توافقاتی در زمینه های مختلف اقتصادی میان دو کشور به امضا برسانیم، مسیر سرمایه گذاری و افزایش صادرات هموار می شود که توافق تجارت آزاد، معافیت مالیاتی و تهاتر از جمله مواردی است که منافع دو کشور را تامین می کند.

توافق تجارت آزاد، معافیت مالیاتی و تهاتر، راهگشای توسعه تجارت بین ایران و امارات است

وی تاکید کرد: ایران و امارات با توجه به تمایلات فرهنگی مشترک شرایط خوبی را برای توسعه روابط تجاری و مبادلات اقتصادی دارند و بخش خصوصی دو کشور نیز می توانند در این مسیر راهگشا باشد، همچنانکه در دهه های گذشته همکاری خوبی با یکدیگر داشتند.

شاکری همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه «ایران اکسپو ۲۰۲۳» و بازدید مقام‌ها و فعالان اقتصادی امارات از دستاوردهای صادراتی ایران،‌ اظهار داشت: در حال حاضر نیازمند برنامه های مدون هستیم تا بتوانیم از تفاهم‌ها و شرایط ایجاد شده به نحو احسنت بهره برداری کنیم.

وی افزود: بر اساس گزارش‌ها، در این نمایشگاه پیشنهادات قابل توجهی در زمینه‌های تجاری و اقتصادی مطرح شده است و این رویداد توانسته مسیر را برای گسترش روابط هموار کند.

رییس اتاق بازرگانی ایران و امارات تصریح‌کرد: ایران اکسپو ۲۰۲۳ نمایشگاه موثری با حضور شرکت های بزرگ بود و توانست هیاتی ۴۵ نفره از این کشور را میزبانی کند که در عالی ترین سطح مقام‌های اقتصادی و تجاری حضور پیدا کرده بودند.

وی گفت: با تمرکز دولت سیزدهم بر توسعه روابط و همکاری های اقتصادی با همسایگان، می‌توان گام های خوبی برداشت تا آمار صادراتی کشور را صعودی کند.

شاکری خاطرنشان‌کرد: بخش خصوصی با همه قوا در تلاش برای افزایش دستاوردهای اقتصادی کشور است تا به میزان بضاعت خود و حتی بیشتر از توافق‌های انجام شده دولت ها بهره برداری کند و به همین دلیل پیش بینی ها برای سال ۱۴۰۲ تجارت در شرایط بهتر و قابل توجه تر است.

به گفته رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات، با انعقاد قراردادهای بیشتر بین دولت ها، امضای توافق‌های موثرتر و تردد هیات های تجاری میان دو کشور، میزان سرمایه گذاری، صادرات و واردات افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: آمارها نشان می دهد سال گذشته توانستیم آمار مبادلاتی میان دو کشور را به ۲۴ میلیارد دلار برسانیم که سهم واردات ۱۸ میلیارد و ۳۹۴ میلیون دلار و سهم صادرات پنج میلیارد و ۷۶۶ میلیون دلار بوده است.

بر اساس این گزارش، این آمار در فروردین با فروش یک میلیارد و ۹ میلیون دلار از سوی امارات به ایران رشد ۳۰ درصدی را نشان می دهد که ۳۳ درصد سهم کل واردات کشور را در این ماه به خود اختصاص داده است.

در زمینه صادرات نیز ۳۲۰ میلیون دلار کالا صادر شده است./ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا