اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتبازارتجارتتشکلهاصنعت و معدنلوازم خانگیگفتگو و مصاحبه

ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات در همکاری با چینی‌ها

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد،عباس هاشمی با اشاره به سفر رئیس جمهوری کشورمان به چین، افزود: اگر بتوان در جریان این مراودات، از شرکت‌ها و صنایع بزرگ چینی دعوت به همکاری کرد تا به ایران آمده و همکاری‌های ریشه‌ای با صنعتگران کشورمان به‌ویژه در عرصه صادرات ترتیب دهند، بسیار خوب خواهد بود.

وی ادامه داد: در صنعت لوازم‌خانگی، علاوه بر موارد یاد شده اگر بتوانیم قطعه‌سازان چینی را جذب کنیم، به توسعه این صنعت در کشورمان کمک خواهد کرد.

هاشمی گفت: امروز در عرصه‌هایی همچون کمپروسور برودتی یخچال و فریزر، همچنین کمپروسور‌های برودتی دستگاه‌های صنعتی همچون چیلر در کشورمان نیاز وجود دارد که می‌توان با مشارکت طرف چینی، حتی خط تولید قطعاتی که ارزش بالایی در تولیدات دارند و برای دستیابی به فناوری آن موضوع میزان تولید (تیراژ) اقتصادی بسیار مهم است را راه‌اندازی کرد.

وی افزود: چین بزرگترین تولیدکننده کمپروسور در جهان با تیراژ سالیانه ۳۸ میلیون دستگاه است و با توجه به اینکه در منطقه و کشور‌های اطراف هم تولید کمپروسور وجود ندارد، علاوه بر بازار کشورمان (که نیاز سالیانه ۲.۵ میلیون دستگاه از آن متصور است) می‌توان بازار بزرگ ۴۰۰ تا ۷۰۰ میلیونی منطقه را در اختیار گرفت.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران، همکاری در زمینه‌های تحقیق و توسعه و همچنین بازاریابی را دیگر ظرفیت‌های تعریف همکاری مشترک با چینی‌ها عنوان کرد.

از اشتباهات گذشته در تعریف همکاری‌ها درس بگیریم

وی با اشاره به وضع تحریم‌های ظالمانه که منجر به خروج برند‌های بزرگ کره‌ای از کشورمان شد، گفت: با توجه به اینکه کره‌ای‌ها در کشورمان سرمایه‌گذاری مشترک نکرده و آورده فیزیکی نیاورده بودند، بلکه فقط محصولات خود را تحت لیسانس تولید می‌کردند، به‌راحتی از ایران خارج شدند و باید مراقب باشیم در تعریف همکاری‌های جدید دیگر این قبیل اشتباهات را تکرار نکنیم.

هاشمی همچنین افزود: در این تعاملات ممکن است گفتگو‌هایی در زمینه ورود محصولات از جمله لوازم‌خانگی کامل به کشورمان انجام شود، البته اگر با برند‌های صاحب‌نام بوده، به صورت کنترل شده و با حمایت‌های تعرفه‌ای باشد، ایرادی به آن وارد نیست و می‌تواند در کیفی‌تر شدن و رقابتی شدن محصولات ما موثر باشد.

قابلیت ایران برای تبدیل شدن به قطب صنعت منطقه

وی عواملی همچون نیروی کار متخصص، انرژی و کارگر ساده ارزان، وجود خطوط و تجهیزات تولید و قابلیت کار کردن ایرانی‌ها در کشور‌های پُر ریسک منطقه را از جمله فاکتور‌هایی برشمرد که می‌توان ایران را به قطب تولید بسیاری صنایع از جمله لوازم‌خانگی تبدیل کرد و این قابلیتی است که می‌تواند مدنظر شرکت‌ها و صنایع بزرگ چینی در توسعه روابط و همکاری‌ها قرار بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا