اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتانرژیاهم اخباربازارتجارتشرکتهاصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدن

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی: کاهش سهم ایران از بازار فرآورده‌های نفتی افغانستان به ۵ درصد/ احتمال کسری ۲۰ میلیون لیتری بنزین در فصل تابستان

سیدحمید حسینی گفت: از مدت‌ها قبل صادرات بنزین و فرHورده‌های هیدروکربوری ایران همچون بنزین و گازوئیل به افغانستان کاهش یافته و سهم ما در بازار این کشور به ۵ درصد رسیده است.

به گزارش  پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)،سیدحمید حسینی ، درباره اوضاع صادرات فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین و گازوئیل به کشور افغانستان اظهار داشت: از مدت‌ها قبل صادرات بنزین و فراورده‌های هیدروکربوری ایران همچون بنزین و گازوئیل به افغانستان کاهش یافته و سهم ما در بازار این کشور به ۵ درصد رسیده است. علت عمده هم مافیایی است که از دیگر مبادی از جمله ازبکستان، ترکمنستان و قزاقستان به این کشور فراورده ارسال می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر میعانات گازی ایران به ازبکستان ارسال شده و برش می‌خورد و یا نفتای ترش با دانسیته پایین به افغانستان می‌رود و چون از ازبکستان فرستاده می‌شود حساسیتی روی آن وجود ندارد، یعنی طالبان همان محموله‌های ارسالی از ایران را که غیراستاندارد عنوان می‌کند، از ازبکستان دریافت می‌کند و مشکلی هم ندارد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: به نظر می‌رسد مافیایی پشت این قضیه است و از مبادی دیگر فرآورده را به افغانستان ارسال می‌کنند، چون می‌دانند بار ایرانی به جهت سهولت دسترسی و فراوانی قیمتی دارد که می‌تواند بازار را خراب کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سهم ایران در افغانستان کم و ناچیز است، گفت: اکنون عمده شرکت‌ها به سمت بازارهای حمریه دبی و فجیره متمرکز هستند، برخی شرکت‌ها تکی و برخی باهم اجماع می‌کنند و فراورده‌ها را ارسال می‌کنند، علاوه بر اینها از مسیر زمینی به پاکستان هم محموله ارسال می‌کنیم.

حسینی درباره اوضاع مصرف و تامین بنزین نیز بیان داشت: اگر ۱۳۵ میلیون لیتر را مبنای مصرف زمان پیک و افزایش تردد و سفرها در فصل تابستان قرار دهیم باتوجه به آمار تولید ۱۱۰ و نهایتا تا ۱۱۵ میلیون لیتر؛ حداقل ۲۰ میلیون لیتر در تراز مصرف منفی خواهیم بود.

وی افزود: تنها پروژه‌هایی که ممکن است تا پایان امسال راه‌اندازی شوند شاید مهر خلیج‌فارس و آدیش جنوبی باشند که اگر هم راه‌اندازی شوند در مراحل ابتدایی است و تا به بنزین برسیم یک و نیم سال فاصله داریم.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به چالش پاسخگویی به افزایش تقاضا یادآور شد: در جریان واردات هم هستیم که با چه کم و کیفی در حال انجام است./ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا