اخباربرگزیدهانرژیشرکتهاصنعت و معدنصنعت ومعدنگفتگو و مصاحبه

ظرفیت تولید ۲۹۰۰ تن اوره و آمونیاک در پتروشیمی مسجد سلیمان

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد، مهدی محمدی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به استقرار پتروشمیی مسجد سلیمان در منطقه محروم و مزایایی که برای منطقه خواهد داشت، اظهار داشت: کرونا باعث شد بهر هبرداری از مجتمع با تعویق مواجه باشد در نتیجه درآمدزایی ما نیز با تاخیر مواجه شد که منجر به این شد که  بازپرداخت فاینانس شرکت چینی سایناشور نیز با دیرکرد همراه باشد.

وی افزود: ما بایت پرداخت بدهی فاینانسور چینی و سررسید اقساط مجبور به اخذ وام از بانک صنعت و معدن شدیم که امروز به جای بازپرداخت ۶ماه یک‌بار به شرکت چینی باید یک قسط سنگین به بانک صنعت و معدن بدهیم.

مدیر عامل شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان با بیان اینکه پتروشیمی مسجد سلیمان یکی از بزرگترین شرکتها در منطقه مسجد سلیمان است، گفت: عمده نگاه منطقه به این مجتمع پتروشیمی است.بنابراین تولید پایدار و به موقع برایر منطقه و کشور حیاتی است.

وی از جمله مشکلات شرکت را بدهی و تعهدات به شرکت ملی گاز عنوان کرد و افزود: منابع این شرکت از مصارف و تعهداتش کمتر است، به‌طوری که قادر به پاسخگویی به تمام تعهدات نیستیم و این دغدغه علاوه بر بدهی ها به فاینانسور چینی است.

وی با تاکید بر اینکه ما باید تولید پایدار و مدیریت هزینه داشته باشیم تا بتوانیم به تعهداتمان عمل کنیم،  معوقات ما تا یک سال آینده به سختی رفع می شود اما امیدواریم تا اواسط سال ۱۴۰۳ شرایط متعادل شود.

محمدی اشتغالزایی در این پتروشیمی را هزار و ۲۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: مشکل ما در بخش تولید جوان بودن نیروها و نبود نیروی متخصص به تعداد کافی است. همچنین مشکل تامین قطعات، ایمنی و آتش نشانی و تبادل تجربه بین نیروهای متخصص در مناطقی مانند عسلویه یا ماهشهر آسان تر است و از آنجایی که پتروشیمی مسجد سلیمان در منطقه‌ای دورتر از سایر واحدهای پتروشیمی قرار دارد،‌ هزینه های بیشتری نیز متحمل می‌شود.

وی بیان داشت: پتروشیمی مسجد سلیمان بر اساس طراحی انجام شده، ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون و ۷۰ تن اوره را دارد، اما مشکلی برای تولید بر اساس ظرفیت اسمی داریم  تحویل خوراک لازم برای تولید است. شرکت گاز به دلیل محدودیت خط گازی علیرغم تعهد نمی‌تواند به تعهد خود عمل کند. البته خط لوله جدیدی در حال ساخت است و با وجود پیشرفت ۹۰درصدی اما خوراک دریافت نشده است.

مدیرعامل پتروشیمی مسجدسلیمان ادامه‌داد: تحویل گاز با توجه به سرمای هوا کم شده و اکنون با ۷۰ تا ۷۵ درصد ظرفیت تولید می کنیم. در ابتدای کار با ۲ هزار و ۵۰ تن تولید آغاز کردیم و اکنون به ظرفیت تولید ۲ هزار و  900تن رسیده ایم که ۴۱ درصد رشد را نشان می دهد.با اجرای طرح های توسعه ای ظرفیت اسمی ۱۵درصد افزایش پیدا خواهد کرد و در سال ۱۴۰۳به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه تولید در شرایط سودآور است با توجه به نرخ جهانی اوره در سود هستیم و نرخ خوراک برای ما تهدیدی نیست.

محمدی گفت: اگر قیمت خوراک مانند قیمت محصول شناور باشد، انعطاف بیشتری در سود خواهیم داشت.

وی در ادامه تاکید کرد: ۲۰درصد از تولید اوره تحویل شرکت خدمات کشاورزی و ۸۰درصد باقی‌مانده محصول در اختیار خودمان است که صادر می شود.

محمدی، یکی از مشکلات را واقعی نبودن قیمت اوره تحویلی به خدمات کشاورزی دانست و افزود: پرداخت ما به التفاوت انجام نمی‌شود و امیدواریم در بودجه سال ۱۴۰۲ پرداخت شود.

وی رقم فاینانس شرکت چینی را ۴ میلیارد یوان اعلام کرد.

مدیرعامل پتروشیمی مسجد سلیمان  در پاسخ به ایلنا درباره طرحهای توسعه ای به طرح پتروپالایش در کنار این پتروشیمی اشاره کرد و ادامه داد: پنج محصول جدید در این پتروپالایشگاه تولید خواهد شد، اما در زنجیره اوره تولید محصول جدیدی تعریف نشده و در تلاشیم تا ظرفیت تولید اوره را افزایش دهیم.

وی به اجرای طرح RO (اسمز معکوس) اشاره کرد و گفت: با این پروژه که تصفیه پساب است، از ۴۵۰ متر ممکعب آبی که دورریز می شد ۴۴۰ متر مکعب بازیافت شده و دوباره وارد چرخه فعالیت می‌شود که این رقم  440 متر مکعب در ساعت از هدررفت آب جلوگیری می کند و آثار زیست محیطی و اقتصادی به دنبال دارد.

محمدی، میزان گاز مورد نیاز را ۲.۴ میلیون متر مکعب در روز اعلام کرد و افزود: در حال حاضر حداکثر فشاری که تامین شده ۳۵ بار است که اجازه نمی دهد با ظرفیت کامل کار کنیم. به طوری که با توجه به مشکلا ۷۵ درصد تولید داریم

وی میزان مطالبات از بخش کشاتورزی را ۱۲۰۰ میلیارد تومان و رقم بدهی به شرکت گاز را نیز ۳۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا