اخباربرگزیدهاقتصاد و تجارتاهم اخبارتشکلهاتولید+دارویی، آرایشی و بهداشتیصنعت و معدننمایشگاه و رویدادتجاریهمایش و نمایشگاهگفتگو و مصاحبه

عدم ثبات نرخ ارز و افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها و قیمت گذاری دستوری سد راه تولیدکنندگان لوازم بهداشتی وشوینده

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد،بختیار علم‌بیگی _ رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی – در چهارمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی فراورده‌های آرایشی، بهداشتی، شوینده و صنایع وابسته، گفت: در شرایطی که اقتصاد کلان کشور دچار رکود و تورم است، شاید بتوانیم انگیزه خود را برای تولید تقویت کرده و این بازار مصرف ۹۰ میلیون نفری داخلی را با ارزش تقریبی چهار میلیارد دلار و بازار ۳۵۰ میلیون نفری صادراتی را با ارزش تقریبی ۱۲ میلیارد دلار که امروز فقط۲۲۰ میلیون دلار آن در اختیار ماست، با تکیه بر توانمندی‌های تلاشگران و متخصصان و ۳۰۰ هزار شاغل مستقیم و غیرمستقیم این صنعت، بیش از گذشته تصاحب کنیم.

علم‌بیگی ادامه داد: اینکه امروز احتمال افول میزان تولید داخلی در کمین صنعت است، کلیه شرکت‌های ‌تولیدکننده را نگران ادامه حیات و فعالیت خود کرده است. ما باید در این مسیر هوشیار و بیدار باشیم و اشکال را بررسی کنیم.

وی گفت: این سوال جدی است که چگونه از صنعتی با قدمتی بیش از یک قرن صنعتی که بخش مهمی از حوزه سلامت جامعه محسوب می‌شود، مورد بی مهری مسوولان قرار گرفته و مانند سایر صنایع حوزه سلامت به آن توجه نشده است.

علم‌بیگی گفت: عدم ثبات نرخ ارز و افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها، محدودیت در تامین کافی و به موقع ارز، افزایش نیاز به نقدینگی، مشکلات عدیده در سرمایه‌گذاری، عدم ثبات در قوانین، عدم نظارت کافی بر مبادی ورودی کشور و واردات بی‌رویه غیرقانونی و قاچاق، محدودیت در واردات مواد اولیه، چالش‌های متعدد در صادرات محصولات و… مشکلاتی است که در صنعت شوینده با آن مواجهیم. در این بین روش‌های قیمت‌گذاری دستوری و غیرکارشناسی برای محصولات این صنعت وجود دارد.

وی گفت: در حال حاضر شرکت‌هایی هستند که به دلیل نداشتن سرمایه کافی و نداشتن نقدینگی و سود حاصل از تولید، در حال توقف تولید هستند. قطعا این همایش فرصتی است تا با نگاهی مثبت‌اندیش و رو به جلو در همین شرایط پرچالش و دشوار، راه آینده را درست تشخیص دهیم. در این مسیر سازوکارها و سیاست‌ها نیاز به اصلاح دارند.

علم بیگی تاکید کرد: تولید محصول با کیفیت نیازمند سیاست‌گذاری منطقی و مانع‌زدایی بخش دولتی و خلق نوآوری و رفتار کارآمد علمی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا