اخباربرگزیدهتشکلهاراه و مسکنصنایع معدنیصنعت و معدن

عمق ساخت داخل ماشین آلات راه‌سازی ۴۰ درصد است

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد، محمد فاطمی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صداوسیما افزود: در حال حاضر یکی از چالش‌های عمده در حوزه معدنکاری و راه‌سازی، وجود ماشین آلات فرسوده است که عمر بسیاری از آن‌ها بیش از ۱۵ تا ۲۰ سال است. 

وی با بیان اینکه توسعه معادن نیازمند ماشین آلات به روز و نو است، گفت: براساس آماری که خود وزارت صمت اعلام می‌کند، حدود ۱۷ هزار ماشین آلات فرسوده معدنی و راه‌سازی در کشور وجود دارد که باید از رده خارج و ماشین آلات نو جایگزین آن‌ها شوند.

فاطمی ادامه داد: این موضوع در حالی مطرح می‌شود که ساخت ماشین آلات سنگین زمان بر است و شرکت‌های تولید داخل توان تولید این تعداد از ماشین آلات را در کوتاه مدت ندارند؛ علاوه بر آنکه امکان ساخت برخی دامتراک‌ها یا لودر‌ها در کشور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه، ماشین‌های سنگین با توجه به کارکردی که دارند در سایز‌های مختلف به لحاظ تناژ تولید می‌شوند، گفت: شرکت‌های مطرح ماشین سازی دنیا، ۲۷ نوع لودر تولید می‌کنند در حالی که تولیدکنندگان داخلی تنها ۳ سایز لودر تولید می‌کنند و بر همین مبنا گفته می‌شود که نیازی به واردات لودر نیست و فعالان صنعتی و معدنی با نیاز به هر نوع سایز لودر، فقط همین تولید داخل را خریداری کنند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات راه‌سازی و معدنی افزود: هدف گذاری و سرمایه گذاری تولید داخل در حوزه ماشین آلات سنگین مربوط به قطعات فلزی است، در حالی که اصلی‌ترین بخش تولید در حوزه ماشین آلات سنگین مربوط به ساخت موتور است که توان تولید آن در داخل وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ارزش یک ماشین راه سازی در ارزش افزوده فناوری آن است نه در ارزش افزوده فلز آن، گفت: اخیرا گفته شده که برای افزایش عمق ساخت داخل در این حوزه، سرمایه گذاری برای تولید شاسی انجام شود، در حالی که این قطعه نیز فلزی است و تاثیری بر ایجاد ارزش افزوده در ساخت ماشین آلات ندارد.

فاطمی همچنین به چالش‌هایی که در واردات ماشین آلات سنگین وجود دارد، اشاره کرد و گفت: از زمان ثبت سفارش تا زمانی که یک ماشین راه‌سازی وارد کشور شود، حدود ۱۲ تا ۱۵ ماه زمان لازم است، این در حالی است که ثبت سفارش‌ها ۶ ماهه انجام می‌شود و در این میان اگر به هر دلیلی سیاست ممنوعیت واردات اتخاذ شود، امکان ورود کالایی که ثبت سفارش آن انجام شده، وجود ندارد. 

وی، دومین چالش واردات و تامین ماشین آلات سنگین را مربوط به حوزه استاندارد دانست و افزود: ماشین آلات سنگین براساس استاندارد‌های جهانی تولید می‌شود و دستگاه‌های تست استاندارد آن‌ها خاص است که تنها در اختیار چند شرکت بین المللی است، با این حال زمانی که یک ماشین سنگین وارد کشور می‌شود، سازمان استاندارد می‌گوید که باید استاندارد آن در داخل تایید شود، در حالی که آزمایشگاه‌ها و دستگاه‌های تست استاندارد این ماشین آلات در کشور وجود ندارد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات راه‌سازی و معدنی ادامه داد: همین موضوع باعث می‌شود که گاهی اوقات تا ۷ ماه یک دامتراک در گمرک دپو شود، علاوه بر آنکه جدا کردن موتور از ماشین به برخی از تجهیزات و قطعات الکترونیکی این ماشین آلات نیز آسیب می‌رساند.

وی افزود: تاکید بر تایید استاندارد ماشین آلات نو در حالی مطرح می‌شود که واردات ماشین آلات دست دوم که عمر برخی از آن‌ها بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال است، اجباری برای تایید استاندارد ندارند.

فاطمی گفت: عمر مفید استفاده از ماشین آلات سنگین ۵ تا ۱۰ سال است و در همه کشور‌ها ماشین آلاتی که عمر بالای ۱۰ سال دارند از رده خارج می‌شوند، اما با توجه به نیاز کشور برای تامین ماشین آلات سنگین، مجبور به واردات ماشین آلات از رده خارج شده دیگر کشور‌ها هستیم./

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا