اخباربرگزیدهاستان هااقتصاداقتصاد و تجارتانرژیاهم اخبارتجارتشرکتهاصنعت و معدنصنعت ومعدنهرمزگان

مجری طرح پتروپالایش مکران: طرح مجتمع پتروپالایش مَکُران ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

حنیف مجیدی گفت: این پتروپالایشگاه در مجموع ۳۷ درصد پیشرفت داشته و عملیات سیویل پالایشگاه اول این مجتمع آغاز شده است.

به گزارش  پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)،حنیف مجیدی افزود همچنین خرید دانش فنی و تجهیزات آن به طور کامل انجام شده و در حال انتقال به مجتمع است و امید می‌رود تا پایان سال ۱۴۰۵ هجری شمسی بتوان مرحله نخست این مجتمع را برای بهره‌برداری آماده کرد.

وی ادامه داد:‌ این پتروپالایش در زمان بهره‌برداری ۱۴ نوع محصول تولید خواهد کرد و ظرفیت تولید سالانه آن افزون‌بر ١۴ میلیون تن محصول است که با توجه به قرارگیری آن در کرانه‌های دریا امکان صادرات محصول‌های تولیدی هم وجود دارد.

مدیر اجرایی و مجری طرح پتروپالایش مکران اضافه کرد:‌ هلدینگ باختر برای آن ۶ و نیم میلیارد دلار پیش‌بینی سرمایه‌گذاری کرده و این پتروپالایش ۳۰۰ هزار بشکه‌ای مکران در زمان بهره‌برداری شامل حدود ۱۰ تا ۱۵ کارخانه در یک مجتمع بوده و تلاش می‌شود در تامین زیرساخت‌هایی نظیر آب و برق خودکفا باشد.

وی با اشاره به اینکه زمین در نظر گرفته شده برای احداث پتروپالایش مکران شرایط مساعدی ندارد، ادامه داد: برای چیرگی بر این مساله عملیات سنگین بهسازی زمین انجام می‌شود.

مدیر اجرایی و مجری طرح پترو پالایش مکران گفت: همچنین با توجه به نبود زیرساخت‌ها نسبت به ایجاد آن‌ها اقدام شد که می‌توان به احداث ۶ کیلومتر راه دسترسی اصلی آسفالته، احداث ۶ کیلومتر خط انتقال برق، احداث ١٣ کیلومتر جاده حراستی پیرامون مجتمع،احداث مهمانسرا ، ١۶دستگاه سوله جهت کارگاه های مرکزی و انبار قطعات یدکی مجتمع و همچنین ایجاد ۱۳ کیلومتر خط انتقال دیتا اشاره کرد.

شایان ذکر است، براساس اطلاعات منتشره تشکیل مجموعه پترو پالایش مکران به سال ۹۷ باز می‌گردد و خوراک آن نفت خام سنگین و فوق سنگین ایرانی است که در دنیا مشتری ندارد و پالایش آن بسیار پیچیده است.

براساس این اطلاعات اگر ۱۰ پالایشگاه از این نوع در کشور ایجاد شود دیگر نیازی به فروش نفت نخواهد بود.

پالایشگاه های عادی نفت خام را به چهار تا پنج محصول مانند بنزین و دیزل و سوخت جت و نفت کوره و کک تبدیل می‌کنند که به عنوان محصول های کم ارزش تر به فروش می‌رسد اما پتروپالایشگاه نفت خام را به محصول های با ارزشی تبدیل می‌کند که بخشی از آن به عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی پایین دست از جمله واحد الفین، واحدهای آروماتیک، واحدهای پلیمری و دیگر واحدها می‌توان اشاره کرد و بخش دیگر مستقیم روانه بازار می‌شود.

مطالعات و طراحی مهندسی پالایشگاه نخست پتروپالایش مکران به ظرفیت ۶۰ هزار بشکه نفت خام در روز در سال ۱۴۰۰ درحال انجام بود و مدیر اجرایی و مجری طرح پترو پالایش مکران در سال ۱۴۰۰ به خبرنگار ایرنا گفته بود: نیازهای خود را مکتوب به دانشگاه های هرمزگان و اداره کل فنی و حرفه ای اعلام کردیم که نیاز به پیگیری دارد و یکسری از نیروها را هم در فرآیند اجرای کار تربیت می‌کنیم.

براساس اطلاعات مندرج در روزنامه رسمی کشور، تاسیس شرکت سهامی خاص پترو پالایش مکران درتاریخ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ به شماره ثبت ۵۲۷۲۶۱ به شناسه ملی ۱۴۰۰۷۶۴۶۳۷۷ ثبت و امضا ذیل دفاتر تکمیل شده است.

موضوع فعالیت این شرکت سرمایه گذاری، مشارکت و بهره‌برداری طرح‌های تولید، فرآوری، ذخیره‌سازی و انتقال نفت خام، گاز و انواع فرآورده های نفتی و محصولات پالایشگاهی و پتروشیمی و سایر حامل های انرژی سرمایه گذاری در شرکت ها، مجتمع ها، طرح‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی عموماً و صنایع نفت و گاز، انرژی، پالایشگاه و پتروشیمی خصوصاً به‌منظور ایجاد، راه‌اندازی، بهره‌برداری و یا توسعه اینگونه واحدها توسعه مدیریت انرژی به منظور استفاده کارآمد و بهینه از منابع انرژی از طریق انجام مطالعات، تحقیق و توسعه، مدیریت ساخت و اجرای طرح های بالادستی و پایین دستی نفت و گاز، پالایشگاه و پتروشیمی است./ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا