اخباربرگزیدهاهم اخبارتشکلهاشرکتهاصنعت و معدننساجیگفتگو و مصاحبه

مدیرعامل شرکت جهان اروم ایاز: سیاست های نادرست ارزی بانک مرکزی مهمترین چالش اصلی صنعتگران است

عضو هیئت مدیره انجمن نساجی معتقد است:با سیاست های نادرست ارزی و کاهش ارزش پول ملی، تولید ،واردات و صادرات کشور با مشکلات عدیده مواجه شده است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد،مهندس علیرضا نوری، مدیرعامل شرکت جهان اروم ایاز در سئوالی مبنی براینکه  “چالش اصلی صنعت کشورمان و پیش بینی وی از روند اقتصادی کشور در  سال ۱۴۰۲  با توجه به توافقات اخیری با کشورهای همسایه حوزه خلیج فارس” گفت: مهمترین چالش سیاستهای اشتباه بانک مرکزی است که با سیاستهای غلط ارزی و ارز پاشی هم باعث کاهش شدید ارزش پول ملی شده  و هم  تولید را با چالش واردات به ورطه تعطیلی کشانده است و  از طرفی رقابت در صادرات را به خاطر برگشت ارز حاصل از صادرات به قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصد زیر قیمت بازار آزاد به پایین ترین سطح ممکن رسانده است.

این فعال صنعت نساجی افزود: توجیه اقتصادی سود رانتی که از این سیاست ارزی به وارد کننده  داده می شود  در هیچ بنگاه اقتصادی تولیدی نیست  و این خود باعث تعطیلی کارخانه ها و عدم توسعه کارخانه ها می شود.

نوری خاطرنشان کرد:در این سیاست که صادر کننده باید ارز را به زیر قیمت بازار عرضه کند باعث شده صادرات با کارتهای صوری بیشتر شوند که ارز حاصل از صادرات به کشور برنگردد.

مدیرعامل شرکت جهان اروم ایاز با ابراز امیدواری که سال ۱۴۰۲ قیمت ارز به یک قیمت واحد برسد، بیان کرد: در این صورت می توان  شاهد رشد و شکوفایی تولید و صادرات باشیم.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار پایگاه خبری تولید و اقتصاد در خصوص  تحولات اخیر در منطقه و تنش زدایی صورت گرفته، گفت: در صورت ادامه این سیاست به طبع با  ثبات قیمت ارز  باید شاهد ثبات اقتصادی باشیم که در این صورت سرمایه گذاری در شرایط امنیت و آرامش سیاسی و اقتصادی در کشور بیشتر می شودو فرار سرمایه های انسانی و پولی کاهشی خواهد شد و تولید رونق بیشتری خواهد گرفت.

نوری تصریح کرد: روند نگران کننده  تشکیل سرمایه و استهلاک در اقتصاد ایران هم  از نکات بسیار مهم است که  در دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی تشکیل سرمایه ثابت با شتاب بالایی پیش می رفت که با انقلاب  ۵۷  و ۸ سال جنگ تحمیلی ترمزش کشیده شدو شاهد منفی شدن سرمایه گذاری در کشور بودیم.

این عضو اتاق بازرگانی افزود: از اواسط دهه ۷۰ یعنی دوره دولت اصلاحات مجددا شاهد بهبود روند تشکیل سرمایه بودیم که تا پایان دهه ۸۰ تداوم داشت.

وی با بیان اینکه در دهه ۹۰ شاهد منفی شدن تشکیل سرمایه ثابت بودیم  که این مسئله همگام با آغاز تحریمهای بین المللی در کشورمان صورت گرفت.

نوری در پایان گفت: طی ۲ سال اخیر شاهد پیشی گرفتن استهلاک از تشکیل سرمایه هستیم که زنگ خطری است برای مسئولان به خواب فرورفته با فرض احیای دوباره برجام ،می توان امیدوار بود که از سال ۱۴۰۲ وضعیت کمی بهبود یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا