اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخباربانک ، بورس وبیمهتجارتصادرات و وارداتصنایع معدنیصنعت و معدنصنعت ومعدن

کشف نخستین ذخیره لیتیوم سنگی در کشور

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد،هر تن لیتیوم ۱۶۰ هزار دلار قیمت دارد و سالیانه ۳۵ هزار تن تولید این ماده حیاتی در دنیاست. اکنون صحبت از نخستین ذخیره با ارزش اقتصادی لیتیوم در استان همدان شده است.

مولابیگی مدیرکل دفتر اکتشافات وزارت صنعت معدن و تجارت می‌گوید: آنچه اکنون در کشور کشف شده، منجر به اکتشاف ذخیره‌ای بالغ بر ۸ و نیم میلیون تن با عیار ۸۱ گرم بر تن و در مساحتی بالغ بر ۱۱ کیلومتر مربع است.

۶۰ درصد لیتیوم دنیا از شورآبه‌های آرژانتین، بولیوی و شیلی استحصال می‌شود. کشف لیتیوم در شورآبه‌های ایران سابقه دارد، ولی هیچوقت به بهره برداری نرسیده اند. ویژگی ذخیره جدید کشف شده لیتیوم در همدان صدور پروانه بهره برداری بامشارکت بخش خصوصی عنوان شده است.

مولابیگی می‌گوید: اتفاقی که اکنون در استان همدان برای اولین بار توسط بخش خصوصی رخ می‌دهد، در واقع گواهی کشف صادر می‌شود.

تخمین زده شده تقاضا برای ماده حیاتی لیتیوم در فناوری‌ها تا سال ۲۰۴۰ به شش برابر حجم تولید جهانی در سال ۲۰۲۱ برسد. 

شیرازی فوق دکترای معدن دانشگاه امیرکبیر بعنوان نمونه از اقدامات انجام شده در شرکت‌های دانش بنیان می‌گوید: تصویر‌های ماهواره ای، آن نمونه‌های صحرایی که قبلاً سازمان‌های مختلف مانند سازمان زمین شناسی برداشت کرده و ژئوفیزیک هوابرد که قبلاً برداشت شده، آن‌ها را با هوش مصنوعی یعنی با روش‌های یادگیری ماشینی تلفیق کردیم.

فراموش نکنیم اکتشافات مواد معدنی از جمله راهبردی و حیاتی به صبر نیاز دارد تا سرمایه گذاری‌ها به بار بنشیند. 

به گفته ملاک پور استاد دانشگاه و پیشکسوت معدن؛ طبیعت اکتشافات همین است. حتی ۱۰ سال، ۱۵ سال و ۲۰ سال طول می‌کشد.

۱۳ ماده معدنی نادر در کشور جزو گروه مواد راهبردی معرفی شده اند که واردات شان سالیانه یک میلیارد دلار برای کشور هزینه دارد، عناصری حیاتی که شامل قوانین تحریمی شدیدی هستند و سرمایه گذاری در اکتشاف، استحصال و فرآوری آن‌ها با رعایت قوانین محیط‌زیستی بیش از پیش ضروری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا