اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخباربازارتجارتتشکلهاخودروصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدن

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن: کمبودی در توزیع لاستیک نداریم/ مشتریان به نشان استاندارد و اصالت قطعات خودرو توجه کنند

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن ضمن اشاره به توان تولید داخلی برندهای موجود در بازار و اینکه میزان عرضه لاستیک پاسخگوی نیاز بازار و تقاضا است، درباره قطعات یدکی تقلبی خودروها در بازار هشدار داد که مشتریان در هنگام خرید انواع فیلتر و روغن خودرو حتما به کدشناسه و رهگیری، نشان استاندارد و اصالت و برندهای معتبر داخلی توجه کنند.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید و اقتصاد)، هر چند که همیشه موضوع واردات قطعات یدکی تقلبی خودروها همیشه وجود داشته و نهادهای ذیربط نسبت به آن هشدار داده و می‌دهند و حتی در راستای مقابله با آن اقدامات متفاوتی نظیر برچسب‌های اصالت کالا، الزام ثبت کد رهگیری و شناسه کالا و… دیده شده، اما هنوز هم این معضل قطعات یدکی تقلبی بعضاً با قیمت پایین‌تر نسبت به نمونه‌های اصلی، وجود دارد و اخیراً نیز (از پیش از سال جدید) به‌ سبب ایام تعطیلات نوروز و آغاز سفرهای نوروزی و به‌تبع آن تعویض قطعات خودرو، موضوع توزیع و عرضه انواع قطعات یدکی و لوازم خودرو تقلبی نظیر انواع روغن، فیلتر و سایر قطعات پرمصرف و مورد نیاز در بازار مطرح شده است.

در این رابطه، محمدرضا آل‌سارا-رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن تهران- اظهار کرد: زمانیکه کمبودی در بازار ایجاد می‌شود یا زمانی که تقاضای یک کالا در بازار بیشتر از عرضه آن است، افزایش قیمت اتفاق می‌افتد؛ با افزایش قیمت هم میل به خرید با قیمت پایین‌تر بیشتر می‌شود که همین موضوع، زمینه ایجاد و حضور کالای تقلبی با قیمت پایین‌تر در بازار را فراهم می‌کند. در حال حاضر کمبودی در زمینه لاستیک نداریم و با توجه به توان تولید داخلی برندهای موجود، میزان عرضه، پاسخگوی نیاز بازار و تقاضا است، اما درباره انواع فیلترهای خودرو و روغن‌های تقلبی شکایت‌هایی از سوی مصرف‌کنندگان داریم.

وی افزود: همین شکایت‌ها سبب می‌شود که ما وارد عمل شده و با شناسایی تولیدکننده یا توزیع کننده متخلف، سعی کنیم با او برخورد اصولی و منطقی داشته باشیم؛ البته در نهایت متخلفان به دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان بازرسی کشور معرفی خواهند شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن تهران در پاسخ به اینکه آیا قیمت پایین‌تر یا مشکلات اقتصادی و معیشتی می‌تواند دلیلی برای رونق بازار کالاهای تقلبی در بازار باشد، تصریح کرد: واحدهایی که ما با آن‌ها برخورد می‌کنیم و کالای تقلبی عرضه می‌کنند، اکثر واحدهایی هستند که پروانه کسب قانونی ندارند؛ در حقیقت فعالیت آن‌ها قانونی نیست و در برخی موارد همه را با چالش و مشکل مواجه می‌کنند. البته با پیگیری‌های صورت گرفته توسط اتاق اصناف، اتحادیه‌ها و تشکل‌ها سازمان بازرسی و وزرات صمت، تقلب به حداقل رسیده است.

این مقام صنفی ضمن اشاره به اینکه تصوری نسبتا رایج در جامعه میان مردم وجود دارد که چنانچه یک کالای خارجی و با قیمت بالایی خریداری کنند، قطعا تقلبی در آن نیست، گفت: این موضوع بسیار مهم است و بایستی به آن توجه کرد؛ چرا که تقلب‌های این چنینی در واحدهای صنفی دارای پروانه، کمتر مشاهده می‌شود. واحدهای صنفی دارای پروانه، دوره‌های فنی را در اتحادیه گذرانده‌ و از همین روی (این واحدهای صنفی) تمام سعی خود را می‌کنند که قطعات و لوازم یدکی را خریداری و در واحد خود عرضه کنند که استاندارهای لازم را داشته باشند.

آل‌سارا افزود: البته نمی‌توان جواب دقیقی به این سوال داد که تقلب و کالای تقلبی بیشتر در برندهای داخلی مشاهده می‌شود یا خارجی‌ها؛ این موضوع بسته به سودی دارد که متخلف یا کسی که به دنبال سودجویی است، برای خود در نظر گرفته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن تهران، در ادامه به نکاتی که مشتریان بایستی هنگام خرید و استفاده از قطعات یدکی و لوازم مورد نیاز خودروی خود توجه کنند، اشاره کرد و گفت: مسلما یکی از مهمترین نکات این است که کالاهای مورد نیاز خودروی خود را از واحدهای صنفی خریداری کنند که دارای پروانه کسب است. واحدهایی که دارای پروانه کسب هستند، به ندرت فریب این تقلب‌ها را می‌خورند که روغن و انواع فیلتر خودروی تقلبی تهیه و در واحد خود عرضه کنند. این افراد همانطور که اشاره شد، دوره‌های فنی متعددی دیده‌ و روغن‌ها یا فیلترهای خودرو تقلبی را می‌شناسند. از سوی دیگر با توجه به اینکه دارای جواز کسب هستند، می‌توانند روغن یا فیلتر را حتی به صورت مستقیم از کارخانه‌ها خرید کنند.

وی ادامه‌ داد: مشتریان در هنگام خرید انواع فیلتر و روغن خودرو بایستی به کدشناسه و رهگیری، نشان استاندارد و اصالت و برندهای معتبر داخلی توجه کنند. ضمن اینکه می‌توانند از طریق کد دستوری #۴٧٧٧٧۴* اصالت کالا را مورد بررسی و سنجش قرار دهند.

آل‌سارا در رابطه با نقش نظارت بخش خصوصی و دولت بر بازار و کاهش تقلب در آن، خاطرنشان کرد: روغن‌های تقلبی در یک بسته‌بندی دربسته است و تا درب آن باز نشود تشخیص کیفیت آن بسیار مشکل است. تنها درصورتی قابل تشخیص است که آن واحد صنفی روغن را باز کند و بفهمد تقلبی هست یا خیر؛ البته راه دیگر این است همه روغن‌های عرضه شده در بازار به آزمایشگاه تشخیص بروند. بازرسی و نظارت اگر توام با متخصصان واحدهای صنفی باشد و به کارشناسان برای انجام این کار مراجعه شود، قطعا تاثیر مثبتی در بهبود شرایط خواهد گذاشت./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا