اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتبازارتجارتتشکلهاشرکتهاصادرات و وارداتصنعت و معدنلوازم خانگینمایشگاه و رویدادتجاری

نمایشگاه اکسپو و فرصت‌های صادرات لوازم خانگی ایران

دبیرکل انجمن لوازم خانگی گفت: در تولید صنعت لوازم خانگی طی ۳ سال اخیر هر سال به طور متوسط بیش از ۱۵ تا ۱۶درصدافزایش تولید داشتیم که در بعضی از سال‌ها این رقم به ۲۵ درصد هم رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد،میز اقتصاد شبکه خبر با موضوع نمایشگاه اکسپو و فرصت‌های صادرات لوازم خانگی ایران با مهمانان برنامه آقای عباس هاشمی دبیرکل انجمن لوازم خانگی ایران، آقای تقی پور عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و خانم قنبری یکی از صادرکنندگان در نمایشگاه ایران اکسپو گفتگویی ترتیب داده است.  

مقدمه مجری: در خبر‌ها دیدید و شنیدید که پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های ایران اکسپو با حضور ۲۰۰۰ تاجر از ۷۰ کشور تا ۲۰ اردیبهشت در محل نمایشگاه‌های دائمی بین المللی تهران دایر است کارشناسان می‌گویند که حضور صادر کنندگان لوازم خانگی در این نمایشگاه به تحقق هدف گذاری صادرات حدود ۶۰۰ میلیون دلاری این گروه کالایی کمک می‌کند باید بهتون بگویم که صادرات لوازم خانگی الان چیزی حدود ۴۴۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار است که الان هدف گذاری را خدمتتان عرض کردم برای بیش از ۶۰۰ میلیون دلار خواهد بود و این که در این نمایشگاه در ایران اکسپو قرار است که قرارداد‌های خارجی امضا شود که تولید مشترک داشته باشیم صادرات افزایش پیدا کند.

سوال: آقای هاشمی بفرمایید که الان وضعیت تولید در انجمن شما و آن‌هایی که عضو انجمن شما هستند چیزی حدود ۳۰۰ عضو دارید از تولیدکنندگان لوازم خانگی به چه صورت است ما باید چقدر از توان و ظرفیت مان داریم تولید لوازم خانگی انجام می‌دهیم؟ 

هاشمی: انجمن صنایع لوازم خانگی ایران بزرگترین انجمن ملی صنعت لوازم خانگی ایران عضو اتاق بازرگانی است صنایع معادن و کشاورزی ایران است حدود ۳۰۰ تا عضو در دو طیف قطعه سازان و محصول سازان را داریم ما به صورت کلی به خواهم عرض کنم به لحاظ تولید صنعت لوازم خانگی در حدود ۳ تا ۴ سال اخیر یک جهش بسیار خوبی را داشت و به طور متوسط بخواهیم حساب کنیم بالای ۱۵ تا ۱۶ درصد ما هر سال افزایش تولید را داشتیم در بعضی از سال‌ها این رقم به ۲۵ درصد هم رسید، ولی به طور میانگین در واقع حدود نزدیک ۲۰ درصد ۱۶ الی ۲۰ درصد را داشته ایم خوب خطوط جدید ایجاد شد در بعضی کالا‌ها در کشور تولید داخلی کافی نبود خود کالا.

سوال: مثل چی؟ 

هاشمی: مثل اسپیلت کولر گازی یا ماشین ظرفشویی بود یا اتو بود بعضی کالا‌های به این شکل سرمایه گذاری‌های خوبی انجام شد. 

سوال: چقدر؟ 
هاشمی: الان می‌شود گفت به لحاظ تعداد تولید تقریباً مثلاً در ماشین ظرفشویی شاید تا ۷۰ درصد ۷۵ درصد نیاز کشور را ما در عرض یکسال و نیم پوشش دادیم و این دارد خودش را ایا در کولر گازی شاید در اوایل پنج سال پیش این میزان زیر ۲۰ درصد و حداکثر ۲۰ درصد بود که الان ما تقریباً نزدیک به ۴۵، ۵۰ درصد نیاز را واحد‌های تولیدی می‌توانند پوشش بدهد که این با توجه به نیاز نقدینگی بالایی که دارد تامین قطعاتش آن بستگی به تامین دارد. 
 سوال: عمق ساخت داخلش چقدر است

هاشمی: ببینید عمق ساخت داخل در هر کالایی متفاوت است.

سوال: مثلا در همین ماشین ظرفشویی که می‌فرمایید؟ 
 هاشمی: ما به طور کلی اگر خدمتتان بخواهم عرض کنم ما در وسایل گازسوز اعم از بخاری گازی و اجاق گاز و یا تمام کالا‌هایی که گاز سوز هست تقریباً تا صد عمق ساخت داخل رسیده‌ایم در کالا‌های حجیم برقی مثل یخچال فریزر لباسشویی ماشین ظرفشویی این حال تقریباً حدود ۷۰ درصد ما عمق ساخت داخل را ما به آن رسیده یعنی تامین ساخت داخل اتفاق افتاده است. 

سوال: آن ۳۰ درصد که برای همین سه تا چهار قلم که به آن اشاره کردید می‌ماند آن ۳۰ درصد چه چیزی را شامل میشود موتورش مثلاً می‌شود؟ 
هاشمی: در یخچال فریزر یکی کمپرسور ش است فعلاً تولید داخل به صورت خیلی محدود در شیراز کمپرسور سازی انجام می‌شود، ولی با توجه به نیاز کشور و تنوع در واقع آن ساختار خود کمپرسور این‌ها عمدتاً وارداتی است و مادربرد الکترونیک عرض کردم انجمن صنایع لوازم خانگی ایران حدود ۷۰ واحد صنعتی فقط قطعه ساز داریم که شامل بر ساز‌ها و الکتروموتور و الی آخر 

سوال: از این ۷۰ درصدی که فرمودید این ۷۰ درصدی که در داخل دارد ساخته میشود چقدر اگر بخواهیم مثلاً در باره یخچال فریزر در نظر بگیریم این ۷۰ درصد که داخلی است چقدر از ارزش یخچال فریزر را تشکیل میدهد؟ 
 

هاشمی: از نظر ارزشی است عرض کردم اصلاً این را من ارزشی خدمت شما عرض کردم تولید در واقع گروه کالا‌های لوازم خانگی تقریباً می‌شود گفت که واقعاً نیاز کشور را برطرف میکند.

سوال: برویم سراغ صادرات که یک جمع بندی کوچکی از صادرات داشته باشیم و برویم سراغ خانم قنبری که در در نمایشگاه ایران اکسپو هستند؟ 
هاشمی: در مورد صادرات هم صنعت لوازم خانگی کشور چنانچه واقعاً مشکلاتی که الان در تامین مواد اولیه و یا چه به صورت داخلی و چه به صورت اقلام وارداتی که با توجه به تغییراتی که بانک مرکزی و تخصیص مورد نیاز واردات و مواد اولیه دارد الان شاید حدود نزدیک سه ماه تا سه ماه و نیم است که واقعاً به طور جد تخصیص ارز صورت نگرفته است و این تهدید بزرگی را برای صنعت لوازم خانگی و ادامه تولید در ایجاد کرده. 

سوال: چه جوری پس تامین ارز میکنید بازار می‌خرید؟ 

هاشمی: دیگر داشتن بعد یک سری استوک داشتند خیلی واحد‌ها انبار کرده بودند برای قطعات شان دارند آن‌ها را استفاده می‌کنند، ولی من فکر می‌کنم نهایتاً یک ماه و نیم آینده دو ماه آینده دیگر واقعاً سفر خواهد شد. 
 

سوال: یعنی نرخ مرکز مبادله و این‌ها حواله و این‌ها؟ 
هاشمی: اصلاً ارزی در واقع وجود تخصیص داده می‌شود و ۴۰ تا ۵۰ روز طول میکشد تا تامین بشود تمدید می‌خورد این پول‌هایی که بلوکه می‌شود ۵ درصد ۵ درصد مصوبه‌ای که دارد، ولی بطور متوسط تاکنون ما بین ۳۰۰، ۱۰۰ تا ۳۴۰ میلیون در سال لوازم خانگی صادرات داشتیم. 
سوال: در یک سال گذاشته چقدر رشد کرد؟ 
هاشمی: بستگی دارد، چون به تأمین مواد اولیه مثلاً الان لوازم خانگی کوچک با توجه به اینکه واقعا تامین مواد پتروشیمی از بازار بورس یک مشکل بزرگ شده است است نمی‌توانند بروند به صورت دراز مدت قرارداد‌های صادراتی ببندند پتانسیل صادرات بالایی وجود دارد می‌توانیم راحت این ۶۰۰، ۶۵۰ هدف گذاری شده است را چنانچه اطمینان و استمرار از تامین مواد اولیه باشد این اتفاق می‌تواند بیفتد. 
 سوال: حالا شما مشکلات را مطرح کردید ما از وزارت صمت دعوت کرده بودیم که در برنامه میز اقتصاد حضور داشته باشند آقای شکراللهی مدیر کل دفتر صنایع لوازم خانگی، ولی نه ایشان نه روابط عمومی شان تمایل نداشتن که در برنامه حضور پیدا کنند و پاسخگویی مشکلاتی که مطرح شد باشند برویم سراغ خانم قنبری که در در در ایران اکسپو حضور دارند خانم قنبری سلام بر شما بفرمایید در این دو روزی که نمایشگاه دارد کار انجام میدهد چقدر بازدید کننده داشتید چقدر برای شما توانست مفید باشد؟ 

افسانه قنبری راد صادر کننده لوازم خانگی: ما در نمایشگاه اکسپو امسال شرکت کردیم برای اولین بار خدا رو شکر بعد از دو روز کاری بازدید کننده‌های زیادی از کشور‌های همسایه مخصوصاً حوزه خلیج فارس داشتیم و بعد از سال‌ها تلاش بی وقفه توانستیم در نمایشگاه ارائه بدهیم محصولات ما لوازم خانگی هستند که بازدید کننده‌ها وقتی می‌آیند محصولات را مشاهده می‌کنند خیلی از ایرانی‌ها هم تعجب می‌کنند از محصولات ما و فکر می‌کنند کالا خارجی است، ولی واقعاً ما در کیفیت کار خیلی دقت کرده‌ایم و سعی کرده‌ایم بهترین محصول را به نمایشگاه بیاوریم. 

سوال: چقدر رقابت پذیر هستید هم در قیمت و هم در کیفیت، چون اشاره کردید که خودتان فرمودید که کیفیت تان خوب بوده، اما مقیاس و سنجش را چطور میفرمایید استاندارد خاصی محصولات محصولاتتان دریافت میکند این رقابت پذیری با محصول خارجی چگونه است؟

قنبری: لازم به ذکر است که بگویم که ما آمادگی این را داریم که با محصولات خارجی هم رقابت کنیم واقعاً محصولات ما با کیفیت هستند و تا الان که داخل کشور را جواب بودیم از لحاظ لوازم خانگی توانسته این که محصولات خوبی را عرضه کنیم و الان تلاش ما این است که بتوانیم با کشور‌های همسایه هم بتوانیم در ارتباط باشیم و خداروشکر تا الان هم استقبال خیلی خوب بوده و توانسته با کشور‌هایی مثل اردن عراق و پاکستان افغانستان توانسته این قرارداد‌هایی داشته باشیم. 

سوال: مجموعاً چقدر صادراتتان خواهد بود به این کشور‌هایی که نام بردید اگر چالشی پیش روی تولید و صادرات، چون امروز بحث ما صادرات لوازم خانگی است وجود دارد که سخت کرده کار صادرات را یا اگر راهکاری است که فکر می‌کنید بتواند تسهیل کند شرایط صادرات را برای شما چیست؟ 

قنبری: اولاً که قابلیت این را داریم که همکاری کنیم با کشور‌های دیگر، ولی یک نکته هست که باید بگویم که باید واقعاً حمایت کنند تولید کننده‌های داخلی را از قبیل تهیه مواد اولیه و بخش‌های اداری که می‌خواهیم تاییدیه بگیریم و قسمت‌هایی که باید ما را حمایت کنند خیلی کمک می‌کند. 
 سوال: یک مقدار مصداقی‌تر می‌فرمایید مثلاً این حمایتی که میگوید باید چطور باشد این شرایط اداری که می‌فرمایید یا تامین مواد اولیه که به آن اشاره کردید؟ 
قنبری: شرایط اداری مراحلی که باید برویم اداره‌ای مراجعه کنیم باید از ما حمایت کنند، چون واقعاً تلاش مان برای ارتقا سطح کیفی محصول است و واقعاً اسمی از ایران در جهان بشود چرا باید تک محصولی باشیم در کل جهان باید لوازم خانگی مان
را هم ارتقا بدهیم و تلاش‌های زیادی هم ما می‌کنیم، ولی متاسفانه همکاری نمی‌کنند. 

سوال:  آقای تقی پور عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی روی خط ارتباطی ما هستند آقای تقی پور سلام بر شما بفرمایید که مجلس شورای اسلامی چگونه به کمک تسهیل صادرات لوازم خانگی همانطور که در برنامه اشاره شد و آقای هاشمی بهش اشاره کردند که در حوزه تامین ارز دو تا سه ماهی است که به چالش خورده اند خانم قنبری هم به عنوان یک صادر کننده از بروکراسی‌ها و کار‌های اداری سخت نام بردند مجلس چگونه کمک خواهد کرد به تسهیل روند صادرات ؟

تقی پور: خوب در این چند سالی که چه سالی که از دوره مجلس یازدهم می‌گذرد ما همواره بحث حمایت از صادرات از برنامه‌های اصلی بوده در مجلس تلاش بوده که همین فرایند‌هایی که همراه با بروکراسی زیاد است این‌ها تا حد امکان کاهش پیدا کند در بحث قانون تسهیل کسب و کار‌ها و سایر مصوبات همواره یکی از دغدغه‌های مجلس کاهش روند‌های اداری بوده به حداقل، ولی همانطور که اشاره کردند متاسفانه هنوز فاصله داریم با اینکه کشور از نظر قوانین و مقررات آنقدر چابک شود که در واقع صادر کننده فقط هم و غمش تولید باشد کیفیت و کمیت و تامین مالی و مسائلی از این دست و کلا خارج شود از این بروکراسی و کندی روابط اداری در هر صورت ما همیشه تلاشمان این بوده که با نشست‌های مختلف با اتاق‌های بازرگانی با صادرکنندگان در کمیسیون صنایع و کمیته صنعت مه داشته این روند بانک مرکزی صحبت‌های زیادی شده مرتباً پیگیری می‌شود از وزارت صمت برای تامین ارز مواد اولیه 
سوال: مشخصات آخرین پیگیری شما کی بود، چون الان می‌فرمایند که الان سه ماهی است که ارز برای شان تخصیص پیدا نکرده؟ 
تقی پور: بله این نکته فرمودند من خودم شخصاً سال جدید حداقل چهار تا پنج بار با مسئولین مختلف با وزیر صمت با خود بانک مرکزی در همین ارتباط صحبت کردیم یعنی این گله‌ها به ما اطلاعاتش رسیده 
سوال: نتیجه چه شد؟ 
 تقی پور: راه حل دادیم به بانک مرکزی گفته که شما بیایید مثلاً یک کاری کنید که اسکناس را از فرآیند‌های ارزی حذف کنید در درون شبکه به هر صورت سوابق همه تولیدکنندگان همه صادرکنندگان در سامانه‌ها مشخص است در این‌ها در سال‌های گذشته چقدر مصرف عرض داشته‌اند یه کاری کنید در شبکه این‌ها فارغ از این فرایند‌های طولانی و اداری و کاغذ بازی بتوانند به موقع با ثبت سفارش‌های شان درخواست‌های شان بتوانند به صورت شبکه‌های ارز را در آن نقطه‌ای که نیاز دارند آنجا دریافت کنند عرض می‌کنم فاصله داریم، ولی خوب این پیگیری‌ها مرتب ادامه دارد ما از نظر قوانین و مقررات خوشبختانه امروز کسری نداریم مثلاً اینکه بگوییم قانونی است که دست‌وپاگیر است و آن دارد کند می‌کند در اجرا باید انشاالله مسئولین بانک مرکزی این همت را به خرج بدهند که واقعاً پشتیبانی بکنند از صادرات 
سوال: نتیجه جلساتی که گذاشتید و راهکار‌هایی که ارائه کرده اید به بانک مرکزی به کجا رسیده و این مشکل تخصیص ارز کی برطرف خواهد شد؟ 
 تقی پور: البته این را عرض می‌کنم دقیقش را باید مسئولین محترم بانک مرکزی باید پاسخ بدهند، ولی به صورت موردی بوده مواردی که مثلاً احساس شده که مواد اولیه در پلان رشته صنعتی یا رشته فعالیت دارد این را به جد به بانک مرکزی تذکر دادیم قول‌هایی داده‌اند و گزارش هایم که داریم و وزن این تخصیص‌ها موثر بوده است، ولی بحث این است که همانطور که صادر کننده محترم هم گفتند این باید به صورت سیستماتیک و نظام یافته باید این کار صورت بگیرد یعنی چه اینطور نباید باشد که مثلاً هر بار نیاز به پیگیری‌های خاصی باشد پیشنهاد شبکه‌ای که ما دادیم واقع می‌تواند کارگشا باشد و به ترتیب نوبت و اولویت‌هایی که در سامانه بار میشود این تخصیص‌ها جاری و ساری شود و تخصیص پیدا کند. 
 سوال: یک نکته هر جناب آقای هاشمی داشتند بفرمایید؟ 
 هاشمی: سلام عرض می‌کنم جناب آقای تقی پور سوال من این بود که با توجه به مشکل که در رابطه با تامین مواد اولیه تولید داخل ما داریم مثل فولاد مس آلومینیوم به خصوص پتروشیمی و بورس هم ساز و کار‌های لازم را ظاهراً ندارد به دلیل این که مستحضر هستید آقای دکتر بحث عدم عرضه کافی مواد اولیه در بورس موجب می‌شود که حاشیه رقابت دارد شکل می‌گیرد در تالار اول به اضافه اینکه قیمت‌گذاری شان هم استحضار دارید که بر اساس نرخ‌های جهانی است ضربدر در آن نرخ دلار و به اضافه حاشیه رقابت بنابراین عرضه کافی هم که نیست بخشی از مواد اولیه مورد نیاز واحد‌های صنعتی ما در واقع از بازار آزاد هم تأمین می‌شود این اول ورودی مواد اولیه به کارخانه عملاً محصول را غیر رقابتی می‌کند به دلیل بالا بودن مولفه‌های اثر گذار و مواد اولیه حالا بماند که در
تولید آن کارایی لازم باشد یا نیاز به ارتقا دارد بماند این رقابت را در بازار صادراتی سخت می‌کند در مواد پتروشیمی بخصوص ما الان واحد‌های تولید کننده لوازم خانگی کوچک ما واقعاً جرأت عقد قرارداد‌های بلند مدت صادراتی را ندارند به دلیل اینکه اطمینان از استمرار مواد اولیه وجود ندارد فارغ از قیمتش حالا واقعاً نمی‌توانند بروند قرارداد‌های صادراتی ببندند جرات نمی‌کنند، چون واقعاً برای یک خریدار خارجی تعریف نشده است که بیاید بهش بگویند که آقا حالا الان نرخ ما اینطور شد یا دلار به این شکل شد آن یک قرارداد بلندمدت میبندد می‌گوید بنابراین یکی از ابزار‌های قوی در توسعه صادرات صنعتی کشور تامین مواد اولیه با قیمت مناسب است آیا مجلس می‌تواند ورود پیدا کند تا ساز و کار بورس را اصلاح کند؟ 
 تقی پور: ببینید هر دو مورد ایرادی که آقای هاشمی فرمودند این‌ها به عنوان ایرادات ساختاری ما این‌ها را قبول داریم و داریم مشاهده می‌کنیم ایراد اول کامل نبودن بازار بورس عرضه به تعبیری مدیریت عرضه در بورس کالا است به تعبیری مدیریت عرضه اساساً یک کار حاکمیتی است ما آمدیم این را پرسیدیم به یک شرکت و متاسفانه علی رغم اینکه در مجلس هم چند باری تذکر داده شده ما یک بورس کالا بیشتر نداریم خود این باید بشود رقابت و از طرف دیگر بحث
 سوال: فکر می‌کنم بیشتر صحبت‌های آقای هاشمی بیشتر بحث مهندسی عرضه از عرضه کننده‌ها است نه از اضافه شدن بورس کالا، چون بورس کالا دو هم بشود عرضه کننده عرضه نکند پتروشیمی اشاره کردند یا سایر محصولات عرضه نداشته باشند بورس کالا حالا شاید چهارتا هم باشد فرقی نمی‌کند؟ 
تقی پور: یک ساختاری در مدیریت در حاکمیت باید این مدیریت عرضه را انجام دهد یا ساختار بورس کالا باید به یک نحوی باشد که این رقابت به صورت کامل شکل بگیرد الان نظر ما این است که این ساز و کار کامل نیست و مثال‌های زیادی هم داریم که قطعاً در حوصله این برنامه نیست مثال عرضه کم مس در یک روز در بورس کالا که همه دوستان داستانش را می‌دانند و این که منجر شد به اینکه واقعاً عرضه کالا حتی با نرخ‌های جهانی با دلار ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومن صورت بگیرد این یعنی یک ایراد فاحش ساختاری و حتما این باید چاره اندیشی شود ما تقریباً از یک سال گذشته با همکاری وزارت صمت یک ساز و کاری را یک فرآیندی را داشتیم می‌نوشتیم که به صورت قانون دربیاید در ۴ تا ۵ ماده برای همین بحث برای اینکه کف عرضه‌ها مشخص شود برای اینکه ساده‌تر شود. 
 سوال: که این جمع بندی عملیاتی خواهد شد؟ 
 تقی پور: عرض می‌کنم متاسفانه الان سه تا چهار ماه‌ای است که به دلیل تلاطم‌هایی که در وزارت صمت و بوده این در مجلس هم با توقف روبرو شده، ولی کماکان در برنامه کمیسیون صنایع مجلس هست امیدواریم با همکاری بخش خصوصی و نظراتی که ارائه می‌دهند که البته خود بنده جلساتی مختلفی را هم با وزارت صمت و هم با اتاق بازرگانی صنایع معادن داشته‌ایم و سعی کردیم تا جایی که ممکن است این فرایند‌ها را ساده کنیم و این دو نکته‌ای که فرمودند اصلاح شود. 
سوال: متشکرم از شما انشاالله آقای هاشمی آخرین جلسه شما با مجلس کی بوده؟ 
هاشمی: پارسال بود 
سوال: برویم مجدداً به نمایشگاه ایران اکسپو توانمندی‌های صادرات ایران آقای رزازی مدیر صادرات یکی از شرکت‌های تولید کننده لوازم خانگی با ما هستند آقای رزازی سلام بر شما بفرمایید که در این دو روزی که از نمایشگاه گذشته شما چقدر توفیقات داشتید و توانستید اگر قراردادی بسته اید توانستید کاری بکنید که کمک بکند به حوزه صادرات؟ 
رزازی: در واقع در این دو روزه از آن چیزی که من انتظارم بود یک مقدار نفرات بیشتری مراجعه داشتن در واقع و ما توانستیم عملاً با دو تا سه تا کشوری که خلع صادراتی داشتند، چون ما تقریباً ۱۸ تا ۱۹ تا کشور صادر یعنی عملاً کیفیت کالا ملاک صادرات است چه منطقی باید کنار هم دیگر باشد ما این قابلیت را داریم پنج و شش دوره است که به عنوان صادر کننده برتر شناخته شده ایم
خوب خلأ‌هایی را در کشور‌های منطقه داشتیم که این خلا تقریباً سهمی از آن در این یکی دو روزه توانستیم با نماینده‌های شرکت‌های مختلف در چند کشور که ما در آن فضا فعالیت بیشتر داشتیم را توانستیم قرارداد نسبی در واقع منعقد کنیم که بعدا قرار شد در جلسات بعدی ما از لحاظ قیمت پروژه‌های بعدی را برای تکمیل قرارداد پیش ببریم. 
 سوال: چند کشور بودند کدام کشور‌ها و چقدر ارزش قرارداد شما بوده برای صادرات و به طور کلی آماری بدهید که چقدر داری تا الان صادر می‌کنید؟ 
رزازی: ما الان حدود ۱۹ کشور را تا به امروز در واقع ما توسعه کارمان داشته‌ایم و بحث صادرات را داریم انجام می‌دهیم و امروز به عنوان مثال ما کشور کویت را داشته ایم که نماینده آمده در آنجا شرکت بزرگی بودند که توانستیم تفاهم‌های اولیه را باهاشون داشته باشیم کشور پاکستان را داشتیم با پاکستان به صورت جزئی کار می‌کردیم یکی دو تا نماینده آمدند اینجا در واقع اعلام آمادگی کردند و عملاً توافقات انجام شد. 
 سوال: متشکرم از شما آقای رزازی مدیر صادرات یکی از شرکت‌های تولیدی لوازم خانگی آقای هاشمی جمع بندی را داشته باشیم برای اینکه نمایشگاه حالا یک زیرساختی بود یک عرصه‌ای است که بشود آن جا تولید کننده‌ها بیایند حضور پیدا کنند فکر می‌کنید سایر شرکت‌های دولتی برای اینکه به آن رقم برسیم ما، چون بخشی از چالش‌ها را مطرح کردیم فکر می‌کنید چقدر باید بیشتر از این حمایت بشود از صنعت لوازم خانگی تا عدد ۶۰۰ میلیون دلاری که داریم صحبت میکنیم صحبت‌هایی می‌شد که در این نمایشگاه چیزی حدود یکی دو میلیارد دلار قرار است قرارداد امضا بشود برای توسعه لوازم خانگی یا تولیدش برای اینکه به این عدد‌هایی که گفته می‌شود کم و بیش نزدیک شویم به جز آن چالش‌هایی که در تولید داریم چه کار‌هایی باید شما به عنوان تولید کننده و صادر کنندگان انجام شود؟ 
 هاشمی: عرض کنم خدمتتون که ما الان همانطور که دوستان هم اشاره کردند و بنده هم عرض کردم خدمت شما به هر شکل تامین مواد اولیه یکی از الزامات تولید است و این اتفاق اگر بیفتد و تولید کننده واقعاً دغدغه تامین مواد اولیه را نداشته باشد و فکرش واقعاً متمرکز بشود بر تولیدش حالا فارغ از اینکه این فرآیند‌هایی که اشاره کردند این خانم صادر کننده هم در نمایشگاه کتاب در بخش ادارات خیلی بروکراسی است ما میتوانیم در تامین مواد اولیه داخلی فروش‌های اعتباری را راه بیندازیم، اما اینکه قبلاً بوده فولاد مبارکه فروش‌های اعتباری انجام میداد با خود تولیدکنندگان توافق می‌کردند یا حتی برای خارجی‌ها خرید‌های اعتباری طرف خارجی با توجه به اینکه شما مشتری چندین ساله اش هستید و می‌شناسد براتون حتی بدون پیش پرداخت و حتی با پیش پرداخت 
سوال: حالا این نیاز به حمایت وزارتخانه دارد؟ 
هاشمی: الان عرض می‌کنم الان مثلاً پیش پرداخت و بعضی‌ها حتی بدون پیش پرداخت مواد اولیه با اعتباری که داشته برایش ارسال شده الان رسوب کالا‌ها در گمرک آمار بگیرید ببینید چقدر رسوب داریم این طرف منتظر تخصیص ارز هستند کالا‌های مان مانده در گمرک میرود ۹۰ درصدش را می‌گویند قانون تخصیص کند، ولی ۹۰ درصد آن فقط ترخیص می‌کند که خارجی آن اسناد ش آزاد کرده باشد ما الان با توجه به یعنی این یک گیری است که واقعاً خودمان باید حل کنیم. 
سوال: این اعتباری که الان ارز می‌خواهد؟ 
 هاشمی: چرا اعتباری تولید و ارسالش بانک مرکزی نمی‌پذیرد بانک مرکزی می‌گوید که حتماً من باید تخصیص ارز مشخص باشد. 
 سوال: قرار بود یک سری تولید‌های مشترک در کشور‌ها داشته باشیم آن به کجا رسید؟ 
هاشمی: ببینید به نظر من اعتماد کنند و میدان را بدهند به بخش خصوصی تشکل‌های قانونی که عضو اتاق هستند بتوانند این نمایشگاه را به نحو احسن برگزار کنند به عنوان یکی از ابزار قدرتمند توسعه صادرات کشور. / صدا و سیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا