اقتصادتجارتراه و مسکنصنعت و معدن

آیا قیمت مسکن حبابی شده است؟

محمد سیف الدین
مشاور و تحلیلگر بازار مسکن و تامین مالی حوزه املاک ومستغلات
کارشناس رسمی ساختمان و ارشد مدیریت استراتژیک و نوآوری تکنولوژی

شاخص قیمت به رهن و اجاره (P/R )تا حدودی به ما نشان می‌دهد آیا قیمت مسکن حبابی شده است یا نه؟

در شرایط معمول و متعارف که بازار مسکن نه در حالت رکود شدید و افت قیمت قرار دارد و نه در شرایط جهش قیمتی، (P/R ) به‌طور متوسط در بازه ۱۵ تا ۲۵ قرار دارد.

این در حالی است که در شرایط جهش قیمت مسکن ،این نسبت از عدد ۲۵ فراتر رفته و در شرایطی که بازار مسکن با رکود شدید یا افت قیمت همراه شود، نسبت قیمت به اجاره‌بهای مسکن عددی کمتر از ۱۵ را نشان می‌دهد.

وضعیت مطلوب برای رابطه قیمت به اجاره نسبت عدد ۱۵ است که اگر برقرار شود، یعنی قدرت خرید مصرفی برقرار و معاملات ملک از رونق پایداری برخوردار است

همانطور که آمار نشان می‌دهد که در سالهای ۹۷، ۹۸ و ۹۹ بیشترین و مداوم‌ترین افزایش قیمت مسکن در سه دهه اخیر رقم خورده و شاخص (P/R )تهران که در سال ۹۵ عدد۱۶ ،در سال ۹۷ عدد۲۴ ،در سال ۹۸ عدد۲۹، در سال ۹۹ عدد۳۵ بوده ، همواره در حال افزایش بوده است.

پس بنابراین می‌توان اینگونه استنباط کرد دراین سالها چون انتظار افزایش قیمت در خریداران ملک بیشتر از گذشته شده بود، رفتار خرید ملک بیشتر انگیزه‌های سرمایه‌گذاری داشته و بازار مسکن وارد رفتارهای هیجانی و حبابی شده است و احتمال اینکه قیمت واقعی مسکن در بالاترین سطح خود باشد بسیار زیاد است اما با توجه به اینکه کشور ما همیشه تورم دارد ،کاهش اسمی قیمت‌ها ممکن است رخ ندهند اما قیمت واقعی مسکن (تورم در رفته) احتمالا کاهش می‌یابد.

اما در سال‌جاری تحت‌تاثیر ثبات نسبی قیمت مسکن (P/R ) تهران به عدد۳۰ کاهش خفیفی پیدا کرد که این تغییر جهت، یک رویداد امیدوارکننده در مسیر خروج بازار مسکن از وضعیت غیرطبیعی است تا به تدریج قیمت آپارتمان‌‌‌های پایتخت از سطح نامتعارف سه سال گذشته به حالت مناسب خرید متقاضیان مصرفی و همچنین فاصله منطقی با اجاره‌‌‌‌‌‌بها برگردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا