انرژی

ارتقای زنجیره بوتان در صنعت پتروشیمی ایران

«حسن عباس زاده» امروز (چهارشنبه) با اشاره به افتتاح پتروکیمیای ابن سینا که صبح امروز با حضور «سید ابراهیم رییسی»، رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس انجام شد، افزود: این مجتمع پتروشیمی جهت تولید محصول «مالئیک انیدرید» طراحی شده است.

وی با بیان اینکه مجتمع پتروکیمیای ابن سینا در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (ماهشهر) قرار دارد و خوراک خود را از پتروشیمی بندر امام دریافت می‌کند، ادامه داد: خوراک این مجتمع، ۷۰ هزار تن بوتان است.

عباس زاده تاکید کرد: این محصول در تکمیل و ارتقا زنجیره بوتان تولید می‌شود و در مرحله نخست ظرفیت تولید آن ۲۳ هزار تن در سال خواهد بود.

وی گفت: سرمایه‌گذاری لازم برای اجرای این طرح پتروشیمی تا کنون ۶۰ میلیون یورو بوده است.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اشتغالزایی ۱۲۰ نفری با اتمام این طرح، افزود: اشتغالزایی در صنعت پتروشیمی در صنایع پایین دستی بیشتر می‌شود.

وی بیان کرد: تولید این محصول برای نخستین بار در کشور انجام می‌شود و با توجه به اینکه در زنجیره بوتان تعریف شده، تولید آن اقتصادی است.

عباس زاده ادامه داد: ظرفیت تولید پتروکیمیای ابن سینا، نیاز داخلی به «مالئیک انیدرید» را مرتفع می‌کند.

وی افزود: این محصول در صنایع رنگ، رزین، چسب و پوشش‌هایی بر روی شیشه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هم‌زمان با چهل و سومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی طرح‌های گازرسانی و پتروشیمی به ارزش ۴۰ هزار میلیارد تومان با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح شد و آغاز به‌کار کرد.

گازرسانی به ۱۴ شهر، ۱۴۵۹ روستا و تعداد ۴۱۱۴ واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری ۵.۲ هزار میلیارد تومان با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری امروز (چهارشنبه، ۲۰ بهمن‌ماه) در ساختمان مرکزی شرکت ملی گاز ایران (برج گاز) و به‌صورت ویدیوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

در همین حال، ۱۱ طرح انتقال گاز با سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومان و طرح پتروشیمی پتروکیمیای ابن‌سینا واقع در استان خوزستان با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلار (معادل ۱.۲ هزار میلیارد تومان) افتتاح شد.

رئیسی آغاز گازرسانی به ۱۰ شهر و ۱۲۳۹ روستای کشور با مجموع سرمایه‌گذاری ۳.۹ هزار میلیارد تومان با محوریت مناطق کم‌برخوردار و آغاز به‌کار هشت طرح انتقال گاز به ارزش ۲۰ هزار میلیارد تومان را هم اعلام کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا