اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتبانک ، بورس وبیمهبانک، بیمه و بورستجارتدارویی، آرایشی و بهداشتیسلامتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدن

از مشکلات طرح دارویاری عبرت بگیریم

پنل رفع موانع تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی، با حضور مدیران سازمان غذا و دارو و فعالان این حوزه، در دومین نمایشگاه سلامت بنیان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، در ابتدای این پنل، مجید حمیدی سرپرست اداره تولید و ثبت دستگاه‌های پزشکی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، گفت: تعداد ایندکس تولیدی تجهیزات پزشکی در ۹ ماهه امسال به ۱۶۸۰ عدد رسید.

وی افزود: در مجموع حدود ۵۵۰۰ ایندکس داریم که بسیاری از آنها فعال نیستند.

حمیدی با اشاره به فعالیت بیش از ۲۲۰۰ شرکت تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور، ادامه داد: تعداد IRC محصولات نهایی تجهیزات پزشکی تولید داخل در ۱۴۰۲ تاکنون به ۶۷ هزار و ۹۸۱ عدد رسیده است.

وی افزود: تعداد IRC مواد اولیه و قطعات ساخت حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی هم به بیش از ۱۵ هزار عدد رسیده است.

سرپرست اداره تولید و ثبت دستگاه‌های پزشکی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، گفت: داشبورد فهرست اولویت‌های تولید در اوایل امسال برای عموم منتشر شد.

از مشکلات طرح دارویاری عبرت بگیریم

جلیل سعیدلو رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، با عنوان این مطلب که دوره تأمین کالا در صنعت تجهیزات پزشکی به ۸ ماه رسیده است، گفت: سازمان غذا و دارو زیر بار قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی نرود. البته چابکی لازم را هم برای قیمت‌گذاری ندارد. قیمت‌گذاری می‌تواند منجر به کاهش و توقف تولید شود.

وی با عنوان این مطلب که طرح دارویاری یک ضرورت بود اما در اجرا دچار مشکل و بحران نقدینگی شد، افزود: باید از این طرح عبرت بگیریم و اجازه ندهیم این مشکل در حوزه تجهیزات پزشکی تکرار شود.

سعیدلو ادامه داد: باید به تولیدکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی تسهیلات داده شود تا در صورت تغییر نرخ ارز بحران نقدینگی ایجاد نشود.

وی افزود: در صورت حذف نرخ ارز ترجیحی باید قیمت‌گذاری هم به درستی انجام شود.

به گفته سعیدلو، حجم مطالبات تولیدکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، ۷ تا ۸ همت است.

وی افزود: اعتقادی به ارز ترجیحی نداریم اما باید ابتدا وضعیت مطالبات تعیین تکلیف شود. به طوری که قبل از حذف ارز ترجیحی باید وضعیت پرداخت مطالبات و اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان مشخص شود.

مشکل نقدینگی شرکت‌های تجهیزات پزشکی

محمدرضا کمپانی نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران، با عنوان این مطلب که تحقیق و توسعه در بسیاری از شرکت‌های تجهیزات پزشکی متوقف شده است، گفت: با این روند در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی به سمت واردات و SKD خواهیم رفت.

وی افزود: مشکل اصلی حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی، نبود پول و نقدینگی است. بیش از ۶۰ درصد از انرژی و زمان شرکت‌ها صرف تأمین نقدینگی می‌شود.

کمپانی با انتقاد از اینکه بعضاً از یک تولیدنما در مقابل یک تولیدکننده واقعی حمایت می‌شود، ادامه داد: تولیدکنندگان مواد اولیه پتروشیمی را با دلار بالای ۷۵ هزار تومانی تأمین می‌کنند.

وی افزود: تولیدکنندگان برای پرداخت حقوق کارکنان و تأمین نقدینگی مجبور به فروش آپارتمان‌ها و ساختمان‌های خود شده‌اند.

مواضع اداره کل تجهیزات پزشکی

سعیدرضا شاهمرادی مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، با عنوان این مطلب که برون‌سپاری و استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی در دستورکار اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی قرار دارد، گفت: با این دو اقدام، دوره ثبت کالا و گرفتن IRC کاهش می‌یابد.

وی افزود: حدود دو هفته است که کیت آزمایشگاهی و پروتز دچار کمبود شده‌، چون بالغ بر ۸۰ میلیون یورو کالا در گمرک آمده و ترخیص نمی‌شود. عدم ترخیص این کالاها در اختیار سازمان غذا و دارو نیست؛ اما متأسفانه به پای ما می‌نویسند.

شاهمرادی ادامه داد: مطالبات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی از مراکز درمانی به بیش از ۹ همت رسیده است.

وی افزود: در حوزه پروتز دچار مشکل شدیم و لیست انتظار بیماران افزایش یافته، چون شرکت‌ها دیگر قادر به فروش نسیه‌ای نیستند.

شاهمرادی تاکید کرد: اجرای طرح “تجهیزیار” نیازمند تأسیس یک صندوق برای جبران مابه‌التفاوت تغییر نرخ ارز است، در غیر این صورت هزینه‌های مردم سر به فلک خواهد کشید.

وی با انتقاد از اتهام‌زنی فعالان حوزه تجهیزات پزشکی به یکدیگر، گفت: اتهام‌زنی فعالان حوزه تجهیزات پزشکی به یکدیگر درباره مسائل ارزی درست نیست و کل این حوزه خراب می‌شود.

شاهمرادی ادامه داد: دوقطبی شدیدی درباره حذف یا عدم حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی به وجود آمده است. ما موافق حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی هستیم، اما نباید پرداخت از جیب مردم افزایش یابد./ دوشنبه های دارویی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا