اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتبازاربانک ، بورس وبیمهبانک، بیمه و بورستجارتتشکلهاصنعت و معدنصنعت ومعدن

اشتغال ۲۰ هزار نفری در صنعت پلاستیک

­رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون تهران از اشتغالزایی ۲۰ هزار نفری صنایع پلاستیک در کل کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد،اکبر مشهدی زاده گفت: پلاستیک مانند آهن یکی از پرکاربردترین محصولاتی است که در تمام صنایع اعم از صنایع هوایی و دریایی، واحد‌های صنعتی، خودرو، در منازل و‏‏‏ آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از نشانه‌های محصول خوب بسته بندی آن است که این امر با پلاستیک محقق می‌شود، افزود: صنایع پلاستیک و نایلون اشتغالزایی بسیار خوبی دارد به طوری که اکثر واحد‌های تولیدی با کبود نیروی انسانی نیز مواجه اند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون تهران در خصوص وضعیت صادرات این محصول هم گفت: در حال حاضر به کشور‌های حاشیه خلیج فارس، عراق، پاکستان، افغانستان، آسیای میانه و ترکیه صادرات داریم.

اکبر مشهدی زاده با گلایه از روند کند و طولانی واردات ماشین آلات این صنعت افزود: از هر کشوری که ماشین آلات وارد کنیم دو ماه به طول می‌انجامد تا به بنادر کشورمان برسد و پس از آن هم تا ۴ ماه ماشین آلات در گمرک خاک می‌خورد. اگر مشکلات ترخیص ارز و گمرکی تولیدکنندگان برطرف شود و اجازه ترخیص ماشین آلات را بدهند، ظرفیت تولید ما می‌تواند بالاتر هم برود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از عرضه کم مواد اولیه در بورس کالا انتقاد کرد و گفت: عرضه‌های مواد اولیه آنقدر پایین است که رقابت‌های سنگین می‌خورد به طور مثال مواد پتروشیمیایی ‹پت›که در اکثر صنایع کاربرد دارد، هفته گذشته در بورس کالا تا ۱۵۰ درصد رقابت خورد و بورس کالا آن معامله را ابطال کرد‏‏‏.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون تهران گفت: براساس دلار هر هفته یک نرخ جدید برای خرید مواد اولیه اعلام می‌کنند و کارخانجات به دلیل تعهداتی که دارند مجبورند با هر قیمتی که اعلام می‌شود مواد را خریداری کنند. تولیدکنندگان به علت نوسانات قیمت مواد اولیه مدام متضرر می‌شوند، حدود دوهفته گذشته حدود ۳۰ درصد قیمت مواد افزایش یافت فقط به این دلیل که مجتمع‌های پتروشیمی کف عرضه را رعایت نمی‌کنند.

مشهدی زاده افزود: در یک یا دو نوع مواد اولیه کمبود تولید داریم و اگر عرضه‌ها توسط مجتمع‌های پتروشیمی رعایت شود آن هم قابل حل است. وقتی عرضه مواد کم شود رقابت‌های کاذب ایجاد می‌شود واحد‌های تولیدی اگر با ارز آزاد مواد را وارد کنند ارزان‌تر از موادی است که پتروشیمی‌ها اختصاص می‌دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا