اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتجارتصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنایع دستیصنعت و معدنصنعت ومعدننساجی

افزایش ۵۰ میلیون متر مربعی تولید فرش ماشینی نیازمند رفع موانع

دبیر کمیته ریسندگی پنبه‌ای انجمن صنایع نساجی ایران گفت: اگر موانع تولید فرش ماشینی برطرف شود، ۵۰ میلیون مترمربع ظرفیت بلااستفاده این صنعت به کار گرفته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، علیرضا حائری گفت: هم اکنون هزار واحد صنعتی با ظرفیت نصب شده حدود ۱۵۰ میلیون مترمربع در حوزه تولید فرش ماشینی فعال است. 

وی به تولید ۹۵ میلیون متر مربع فرش ماشینی اشاره کرد و افزود: فرش ماشینی سهم ۵۰ درصدی در صادرات صنعت نساجی دارد که نشان از پیشرفت قابل توجه این صنعت به عنوان یکی از صنایع زیرمجموعه صنعت نساجی است.

به گفته دبیر کمیته ریسندگی پنبه‌ای انجمن صنایع نساجی ایران؛ اشتغالزایی مستقیم صنعت نساجی ۵۰۰ هزار نفر است که ۷ درصد این میزان، یعنی حدود ۳۵ هزار نفر، در صنعت فرش ماشینی فعال هستند. 

حائری گفت: با وجود پیشرفت‌ها و مزیت‌های صنعت فرش ماشینی، اما همچنان ظرفیت ۵۰ میلیون متر مربعی در این صنعت بلااستفاده مانده که بهره برداری از این ظرفیت به میزان تقاضای بازار و افزایش صادرات این محصول بستگی دارد. 

براساس این گزارش؛ پیشتر در حاشیه نمایشگاه فرش ماشینی که آبان ۱۴۰۲ برگزار شد؛ تولیدکنندگان از برخی چالش‌های تولید از جمله تخصیص نیافتن به موقع ارز یا زمانبر بودن دریافت ارز برای تامین مواد اولیه در حوزه‌های ماشین آلات بافت، نخ اکریلیک و قیمت بالای محصولاتی که در بورس کالا عرضه می‌شود گلایه داشتند.

محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت در این باره گفت: امیدواریم با تدابیر همکاران در سازمان توسعه تجارت و مجموعه بانک مرکزی مشکل تامین و تخصیص ارز برای تولیدکنندگان حل شود.

به گفته برادران اگر موانع غیر فنی و غیر صنعتی مانند نظام بانکی یا مسائل رفع تعهد ارزی و گمرکی حل شود می‌توانیم در این حوزه صادرات دوبرابری داشته باشیم که با بازگشت رقم ۲ برابری صادراتی، زمینه بیشتری برای اشتغال و سرمایه‌گذاری در کشور ایجاد می‌شود./صداوسیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا