اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتشرکتهاصنایع معدنیصنعت و معدنصنعت ومعدن

برای نخستین بار در فولاد مبارکه انجام شد؛تعمیر و بازسازی ماشین بورینگ یونیون CNC-130

رئیس کارگاه ساخت تعمیرگاه مرکزی فولاد مبارکه از تعمیر و بازسازی ماشین بورینگ یونیون CNC-130 این تعمیرگاه برای نخستین بار در فولاد مبارکه خبر داد و گفت: با توجه نقش مهم این ماشین و ازآنجا‌که خرید این دستگاه فوق‌حساس در شرایط تحریم غیرممکن یا بسیار سخت است، آماده‌به‌کاری آن برای ماشین‌کاری قطعات و تجهیزات خطوط تولید اهمیت زیادی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)،افشین نادی با تأکید بر اینکه ماشین بورینگ ۱۳۰ ساخت شرکت یونیون آلمان یکی از تجهیزات کاربردی در تعمیرگاه مرکزی است گفت: این ماشین به‌دلیل داشتن میز و بستر ثابت روی کف کارگاه امکان حرکت طولی در امتداد میز با طول بیش از ۸ متر را دارد و تاکنون با استفاده از آن ماشین‌کاری تجهیزات بزرگی مانند اسپیندل ۳۷ تنی نورد گرم، ساید گایدها و انواع مندریل را انجام داده‌ایم که این امر پایداری خطوط تولید و ارزش‌افزوده اقتصادی قابل‌توجهی را برای شرکت به همراه داشته است.

وی تصریح کرد: اینکه مدیریت فولاد مبارکه از ابتدای دوران ساخت دغدغه فناور شدن و دست‌یابی به دانش فنی احداث کارخانه و خطوط تولید فولاد را در سر می‌پرورانده از یک سو و حمایت‌های انجام‌شده در زمینه بومی‌سازی تجهیزات و قطعات از دیگر سو این جرئت و جسارت را در تک‌تک کارکنان شرکت به‌ویژه کارکنان خلاق تعمیرگاه مرکزی به وجود آورد که در شرایط سخت، بسیاری از کارهایی را که انجام آن‌ها در کشور خودمان به نظر غیرممکن می‌رسید امکان‌پذیر بدانند و آن‌ها را به انجام برسانند. ازجمله این اقدامات می‌توان به بومی‌سازی بسیاری از تجهیزات خطوط تولید با استفاده از ظرفیت‌های تعمیرگاه مرکزی و شرکت‌های سازنده داخلی اشاره کرد.

وی از تعمیر و بازسازی ماشین بورینگ یونیون CNC-130به دست کارشناسان توانمند تعمیرگاه مرکزی فولاد مبارکه به‌عنوان گام بلند دیگری در راستای ارتقای دانش فنی شرکت نام برد و گفت: بدون شک این دستاورد باارزش بسته دانشی دیگری به دیوان پرافتخار شرکت افزوده است.

از غیرقابل استفاده شدن ماشین تا بازسازی و در مدار قرار گرفتن مجدد

در همین زمینه، سید منصور هاشمی فشارکی، سرپرست نت ماشین‌آلات برق و مکانیک افزود: مدتی قبل ساپورت محور X و ساپورت محور Z ماشین بورینگ که دکل اصلی روی آن‌ها قرار دارد، به‌دلیل پارگی سیم بکسل و سقوط وزنه تعادل دچار شکستگی و دفورمگی گردید؛ به‌طوری‌که عملاً تجهیز غیرقابل استفاده بود . بر این اساس، کارگروهی متشکل از کارشناسان نت تعمیرگاه مرکزی تشکیل شد و حل این مشکل و بازسازی و تعمیر اساسی و راه‌اندازی مجدد ماشین در دستور کار قرار گرفت و با بررسی‌های انجام‌شده و استفاده از تجارب گذشته در زمینه تعمیر ماشین‌آلات تعمیرگاه مرکزی، عملیات دمونتاژ ماشین آغاز شد.

علی‌اکبر جمی، کارشناس تعمیرات برق در تشریح اجرای این عملیات تعمیراتی حساس افزود: ابتدا وزنه تعادل از داخل دکل اصلی با رعایت دستورالعمل‌های ایمنی و باربرداری خارج و در ادامه گیربکس محور Y و اسپیندل از روی دکل اصلی دمونتاژ شد. در این مرحله دکل اصلی که سنگین‌ترین قطعه ماشین است از روی ساپورت محور Z پایین گذاشته شد . با امکان دسترسی به ساپورت‌های آسیب‌دیده محور X و Z میزان خرابی و آسیب‌دیدگی پس از دمونتاژ این دو قطعه از روی ماشین مشخص گردید. در ادامه با بررسی کارشناسی و دقیق قطعات معیوب و ارزیابی راه‌حل‌های مختلف، به‌منظور راه‌اندازی ماشین در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه و رعایت استانداردها و تلرانس‌های ماشین‌ابزار و رعایت دستورالعمل ایمنی ، ابتدا مکاتباتی با شرکت سازنده ماشین، شرکت یونیون انجام شد؛ اما برای تأمین قطعات و همچنین نقشه‌های ساپورت هیچ‌گونه اطلاعاتی در اختیار ما قرار نگرفت و همکاری انجام نشد . بنابراین تصمیم بر آن شد که ساپورت محور Z داخل تعمیرگاه مرکزی ساخته شود و ساپورت محور X هم در داخل تعمیرگاه تعمیر و اصلاح گردد.

تجربه موفقیت‌آمیز همکاران در ساخت انواع قطعات

محمدرضا غفاری، تکنسین تعمیرات مکانیک نیز با بیان اینکه بدون شک تجربه موفقیت‌آمیز همکاران در ساخت انواع قطعات از ابتدای بهره‌برداری تاکنون نقش تعیین‌کننده‌ای در انجام موفقیت‌آمیز این عملیات داشت اظهار کرد: برای ساخت ساپورت محور Z که ابعاد آن حدود ۴۰۱۴۵۱۵۰ سانتی‌متر است و وزنی در حدود ۱۵۰۰ کیلوگرم دارد، اقدامات ذیل انجام گرفت: طراحی و تهیه نقشه از ساپورت محور Z؛ ساخت سازه اسکلت فلزی؛ تنش‌زدایی و ماشین‌کاری اولیه (خشن تراشی)؛ خرید و تهیه لاینر و چسب مخصوص ریل‌های ساپورت ماشین (تورسیت)؛ چسباندن لاینرهای زیر ساپورت محور Z؛ ماشین‌کاری نهایی با رعایت استاندارد و تلرانس‌های لازم.

پس از انجام اقدامات بالا ، ساپورت محور X نیز اصلاح و تعمیر گردید و روی ماشین مونتاژ شد. ساپورت محور Z نیز به همراه دکل و اسپیندل و متعلقات با موفقیت نصب شد. پس از تعویض سیم بکسل معیوب، وزنه تعادل با رعایت استانداردهای باربرداری داخل دکل نصب و پس از تعمیر و نصب خط‌کش محور Y و تنظیمات دقیق پارامترهای ابعادی و تست نهایی انجام شد و ماشین بورینگ یونیون CNC-130 با موفقیت راه‌اندازی و تحویل بهره‌برداری شد.

افشین نادی رئیس کارگاه ساخت تعمیرگاه مرکزی در خاتمه با تأکید بر اینکه چنین موفقیت‌های غرورآفرینی در فولاد مبارکه بدون شک به‌یک‌باره حاصل نشده است، گفت: از زمان بنیان‌گذاری فولاد مبارکه تا امروز در سایه الطاف خداوند، حمایت‌های بی‌بدیل مدیریت ارشد سازمان و تلاش بی‌وقفه همکاران تولید، تعمیرات و پشتیبانی، هر روز شاهد دست‌یابی به موفقیت‌های ارزشمندی در عرصه تولید و تعمیرات بوده‌ایم که شایسته است به پاس همه این مجاهدت‌ها از همکاران حوزه‌های یادشده به‌ویژه همکاران تعمیرگاه مرکزی که با اقدامات ارزشمندی که در ساخت قطعات انجام داده‌اند، برای شرکت ارزش‌افزوده اقتصادی زیادی خلق کرده‌اند، تشکر و قدردانی کنیم./ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا