بانک، بیمه و بورس

بررسی آمارهای مهم بورسی در یک ماه گذشته

ارزش کل معاملات در آبان ماه ۸۰۸ هزار و ۶۱ میلیارد ریال بوده که نسبت به آذرماه که یک میلیون و ۱۰۳ هزار میلیارد ریال بوده ۲۶.۷۵ درصد کاهش را تجربه کرده است. همچنین حجم کل معاملات از ۱۳۵ هزار و ۸۷۸ میلیون در آبان ماه تا رقم ۱۱۳ هزار و ۷۶۹ میلیون سهم در آذرماه نزول کرده است که کاهشی ۱۶.۲۷ درصدی را نشان می‌دهد.

پیشی گرفتن بازار بدهی از سایر بازارها

در میان بازار اول سهام، بازار دوم سهام، بازار بدهی، بازار مشتقه و صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله تنها بازار بدهی در آذرماه نسبت به آبان ماه روندی صعودی داشته است به طوری که ارزش معاملات در بازار اول سهام با ۳۷.۶۶ درصد کاهش از ۴۱۹ هزار و ۹۲۸ میلیارد ریال در آبان‌ماه به ۲۶۱ هزار و ۸۰۳ میلیارد ریال در آذرماه رسیده است. ارزش معاملات در بازار دوم سهام نیز در آبان‌ماه نیز ۳۲۴ هزار و ۸۹۲ میلیارد ریال بوده که با ۲۶.۳۹ درصد کاهش به ۲۳۹ هزار و ۱۵۱ میلیارد ریال در آذرماه رسیده است.این در حالی است که ارزش معاملات در بازار بدهی ۱۲.۹ درصد رشد کرده و از ۴۹ هزار و ۵۱۹ میلیارد ریال در آبان‌ماه به ۵۵ هزار و ۵۰۷ میلیارد ریال در آذرماه رسیده است.

از طرف دیگر ارزش معاملات در بازار مشتقه از ۱۰ هزار و ۲۳ میلیارد ریال در آبان‌ماه به ۶۰۲ میلیارد ریال در آذرماه رسیده که کاهشی ۴۱.۱۵ درصدی را نشان می‌دهد. این آمار در صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله نیز نزولی است و ارزش معاملات در صندوق‌ها با ۱۸.۴۶ درصد کاهش از ۳۰۷ هزار و ۸۱۲ میلیارد ریال در آبان‌ماه به ۲۵۰ هزار و ۹۷۷ میلیارد ریال در آذرماه رسیده است.

ماه قرمز شاخص‌ها

شاخص کل و همچنین شاخص کل با معیار هم وزن نیز ماه نزولی را پشت سر گذاشتند به طوری که شاخص کل بورس با ۴.۹۴ درصد کاهش از یک میلیون و ۳۸۶ هزار واحد در آبان‌ماه به یک میلیون و ۳۱۸ واحد در آذرماه رسید. شاخص کل با معیار هم وزن هم با کاهشی ۹.۱۶ درصدی از رقم ۳۸۳ هزار و ۳۲۶ واحد در آبان‌ماه تا رقم ۳۴۸ هزار و ۲۱۳ واحد در آذرماه کاهش یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا