اقتصاد و تجارتانرژیتجارتشرکتهاصنعت و معدن

برنامه تولید سالانه ۳۰۰۰ مگاوات پنل خورشیدی 

با توجه به معاهده پاریس در سال ۲۰۱۶، تمام کشورها از جمله ایران باید تا سال ۲۰۳۰ به کاهش دو درجه دمای کره زمین کمک کنند. براین اساس باید از انرژی فسیلی فاصله گرفته و به سمت انرژی پاک و تجدید پذیر شامل احداث نیروگاه‌های خورشیدی حرکت کنیم. گروه نوران انرژی یکی از شرکت های فعال در این زمینه است.

تاکنون درحدود ۵۰۰ میلیون یورو سرمایه ‌گذاری خارجی برای راه‌ اندازی خط تولید انجام شده است و گروه نوران انرژی، در دو مجتمع صنعتی انرژی‌های نو در استان‌های کرمان و اردبیل که محل اصلی کارخانه تولید پنل‌ های خورشیدی می‌باشد، مشغول به فعالیت است.

دکتر بهرام بهرامسیری، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه نوران انرژی  گفت: حوزه فعالیت گروه نوران انرژی، انرژی‌های نو و تجدید پذیر است و در چهار بخش مشغول به فعالیت هستیم؛ بخش اول، تولید سلول‌ها و پنل خورشیدی، اینورتر و تجهیزات نیروگاه‌های تجدید پذیر؛ بخش دوم، ساخت نیروگاه ‌های خورشیدی؛ بخش سوم، بهره ‌برداری نیروگاه‌های تجدید پذیر و بخش چهارم، تأمین انرژی برای صنایع و بخش خانگی.
و در این مسیر استراتژی گروه نوران انرژی؛ کارافرینی برای اقشار جامعه، خلاقیت ونواوری در صنعت تکنولوژی فتوولتاییک، تربیت نیروی انسانی حاذق، اموزش وکادرسازی بوده و در نظر داریم تا با تاکید همیشگی خود بر پژوهش وتولید وارائه خدمات پس‌از فروش و استاندارد سازی فرایند تولید وخدمات، جایگاه خود در منطقه را تثبیت نماییم.


وی با اشاره به سرمایه ‌گذاری صورت گرفته در این مجموعه، افزود: در حدود ۵۰۰ میلیون یورو سرمایه ‌گذاری خارجی برای راه‌ اندازی خط تولید انجام شده است. در دو استان مشغول به فعالیت هستیم؛ دو مجتمع صنعتی انرژی‌های نو در استان‌های کرمان و اردبیل محل اصلی کارخانه تولید پنل‌‌های خورشیدی می‌باشند.
دکتر بهرام ‌سیری در خصوص هدف گروه نوران انرژی، تصریح کرد: هدف ما تولید ۳۰۰۰ مگاوات پنل خورشیدی در سال است که برای سال ۱۴۰۲ برنامه‌ ریزی کرده ‌ایم. این محصول علاوه بر تامین نیاز بازار ایران می‌تواند بازار خاورمیانه و فرا منطقه‌ای را نیز پوشش دهد.
وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه، احداث پنج هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در دستور کار بود که متأسفانه محقق نشد. در حالی که دنیا به سرعت به سمت انرژی پاک و تجدید پذیر می‌رود.


مدیرعامل گروه نوران انرژی در مورد اجباری بودن حرکت کشورها به سمت انرژی پاک گفت: حرکت کشور ما به سوی انرژی پاک، اجباری است. زیرا تأمین انرژی فسیلی، در آینده امکان‌پذیر نیست. ما برای یک نیروگاه حرارتی، حتماً باید گاز داشته باشیم که در حال حاضر کشور ما مشکل تأمین گاز دارد. از سوی دیگر با مشکل آلودگی هوا مواجه هستیم. نیروگاه‌های سیکل ترکیبی نیاز به آب دارند که متأسفانه ما درگیر خشکسالی هستیم؛ حتی نیروگاه‌های برق – آبی با اینکه انرژی پاک هستند، به دلیل کاهش بارندگی، با مشکل مواجه شده‌اند.


دکتر بهرام ‌سیری اظهار داشت: به دلیل شرایطی که ذکر شد، ما الزام داریم که به انرژی تجدید پذیر روی بیاوریم. تا سال ۲۰۳۰، کشورهای اروپایی تصمیم دارند تا خودروهای خود را نیز برقی کنند.


وی با اشاره به مشکلات ایران در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر، اضافه کرد: مشکلات را می‌توانیم به دو بخش تقسیم کنیم؛ تا سال ۱۴۰۰ و پس از آن. تا سال ۱۴۰۰، مشکل این بود که با توجه به نوسانات ارزی، خرید برق خورشیدی به ریال و هزینه‌ها به دلار بود. به همین دلیل، توجیه اقتصادی برای وارد شدن به این صنعت وجود نداشت. مشکل دیگر مربوط به دولت بود که مطالبات تأمین‌کنندگان و تولید کنندگان برق را نمی‌توانست پرداخت کند. مشکل سوم، فرهنگ حاکم بر کشور ما به دلیل تمایل به سوخت ارزان، فسیلی است.

با روی کار آمدن دولت جدید، در دوره چهارساله تا۱۴۰۴، طبق برنامه وزیر نیرو می‌باید ده هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر توسط بخش خصوصی احداث گردد که تا کنون شورای اقتصاد مصوبه اجرای طرح احداث ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی ذیل ماده ۱۲ قانون رفع موانه تولید را صادر نموده و قرار است تا برای احداث ۲ هزارمگاوات نیروگاه بادی نیز این صادر گردد.

تحقق این برنامه در گرو حمایت همه جانبه از بخش خصوصی از سوی کلیه سازمان‌ها و نهادهای متولی از جمله وزارت نیرو، صمت، سازمان گمرک و با بانک مرکزی جهت ارائه معافیت‌های مالیاتی و گمرگی و تخصیص ارز می‌باشد، همچنین ارائه ضمانت پرداخت تعهدات قراردادی از سوی وزارت امور اقتصاد و دارایی ذیل مصوبه سال ۱۳۹۵ شورای عالی انرژی برای طرح‌های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید جهت تامین منابع مالی لازم و ضروری بوده و می بایست با نگاهی ملی به موضوع تجدیدپذیر در دستور کار متولیان امور قرار گیرد.
عدم اجرایی شدن موارد فوق بدون شک مانع از تحقق برنامه و حرکت کشور به سوی اهداف تعیین شده در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا