اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتبانک ، بورس وبیمهبانک، بیمه و بورستجارتصادرات و وارداتصادرات و وارداتهمایش و نمایشگاه

تأسیس بانک و بیمه‌های سرمایه گذاری میان تهران و دمشق

همایش معرفی فرصت های ورود به بازار سوریه با حضور مقامات اقتصادی و تجاری ایرانی و سوری در تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، این همایش با حضور رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه، سفیر کشور سوریه در تهران و برخی فعالان اقتصادی و تجاری از دو کشور برگزار شد.

در این نشست، عبدالامیر ربیهاوی – مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران، با اشاره به توافقات انجام شده میان دو طرف سوری و ایرانی، گفت:  سفر روئسای جمهور دو کشور به ایران و وسوریه، زمینه توسعه اقتصادی را برای دو کشور به وجود آورده است.

ربیهاوی افزود: ما در سازمان توسعه تجارت با هماهنگی کمیسیون مشترک و سفرای دو کشور و وزارت خارجه، برنامه توسعه تجارت با سوریه را در دستور کار قرار دادیم. اولین کار برپایی پاویون در نمایشگاه های سوریه، حضور شرکتهای ایرانی در سوریه و آشنایی با بازار این کشور است. 

شفیق دیوب – سفیر سوریه نیز در ادامه این همایش گفت: روابط ایران و سوریه، روابطی تاریخی است که این روابط برای امنیت و در خدمت مردم است. وابط کشور ما با ایران مستحکم، اما بیشتر در زمینه های سیاسی و راهبردی و أمنیتی است.

سفیر سوریه ادامه داد: در حوزه اقتصادی، تجاری و علمی، مقامات دو کشور از سطح روابط اقتصادی راضی نیستند.

شفیق دیوب، با اشاره به اهمیت حضور ایران در طرح های بازسازی زیرساخت‌های سوریه گفت: فصل جدیدی از همکاری دو کشور در طرح بازسازی‌های سوریه به وجود آمده است.

وی در ادامه گفت: توافقنامه‌هایی بین دو کشور امضا شده و در حال حاضر در در پی رفع موانع هستیم. این همکاری ها در زمینه تأسیس کارخانه های جدید، توسعه زیرساخت های کشاورزی، برق و انرژی‌های تجدید پذیر ، احداث خطوط تولید دارو و همکاری در حوزه ساختمان است.

سفیر سوریه درباره حضور شرکت های خصوصی ایرانی در این کشور افزود: هیچ تمایزی بین سرماگذاران سوری و خارجی وجود ندارد و ما آمادگی داریم در سفارت سوریه و ایران تسهیلات لازم برای سرمایه گذاران را ارائه دهیم.

شفیق دیوب، کالاهای ایرانی را حائز کیفیت و قیمت مناسب دانست و بازار سوریه را آماده پذیرش کالاهای ایرانی اعلام کرد.

به گفته سفیر سوریه در تهران، تأسیس بانک مشترک، بیمه‌های سرمایه گذاری، تهاتر کالا و حذف تعرفه‌های تجاری (در ۸۸ کد کالا)، بخشی از توافقات دو کشور است.

تشکیل منطقه آزاد در حمص و حضور تجار ایرانی، دیگر زمینه همکاری دو کشور از دیدگاه سفیر سوریه در تهران بود./صداوسیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا