صنعت و معدن

تحقق طرح تحول اکتشاف کشور با تهیه نسخه اولیه نقشه یکپارچه زمین‌شناسی خراسان جنوبی

به گزارش روز دوشنبه از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، «جعفر عمرانی» افزود:‌ سازمان زمین‌شناسی در این پروژه برای نخستین بار با طراحی «لژاند» (اطلاعات نقشه) یکپارچه، موفق به تولید نقشه‌هایی با شکل و قالب یک‌دست و یکنواخت شده است.

به گفته وی، توسعه این روش و رعایت اصول آن منجر به ایجاد یک استاندارد در تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی می‌شود و از این پس قادر به تهیه و تولید نقشه‌هایی یکپارچه در سرتاسر ایران فارغ از موقعیت زمین‌شناسی آن خواهیم بود.

معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، این موفقیت بزرگ را مرهون تلاش شبانه‌روزی همه کارشناسان و زمین‌شناسان زحمت‌کش و ناظران فنی این پروژه در کنار پشتیبانی همه جانبه همه مدیران و دست‌اندرکاران سازمان متبوع خود عنوان کرد.

عمرانی با بیان اینکه این نقشه‌ها در مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم تهیه شده‌اند، افزود: دقت داده‌های موجود در این نقشه‌ها بیش از این مقیاس است و تولید نقشه‌هایی با استاندارد یاد شده در نهایت منجر به ایجاد بانک اطلاعاتی زمین‌شناسی در سرتاسر ایران خواهد شد که از جمله ابزارهای بسیار مهم در برنامه‌ریزی‌های میان‌مدت و بلندمدت به شمار می‌رود.

به گفته وی، این دستاورد مهم همچنین زیربنای همه مطالعات سطحی و زیرسطحی اکتشاف در ایران خواهد بود.

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در راستای تحقق پروژه تحول زمین‌شناسی و اکتشافی در کشور در مجموع موفق به تهیه ۶۰ برگه در لایه‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمی و زمین‌شناسی اقتصادی یا سیستماتیک در پهنه خراسان‌جنوبی در مدت کمتر از هفت ماه شد.

پس از اجرای موفق پروژه آزمایشی تحول اکتشافی و زمین‌شناسی در خراسان جنوبی، برای سال ۱۴۰۱ نیز اجرای این پروژه در استان کردستان به عنوان مقصد بعدی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در نظر گرفته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا