اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتجارتصنعت و معدنصنعت ومعدنکار و تعاون

تولید با ظرفیت پایین عامل اصلی افزایش قیمت تمام شده کالا

مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت؛ تولید با ظرفیت پایین را عامل اصلی افزایش قیمت تمام شده کالا در کشور عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، امیرحسین اسدی در نشست تخصصی بن سازه‌های همرسان گفت: حدود پنجاه هزار کارخانه داریم که زیر ظرفیت تولید کار می‌کنند به این ترتیب بهای تمام شده کالا بالا می‌رود، تورم افزایش پیدا می‌کند، استهلاک منابع انسانی بالا می‌رود، سرمایه‌ها تلف می‌شود و صنعت کشور به سمت رکود حرکت می‌کند.

وی افزود: کارخانه‌ای داریم که تنها از ۲۰ درصد توان خود استفاده می‌کند و ۸۰ درصد آن خالی است، مگر می‌شود کارخانه‌ای با ۲۰ درصد ظرفیت خود کار کند و توان رقابت در بازار را داشته باشد؟

اسدی گفت: براساس آمار، حدود ده هزار کارخانه راکد و غیرفعال در کشور داریم. یعنی این کارخانجات دستگاه، فضای فیزیکی و امکانات اساسی تولید را دارند و به‌دلایل مختلف، دچار بحران هستند.

مدیرکل خدمات کسب وکار وزارت صمت با اشاره به اینکه روزانه ۱۰‌ها درخواست تاسیس کارخانه جدید داریم، افزود: در همان شهرک صنعتی که ۱۰ کارخانه زیر ظرفیت کار می‌کنند، باز درخواست تاسیس کارخانه داریم. یعنی درخواست دریافت تسهیلات برای راه‌اندازی کارخانه‌ای را داریم که در فاصله هزار متری آن، شاید ۱۰‌ها کارخانه راکد داریم!

شکل‌گیری نظام به هم‌رسانی ظرفیت‌های تولید و فروش به‌صورت الکترونیک

مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت گفت: ظرفیت خالی صنایع باید به نیاز‌های سایر تولیدکنندگان، متصل شود تا صنایع بتوانند با یکدیگر تعامل کنند. برخی سامانه‌های همرسان در وزارت علوم مانند (نان) راه‌اندازی شده است. برخی از سامانه‌ها هم در معاونت علمی ریاست جمهوری و سایر دستگاه‌ها و به‌صورت خصوصی ایجاد شده، اما مشکلات همچنان وجود دارد.

وی با بیان اینکه اتصال دو صنعت به یکدیگر، باعث فاش شدن اطلاعات می‌شود، تاکید کرد: متاسفانه برای فرهنگسازی برنامه‌ای نداریم. بیشتر مدیران صنعتی اطلاعی ندارند که می‌شود از ظرفیت خالی دیگران استفاده کرد. 

مدیرکل خدمات کسب وکار وزارت صمت داور و مرجع تخصصی با دانش برای بررسی شکایات و مشکلات نداریم. اگر صنعتی ظرفیت تولید دیگری را استفاده کرد، درز اطلاعات چه می‌شود و دعوا‌ها به کجا ارجاع می‌شود؟

اسدی با اشاره به اینکه در این خصوص چهار موضوع را با سرعت باید عملیاتی کنیم، تصریح کرد: این ابتدا سریعا کارگروهی شکل بگیرد و آئین‌نامه هم‌رسانی، کتابچه راهنما و شیوه‌های فرهنگ‌سازی تا قبل از پایان سال نهایی شود. همچنین با همکاری اتاق ایران و اتاق اصناف و ظرفیت‌های شرکت‌های خدمات کسب وکار، فرهنگسازی را با سرعت عملیاتی کنیم و تولید نخستین محتوا‌های آموزشی تا بهمن‌ماه نهایی شود.

مدیرکل خدمات کسب وکار وزارت صمت در پایان گفت: همچنین مجموعه شرکت‌های همرسان ایجاد شود و با همکاری اتاق، زمینه تشکیل انجمن تخصصی همرسان ایجاد شود و در نهایت آئین‌نامه حمایت از مالکیت معنوی برای شرکت‌ها ایجاد شود تا بتوان حمایت از داده و اطلاعات شرکت‌ها را با سرعت بالاتری عملیاتی کرد.

به ظرفیت رساندن فعالیت واحد‌های تولیدی و افزایش میزان تولید راهکاری است که می‌تواند قیمت تمام شده را اقتصادی کند. اقتصادی شدن قیمت تمام شده کالا، رقابت را در بازار افزایش می‌دهد و به مصرف کننده حق انتخاب بیشتری می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا