اخباربرگزیدهاقتصادتشکلهاشرکتهاصنعت و معدنصنعت ومعدنلوازم خانگی

تولید لوازم خانگی هوشمند؛ رویکرد جدید تولیدکنندگان

مدیر کل دفتر صنایع تخصصی لوازم خانگی وزارت صمت می‌گوید: با توجه به زیرساخت‌های ایجاد شده، هوشمندسازی لوازم خانگی در اولویت وزارت صمت قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تولید واقتصاد (تولید آنلاین)،بخاری‌های قدیمی مصرف انرژی بالایی دارند و این موضوع باعث شد تولیدکنندگان آن به فکر تولید بخاری‌های هوشمند بیافتند.

یاوری یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌گوید: این محصول را می‌توان از راه دور و با موبایل کنترل کرد؛ قبل از ورود به منزل می‌توان آن را با استفاده از گوشی تلفن روشن کرد بنابراین مصرف انرژی کاهش می‌یابد.

نه فقط این تولیدکننده، بلکه تولیدکنندگان دیگر هم به سراغ تولید لوازم خانگی هوشمند رفته‌اند؛ از قهوه ساز‌های هوشمند که می‌تواند یک فنجان قهوه تازه را به طور خودکار در زمان برنامه‌ریزی شده دم کند، یخچال‌های هوشمندی که تاریخ انقضای مواد غذایی را یادآوری، فهرست‌های خرید را تهیه و یا حتی دستور آشپزی بر اساس مواد موجود را پیشنهاد می‌کند تا تولید آبگرمکن‌های هوشمند.

آقای بختیاری می‌گوید: این یخچال به نوعی برنامه ریزی شده است که اگر محصولات داخل یخچال خراب شده اند، با یک پیامک به مصرف کننده اطلاع می‌دهد و یا اگر زودتر از زمان مشخص شده سرمای یخچال از بین رفته، اطلاع رسانی به صاحب کالا می‌شود. 

با وجود دسترسی به این فناوری‌ها,، اما تولیدکنندگان می‌گویند مشکلاتی برای ارتقای این ابزار دارند؛هاشمی دبیرکل انجمن لوازم خانگی می‌گوید: یکی از مشکلات تولیدکنندگان کمبود مواد اولیه است؛ باید مواد اولیه از بورس با قیمت پایه و تعداد محدود تهیه شود که همین تعداد محدود باعث شده تولیدکنندگان نتوانند نیاز صددرصدی خود را تامین کنند. 

به گفته هاشمی، نقدینگی، قیمت‌گذاری دستوری و تخصیص ارز از دیگر مشکلات تولیدکنندگان لوازم خانگی است. 

مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی وزارت صمت با وعده رفع این مشکلات، راهکار را در گسترش ارتباط با دانش بنیان‌ها می‌داند.

محسن شکراللهی می‌گوید: اکنون در برخی لوازم آشپزخانه مانند اجاق گازها، یخچال، ماشین لباسشویی و لوازم خانگی کوچک هوشمندسازی اتفاق افتاده است و شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند برخی از نیاز‌ها در این حوزه را شناسایی کنند و تلاش بر این است نیاز‌ها را تجمیع کنیم.

مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی وزات صمت افزود: مشکل عمده در لوازم خانگی کشور در حوزه فناوری و دانش بنیان این بوده که انبار فناوری را شاهدیم، یعنی شرکت‌های دانش‌بنیان یکسری محصولات را برای بازار ارائه می‌دهند که شاید بازار با آن فاصله دارد؛ باید آن را گام به گام جلو ببریم یعنی نیاز بازار را با مهارت‌هایی که در شرکت دانش بنیان ارائه می‌شود تطبیق دهیم همچنین تلاش بر این است که نیاز‌های فناورانه را به صورت تجمعی ارائه دهیم.

شکراللهی کمبود مواد اولیه را یکی از چالش‌های تولیدکنندگان لوازم خانگی دانست و گفت: ابتدای امسال تولیدکنندگان با چالش مواد اولیه روبرو بوده‌اند که تاکنون این چالش تا حد زیادی برطرف شده است. مشکل دیگر، بحث رکود در بازار است که در برخی محصولات باعث کاهش قدرت نقدینگی واحد‌ها شده است، این چالش را نیز تا پایان سال برطرف خواهیم کرد. 

به گفته تولیدکنندگان لوازم خانگی، اگر مشکلات در تولید رفع شود، هوشمندسازی بخش زیادی از محصولات لوازم خانگی در کمترین زمان انجام می‌شود./صداوسیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا