کشاورزی و صنایع غذایی

تولید ۹۵ درصد تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری در کشور

به گزارش روز شنبه وزارت جهاد کشاورزی، «فریبرز عباسی» افزود: برای بومی‌سازی و تولید ۵ درصد تجهیزات و لوازم وارداتی سیستم‌های نوین آبیاری در داخل کشور نیز برنامه داریم.

مجری طرح سامانه های نوین آبیاری معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به واردات فیلترها و قطره چکان ها در سیستم های نوین آبیاری اشاره و پیش بینی کرد: در یک برنامه دو یا سه ساله بخشی از تجهیزات و لوازم وارداتی توسط سازندگان داخلی تولید شود.

عباسی، ارتقای کیفی سامانه های نوین آبیاری را از رویکرد و سیاست های اصلی معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و اظهار داشت: ما معتقدیم در کنار توسعه کمی سیستم‌های نوین آبیاری، ارتقای کیفی هم اتفاق بیفتد تا از این ظرفیت در افزایش عملکرد تولید محصول، مصرف بهینه آب، افزایش بهره وری آب و تامین امنیت غذایی به بهترین شکل استفاده شود.

وی آموزش به کشاورزان، مدیران وزارتخانه و شرکت‌های فعال در حوزه تولید و اجرای سامانه های نوین آبیاری را یکی از برنامه های معاونت آب و خاک در راستای ارتقای کیفی و استفاده بهینه از این سامانه ها برشمرد.

عباسی با اشاره به فعالیت و مشارکت دو هزار و ۴۰۰ شرکت خصوصی در توسعه سیستم های نوین آبیاری در بخش کشاورزی گفت: بخش خصوصی شامل ۳۵۰ شرکت مشاور، یک هزار و ۶۰۰ پیمانکار، ۴۰۰ تولیدکننده و تامین کننده تجهیزات و لوازم سامانه های نوین آبیاری و تعدادی ارزیاب هستند و ضروری است آموزش های لازم به این شرکت ها برای طراحی، مشاوره، پیمانکاری، اجرا و تولید قطعات و تجهیزات داده شود.

وی افزود: برای تهیه برنامه جامع آموزشی، نیازسنجی و اولویت بندی انجام شده، ضمن آن که این برنامه با بهره گیری از ظرفیت های کارشناسی وزارت جهاد کشاورزی، موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی و نهادهای غیر دولتی از جمله انجمن ها به طور مستمر و با حداقل هزینه اجرا می شود.

مجری طرح سامانه های نوین آبیاری، نظارت مستمر بر نحوه صحیح بهره برداری و مراحل نگهداری از سامانه های نوین آبیاری در فصول آبیاری و فصول غیر آبیاری را از دیگر برنامه ها در راستای ارتقای کیفی سامانه های نوین آبیاری عنوان کرد و اظهارداشت: نظارت مستمر در قالب قراردادهایی که استان ها با مشاوران و بخش خصوصی منعقد می کنند، انجام می شود.

عباسی ادامه داد: با نظارت های مستمر بر نحوه اجرا و کیفیت لوازم مصرفی، مشکلات به حداقل خواهد رسید.

اجرای ۱۰۰ هزار هکتار سامانه‌ نوین آبیاری در اراضی آبی کشاورزی در سال ۱۴۰۰ هدفگذاری شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا