اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخباربانک ، بورس وبیمهبانک، بیمه و بورستجارتصادرات و وارداتصادرات و وارداتکشاورزی و صنایع غذاییکشاورزی وصنایع غذایی

جزییات ورود «یوآن» به مبادلات ایران و برزیل/ دیگر نیازی به درهم نداریم

به گفته قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی؛ ایرانی‌ها دیگری اجباری ندارند در ازای واردات کالا از برزیل به تامین‌کنندگان برزیلی درهم بپردازند و می‌توانند از این پس معاملات خود را با یوآن انجام دهند، این در حالی است که بانک مرکزی ایران منابع خوبی از یوآن در اختیار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)، علیرضا پیمان‌پاک، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار درباره فراهم آمدن امکان خرید از برزیل با یوآن اظهار کرد: شماری از واردکنندگان کالاهای اساسی ایران سازوکارهایی را اتخاذ کردند تا از یوآن چین برای واردات کالاهای اساسی استفاده کنند، در همین راستا مسیری هم براساس سیستم‌های بانکی طراحی شده است.

وی افزود: مدتی است که بانک‌های روسیه و بانک‌های ایرانی حساب‌های کارگزاری برقرار کره‌اند و سیستم‌های پیام‌رسان بانک‌های مرکزی دو کشور نیز به یکدیگر متصل شده است، همچنین به زودی امکان زدن سوئیفت و دستور پرداخت و گشایش اسناد اعتباری (ال‌سی) بین بانک‌های دو کشور به وجود می‌آید و بانک مرکزی از منابع روبلی که در اختیار دارد برای خرید مستقیم از روسیه استفاده می‌کند البته بخشی از پرداخت‌های ایران به روسیه نیز از طریق یوآن انجام می‌شود.

پیمان‌پاک ادامه داد: در نتیجه این موارد؛ نیاز به درهم یا ارزهای دیگر برای مبادلات تجاری از بین رفته است، در همین امتداد تامین‌کنندگان برزیل قبول کردند در ازای کالاهایی که ایران از آنها می‌خرد یوآن دریافت کنند. با این راهکار نیاز به یورو کاهش پیدا می‌کند و نیاز به درهم را در معاملات خارجی ایران از بین می‌برد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی و رئیس پیشین سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: پیش از این در واردات کالا از برزیل به ایران تامین‌کنندگان برزیلی در امارات اصرار داشتند حتما در ازای کالا درهم دریافت کنند، اکنون دیگر یوآن جایگزین درهم شده است.

وی اضافه کرد: بانک مرکزی می‌تواند هر ارزی که دارد را در اختیار واردکنندگان ایرانی برای خرید از برزیل قرار دهد اما بیشترین ارزی که اکنون بانک مرکزی در اختیار دارد مربوط به کشورهاییست که بیشترین صادرات ایران به آن مقاصد صورت می‌گیرد، در اینجا مهم این است که محدودیت در نوع ارزی که در تجارت با برزیل برای ایرانی‌ها وجود داشته از بین رفته است و اگر صحبت از معامله با یوآن می‌شود چون بیشترین ارزی که در حال حاضر بانک مرکزی در اختیار دارد، یوآن است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد تجارت ایران با یوآن از برزیل به دیگر کشورها هم توسعه پیدا کند، گفت: بیشترین خرید ایران از امریکای جنوبی، اوراسیا و هند است. با اوراسیا که با روبل معامله می‌شود، امریکای لاتین هم که از یوآن استقبال می‌کند./ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا