اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتتجارتتشکلهاصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدننمایشگاه و رویدادتجاریهمایش و نمایشگاه

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران: لابی ارمنی می‌تواند به ایران کمک کند

دبیرکل اتاق تهران با اشاره به فاصله زیاد میان صادرات و واردات ایران و ارمنستان این اختلاف در تراز تجاری را آفتی برای تجارت دو کشور دانست.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید و اقتصاد)، همایش تجاری توسعه «همکاری‌های تجاری ایران و ارمنستان با توجه به ضرورت های کنونی ژئوپلیتیک شمال ایران» صبح امروز در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. بهمن عشقی، دبیرکل اتاق تهران در این نشست گفت: ایران و ارمنستان ارتباطی کهنی دارند و از عهد ساسانی این ارتباط برقرار بوده و در عصرهایی این کشور بخشی از امپراطوری ایران است.

وی افزود: ارمنستان نقطه ارتباط ایران با دریای سیاه است و ایران را به آناتولی و ترکیه وصل می‌کند. تغییرات ژئوپولیتیک در این منطقه در حال تغییرات مستمر است و ارمنستان همواره مرز اسلام و مسیحیت بوده است. همچنین توجه به ارمنستان به عنوان یک منطقه حائل باید مورد توجه دولتمردان ایرانی قرار بگیرد. به ویژه که در خلال تحمیل تحریم ها به ایران و تنش های منطقه، لابی ارمنی می‌تواند کمک رسان خوبی برای ایران باشد.

وی افزود: ارمنستان نقش مهمی در ثبات منطقه قفقاز جنوبی دارد و توانسته از اتحادیه اقتصادی اوراسیا سهم بیشتری نسبت به دیگر اعضا داشته باشد.

دبیرکل اتاق تهران ادامه داد: حجم تجارت ارمنستان با اتحادیه اروپا از سال ۱۹۹۹ در حال افزایش است و این نشان می دهد ارمنستان دارد جذب اروپا می‌شود و می تواند یک پل ارتباطی بین ایران و اتحادیه اروپا و اوراسیا باشد.

وی تصریح کرد: ایران در اولویت تجارت با ارمنستان قرار ندارد و روسیه، عراق، چین، روسیه، سوییس و امارات در اولویت تجارت برای ارمنستان هستند. همچنین  در تراز تجاری ایران و ارمنستان اختلاف زیادی وجود دارد، سالانه ۳۸۰ میلیون دلار کالا از ایران به ارمنستان  صادر می شود و ۱۴ میلیون دلار کالا وارد می شود این اختلاف این آفتی برای تجارت دو کشور به شمار می آید./ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا