اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتتجارتتشکلهاصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنایع معدنیصنعت و معدنصنعت ومعدن

دبیر انجمن سنگ ایران: صادرات کمتر از ۷ درصد سنگ‌های تزئینی

دبیر انجمن سنگ ایران به صادرات کمتر از ۷ درصد سنگ‌های تزئینی اشاره کرد و گفت: معادن ایران در بخش سنگ‌های تزئینی یا همان ساختمانی تنوع بسیاری دارد که نیمی از این ظرفیت‌ها به کار گرفته شده است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید و اقتصاد)، بهرام شکوری افزود: یکی از ظرفیت‌هایی معدنی کشور سنگ‌های تزئینی است که انواع و اقسام رنگ‌ها و طرح‌های مختلف را ما در سنگ هایمان مشاهده می‌کنیم که با توجه به تنوع و نوع سنگ‌هایی که در معادن ما وجود دارد، رتبه نخست دنیا را به خود اختصاص داده است.

وی به ظرفیت‌های معدنی کشور نیز اشاره کرد و افزود: ظرفیتی که در تولید و فرآوری سنگ‌های تزئینی در کشور وجود دارد، حدود ۳۰ میلیون تن است، اما متاسفانه در بهترین شرایط ۵۰ درصد این ظرفیت به کار گرفته شده است و در شرایط کرونا هم بین ۸ تا ۱۲ میلیون تن تولید سالیانه بوده است و بخش اعظمی از این سنگ در داخل کشور مصرف شد.

شکوری به میزان صادرات سنگ تزئینی نیز اشاره کرد و گفت: بیشتر سنگ‌های تزئینی در داخل کشور مصرف می‌شود و کمتر از ۷ درصد از این سنگ‌ها را صادر می‌کنیم که نیازمند توسعه صادرات در این حوزه هستیم.

وی افزود: صادرات سنگ تزئینی در کشور در بهترین شرایط ۳۵۰ میلیون دلار بوده است و در سال گذشته ۱۷۴ میلیون دلار صادرات داشتیم ولی با توجه به ظرفیتی که در حوزه سنگ‌های ساختمانی وجود دارد ما ظرفیت ۵ میلیارد دلار صادرات را داریم اگر در مرحله اول بخواهیم ۳۰ میلیون تن ظرفیتی که در داخل کشور ایجاد شده ما بتوانیم این را تولید کنیم نزدیک به هر حال شاید بالای یک میلیارد دلار در کشور محقق کنیم.

شکوری با بیان اینکه در حوزه سنگ تزئینی در کشور ۴۰۰ هزار نفر اشتغال دارند گفت: یکی از محاسن سنگ تزئینی این است که در نقاط مختلف کشور این سنگ تزئینی وجود دارد بویژه در مناطق محروم که سبب آبادانی و رفاه مردم آن منطقه می‌شود و به یک نوعی در آمد حاصل از آن در اقصی نقاط کشور توزیع و ایجاد اشتغال می‌کند.
وی گفت: بزرگترین گلوگاه حوزه سنگ‌های تزئینی صادرات است، زمانی که ساختمان سازی در کشور دچار رکود شود و صنعت سنگ نیز دچار مشکل می‌شود، اگر سهم قابل توجهی از بازار خارجی داشته باشیم می‌تواند کمک کننده این صنعت باشد.

شکوری به میزان صادرات کشور‌های دارای معادن سنگ تزئینی نیز اشاره کرد و افزود: کشور ترکیه بالای ۷۵ درصد، ایتالیا حدود ۲۳ درصد و هند بیش از ۳۰ درصد از سنگ اش را به صورت به صورت فرآوری نشده صادر می‌کند که ارزآوری خوبی برای کشورشان رقم می‌خورد.

وی گفت: کشور ترکیه ذخایرشان تقریبا شبیه کشور ما است ولی تنوع سنگ شان بسیار پایین است، اما ترکیه توانسته بالای سه میلیارد دلار صادرات داشته باشد در صورتی که ما بهترین شرایط ۳۵۰ میلیون دلار بیشتر صادرات نداشتیم، چون آنها با این تفکر که به هر حال در آینده ذوق و سلیقه مردم عوض خواهد شد و کالا‌های جانشین بیشتری در بازار جایگزین سنگ‌های تزئینی می‌شوند و در آینده‌ای نچندان دور اگر خیلی از این کالا‌ها جانشین سنگ طبیعی شود سنگ تزئینی دیگر ارزشی نخواهد داشت، اما اگر امروز هر چقدر بیشتر تولید و صادرات کنیم ارز حاصل از آن را برای آیندگان می‌توانیم سرمایه گذاری کنیم./صداوسیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا