اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتشکلهاصنعت و معدنصنعت ومعدنلوازم خانگی

دبیر انجمن لوازم خانگی ایران: کمبود نقدینگی از موانع تولیدات لوازم خانگی

عباس هاشمی گفت: تولیدکنندگان لوازم خانگی مشکلاتی از جمله تامین مواد اولیه، کمبود نقدینگی و قیمت گذاری دستوری را دارند که همین موانع مانع ارتقای این صنعت شده است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)، عباس هاشمی در خصوص اینکه یکی از مباحث مطرح شده در حوزه لوازم خانگی، بحث هوشمندسازی است، گفت: اکنون دنیا به سمت تولید لوازم خانگی با فناوری بالاست که در کشور ما نیز این موضوع مطرح شده است؛ اکنون تولید کنندگان لوازم خانگی به سمت تولید لوازم خانگی هوشمند پیش رفته اند، اما مهم این است که بتوانید در این مسیر موفق پیش برویم. 

دبیر انجمن لوازم خانگی ایران تشریح کرد: یکی از مسائل مطرح شده پیرامون هوشمند سازی بحث حامل‌های انرژی و سازگاری با محیط زیست است. تولید این دسته از لوازم خانگی جدا از بحث تحقیق و توسعه و اضافه کردن امکانات جدید و ارتقاء کیفی، مستلزم هزینه‌های اضافه‌تر است که این هزینه اضافه، منجر به افزایش قیمت کالا خواهد شد. 

وی گفت: اکنون تولیدکنندگان لوازم خانگی با موضوع تامین مواد اولیه مشکل دارند، بنابراین اگر قصد ورود به تولید لوازم خانگی هوشمند را داریم باید این مشکل پایه‌ای رفع شود؛ تولیدکنندگان مواد اولیه را از بورس تهیه می‌کنند، اما از آنجایی که در برخی مواقع، عرضه محدودی در بورس داریم، تولیدکننده نمی‌تواند مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کند که به تبع آن مجبور است از بازار و با قیمت آزاد خریدای کند که همین موضوع منجر به افزایش قیمت لوازم خانگی می‌شود. 

هاشمی تشریح کرد: از سوی دیگر بحث قیمت‌گذاری دستوری را در لوازم خانگی داریم که به یک مشکل جدی برای تولیدکننده تبدیل شده است؛ با توجه به تغییرات نهاده‌های تولید و اثرات آن در کالای تولیدی به لحاظ قیمت، تولیدکننده به ناچار ملزم به رعایت قیمت‌گذاری دستوری است.

وی با بیان اینکه محدودیت‌های تامین مالی یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان لوازم خانگی است، گفت: تولید کنندگان نیاز به نقدینگی دارند، اما با توجه به سیاست‌های انقباضی شبکه بانکی کشور و تورم ۵۰ درصدی، نقدینگی مورد نیاز تولید کننده فراهم نمی‌شود.

وی با اشاره به راهکار‌ها در جهت رفع مشکل تولیدکنندگان گفت: تامین مواداولیه به صورت اعتباری و تامین نقدینگی واحد‌های تولیدی از جمله کار‌هایی است که می‌تواند منجر به رونق این صنعت شود./صداوسیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا