اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتتجارتتشکلهاصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدنهمایش و نمایشگاه

در همایش اتاق بازرگانی تهران مطرح شد؛ خطای استراتژیک ایرانی‌ها در تجارت با ارمنستان

سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت گفت: ایرانی‌ها در تجارت با ارمنستان دو خطای استراتژیک دارند یکی اینکه این بازار را کوچک می‌شمارند و دیگر آنکه تفاوت آن را با بازارهای سنتی مانند عراق و افغانستان درک نمی‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید و اقتصاد)، اکبر گداری سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه در سازمان توسعه تجارت در همایش توسعه همکاری‌های تجاری ایران و ارمنستان با توجه به ضرورت های کنونی ژئوپلیتیک شمال ایران گفت: چون ارمنستان جمعیت و مساحت کمی دارد چندان برای تجارت ایرانی‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد و این یک خطای استراتژیک است، خطای بعدی این است که تفاوت بازاری مانند ارمنستان با بازارهای عراق و افغانستان درک نمی‌شود.

وی افزود: ارمنستان بازار انواع محصولات از سراسر دنیاست و برندهای گوناگون جهان در این کشور حضور دارند، بنابراین این بازار بازاری بسیار رقابتی محسوب می شود. بسیاری از ارمنی ها خارج از مرزهای این کشور زندگی می کنند و دسترسی آسانی به بازارهای خارجی دارند.

گداری ادامه داد: دولت ارمنستان قوانین مالیاتی سختی دارد و اسناد و مدارک باید در تجارت با این کشور کامل باشد بنابراین نمی توان با اقتضائات بازارهای سنتی با آن کار کرد.

سرپرست دفتر آسیای میانه سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: ارمنستان سالانه ۵.۵ میلیارد دلار صادرات و ۸.۵ میلیارد دلار واردات دارد و با اینکه واردات آن بیشتر از صادرات است اما با کسری ارز مواجه نیست زیرا از طریق توریسم و ارامنه ای که خارج از این کشور کار می کنند و درآمد خود را به این کشور تزریق می کنند منابع ارزی خود را تقویت می کند.

وی خاطرنشان کرد: ارمنستان منابع زیادی ندارد و مس تنها ماده معدنی موجود در این کشور است اما سالانه بیش از یک میلیارد دلار الماس و طلا صادر می کند که ماده اولیه آنها وارداتی است و پس از تراش به روسیه و امارات صادر می شود. همچنین سالانه ۳۵۰ میلیون دلار مشروبات الکلی و ۳۵۰ میلیون دلار سیگار از این کشور صادر می شود که مواد اولیه اینها هم وارداتی است.

گداری از روسیه، چین، آلمان، آمریکا، آلمان، امارات، بلغارستان و مجارستان به عنوان اصلی ترین مقاصد  صادراتی ارمنستان یاد کرد و گفت: این مقاصد نشان می دهد کالاهای تولید این کشور از کیفیت بالا برخوردار است که در بازارهای آمریکا و اروپا حضور دارد بنابراین ارمنی ها تمایل زیادی به مصرف کالاهای باکیفیت دارند.

وی یادآور شد: در ارمنستان قیمت سوخت بسیار بالاست و این باعث شده محصولاتی در ارمنستان به کل تولید نشود. همچنین در تجارت با ارمنستان باید توجه داشت که مردم این کشور روسیه را به خوبی بلد هستند اما با زبان انگلیسی آشنایی ندارند و در  مراودات و مکاتبات تجاری باید این موضوع را در نظر گرفت.

گداری همچنین بیان کرد: دو تا سه هزار ایرانی در ارمنستان زندگی می کنند که حدود صد نفر آنها را تجار موثق تشکیل می دهند. ثبت شرکت در ارمنستان رایگان و سریع است اما توصیه نمی شود تا زمانی که شخصی بخواهد در ارمنستان تولید داشته باشد شرکت ثبت کند چون با ثبت، مشمول پرداخت مالیات می شود و برای صادرات و واردات نیاز به ثبت شرکت نیست. همچنین خرید و فروش در ارمنستان ۲۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده را در برمی گیرد و استراتژی فروش انواع کالاها در ارمنستان با یکدیگر تفاوت دارد.

وی در مورد کیفیت حمل کالا در ارمنستان گفت: جاده های ارمنستان در پنج سال گذشته به میزان قابل توجهی به سازی شده است.

گدار درباره بازار خودرو و قطعات خودرو در ارمنستان توضیح داد: واردات خودرو به ارمنستان در سال ۲۰۲۲ به ۸۰۰ میلیون دلار افزایش یافت که بیشتر شامل خودروهای ژاپنی، المانی، کره ای و چینی می شود. حضور خودروهای ایرانی در ارمنستان بسیار ضعیف است. همچنین شمار خودروهای برقی نیز در ارمنستان افزایش یافته زیرا ارمنستان تعرفه واردات این اقلام را کاهش داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا