اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتشکلهاشرکتهاصنعت و معدن

دیدار اعضای هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوای ایران با رئیس و اعضای هیئت رئیسه اتاق ایران

اعضای هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران با رییس و اعضای هیئت رئیسه اتاق ایران دیدار و گفت وگو کردند.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)،در این دیدار روغنی، رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا ایران از کاغذ و صنعت بسته‌بندی به‌عنوان دماسنج اقتصادی یاد کرد و گفت: کاغذ جایگاه مهمی در رشد و توسعه اقتصادی، GDP و فرهنگ دارد. سرانه مصرف کاغذ در ایران حدود ۲۱ کیلوگرم است و این عدد در اروپا ۵۰ کیلوگرم و در آمریکا بیش از ۲۰۰ کیلوگرم است. مقایسه اعداد نشان می‌دهد که مصرف کاغذ در ایران از متوسط جهانی پایین‌تر است و این ازآن‌جهت مهم است که مصرف کاغذ بسته‌بندی نماد مهمی در سنجش رشد و رونق اقتصادی است، هرقدر کاغذ بسته‌بندی بیشتر شود، یعنی تولید کالا بیشتر انجام می‌شود.

روغنی گلپایگانی ادامه داد: در ایران به ۹۰۰ هزار تن کاغذ بسته‌بندی یعنی مقوا، کاغذ تست لاینر، کرافت‌لاینر، مقواهای متعدد و غیره نیاز داریم که یک میلیون و ششصد هزار تن ظرفیت‌سازی شده و دو میلیون و هشتصد هزار تن مجوز تولید کاغذ بسته‌بندی در کشور صادر شده است. ایران تا سال ۱۳۹۴ واردکننده کاغذ بسته‌بندی بود و از سال ۱۳۹۴ به این طرف، صادرات کاغذ به کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی انجام می‌شود و کاغذهای صادر شده به لحاظ تنوع و کیفیت قابل‌رقابت است.

او ادامه داد: ۴۱۰ میلیون تن کاغذ در دنیا تولید می‌شود و استفاده از کاغذ بسته‌بندی به دلیل مسائل زیست‌محیطی و کنار گذاشته شدن پلاستیک بیشتر شده و ایران هم به این سمت‌وسو می‌رود. کاغذ بسته‌بندی بیشتر از نیاز کشور تولید می‌شود و مازاد آن به عراق صادر می‌شود. اما ازآنجاکه کشور عراق تا دو سال آینده وارد مدار تولید خواهد شد و از طرفی صادرات ترکیه به این کشور زیاد شده و ما جایگاه خود را در این بازار از دست خواهیم داد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران درباره شرایط کاغذ تحریر و روزنامه گفت: آمار ده سال ایران نشان می‌دهد که ۳۸۰ هزار تن کاغذ تحریر وارد می‌کردیم، اما نیاز واقعی کشور ۲۰۰ هزار تن است و ۱۸۰ هزار تن اضافه واردات داشتیم که به افغانستان و عراق صادر می‌شد.

او تصریح کرد: دولت سیزدهم به دلیل تحریم و گران شدن نرخ ارز، از تولید کاغذ تحریر حمایت می‌شود؛ بعد از انقلاب، کاغذ تمام کتاب درسی و دفتر مشق دانش‌آموزان که حدود ۴۵ هزار تن است، در کشور تولیدشده است.

او تصریح کرد: دسته دیگر کاغذها، کاغذ سنگین است که در تولید کاغذ سنگین از آهک استفاده می‌شود که نیاز به فیلتراسیون مجدد دارد. اگرچه این کاغذ در بسته‌بندی‌های سنگین استفاده می‌شود ولی در دنیا از این صنعت استفاده نمی‌شود. ۳۰ درصد مواد اولیه کاغذ سنگین پلیمر است و این جذب نمی‌شود.

روغنی‌گلپایگانی گفت: در کشور ۱۰۸تولیدکننده کوچک و بزرگ و متوسط کاغذ داریم؛ با ورود تکنولوژی جدید داخل کشور، کاغذ تحریر، جلد کتاب، بسته‌بندی دارو در کشور تولید می‌شود و تقریباً نیازی به واردات نداریم. مواد اولیه کاغذ پسماند کشاورزی، چوب‌های جنگلی، O.C.C است که در استان‌های شمالی و جنوبی وجود دارد. استفاده از آهک هم به دلیل مشکلات زیست‌محیطی استفاده نمی‌شود.

او تأکید کرد: اتاق ایران در مسیر تأسیس فدراسیون تولیدکنندگان صنعت کاغذ، این صنعت را حمایت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا