اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتتشکلهاصنعت و معدنمرکزیکشاورزی و صنایع غذاییکشاورزی وصنایع غذایی

ذائقه بازارهای جهانی باید به تولیدکنندگان انار منتقل شود

صدرالدین نیاورانی در نشست تخصصی با عنوان صادرات انار و فرآورده های آن، فرصتها، چالشها و راهکارها که به همت اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی دفتر ساوه و نیز مرکز خدمات تخصصی انار وابسته به جهاد دانشگاهی ساوه در دفتر اتاق بازرگانی واقع در شهرصنعتی کاوه برگزار شد، با تاکید بر اینکه بسته بندی نقش بسزایی در تقویت صادرات محصول دارد بر ضرورت تشکیل کمیته در اتاق بازرگانی متشکل از تولیدکنندگان و صادرکنندگان به منظور تولید محصول سالم و  عاری از آفت و نیز عاری از مشکل دانه سفیدی انار تاکید کرد.

افزود: محصول سالم آبروی شهر است و اگر محصول سالم روانه بازارهای خارجی شد قطعا خریداران خارجی مشتری دائمی و خریدار مستمر محصول خواهند بود.

وی با تاکید بر اینکه برای تقویت صادرات باید محصول سالم تولید کرد، افزود: ذائقه بازارهای جهانی باید به تولیدکنندگان انار منتقل شود تا بازارهای جهانی انار را از دست ندهیم.

وی بیان کرد: نباید صادرات انار صرفا به کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایه صورت گیرد که به هیج عنوان صادرات موثری نیست. بسیاری از کشورهای همسایه نظیر افغانستان و هندوستان انار دارند و به سایر کشورها صادر می‌کنند و ایران نمی‌تواند در کشورهایی که صاحب انار هستند صادرات موفق انجام دهد.

نیاورانی با تاکید بر اینکه انار ایران باید به بازارهای جهانی دورتر نظیر کشور کره جنوبی، آلمان، فرانسه، ایتالیا و … که انار ندارند صادر کند، افزود: در کشوری نظیر عربستان انار تولید می‌شود ولی به دلیل پوست نازک، قابلیت جابجایی ندارد و صرفا برای مصرف داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با تاکید براینکه در دنیا نمی‌توان جلوی تجارت را گرفت، افزود: سیاست دولت در حوزه صادرات، انتقال انار به کشورهای همسایه است ولی این کشورها بازار انار ایران نیستند و باید به بازارهای دوردست دست یافت گرچه برخی موانع نظیر تحریم در این مسیر وجود دارد ولی باید راهکارهایی برای چرخش ارز کشور ایجاد کرد تا این درآمد با ارزآوری به بدنه اقتصادی کشور برگردد.

نائب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی و عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: استفاده از برند انار ایران توسط برخی کشورها و صادرات آن به سایر کشورها جفا و ظلمی است که به انار تولیدی کشور وارد شده است و متاسفانه محصول ایران در بازارهای ترکیه با بسته بندی شیک  به سایر کشورها صادر می‌شود.

مسئول نمایندگی اتاق بازرگانی استان مرکزی در ساوه نیز گفت: ساوه به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی تولیدکننده انواع محصولات کشاورزی است و در جشنواره ملی انار جای خالی اظهار نظر تولیدکنندگان و صادرکنندگان انار این شهرستان احساس شد.

سیدسعید رضوانی با اشاره به اینکه حدود نیمی از صنایع استان مرکزی در ساوه مستقر است، افزود: در قطب صنعتی کشور با برخورداری از بزرگترین شهر صنعتی ایران تنها چهار کارت بازرگانی کشاورزی وجود دارد که جای تاسف است.

وی تصریح کرد: انار تولیدی ساوه نسبت به انار سایر نقاط کشور از کیفیت بالایی برخوردار است و در حوزه صنایع تبدیلی نیز این شهرستان سرآمد است اما در حوزه صادرات، موانع بزرگی بر سر راه این محصول قرار دارد.

مسئول مرکز خدمات تخصصی انار وابسته به جهاد دانشگاهی ساوه نیز به اهداف برگزاری این نشست تخصصی اشاره کرد و گفت: این نشست با هدف ارائه راهکارها و فرصت‌ها به منظور تولید انار با کیفیت و عاری از هرگونه آفت تشکیل شده تا بتوان با استفاده از نظرات اساتید دانشگاهی، فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان به این مهم دست یافت.

حسین رفیعی با اشاره به اینکه انار ساوه از نظر کیفیت و طعم زبانزد عام و خاص است، افزود: برخی چالش‌ها در خصوص تولید انار نظیر آفت کرم گلوگاه، آفتاب سوختگی، دانه سفیدی و … وجود دارد که نیازمند بررسی کارشناسانه و ارائه نظرات تخصصی با بهره‌گیری از نظرات شرکت‌های دانش بنیان است.

وی خواستار انتقال دانش روز تولید انار سالم و عاری از هر گونه آلودگی و آفت به تولیدکنندگان انار قطب تولید این محصول در ساوه شد و گفت: نشست تخصصی صادرات انار و فرآورده‌های آن، فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارها فرصتی برای انتقال دانش و علم روز به تولیدکنندگان برگزار شده است تا بتوانند با خاطری آسوده محصول خود را صادر و برای کشور ارزآوری و خلق ثروت کنند.

در ادامه محمد روستایی از باغداران و تولیدکنندگان انار ساوه گفت: فروش انار سایر نقاط کشور به نام انار ساوه موجب بروز خدشه به برند انار این شهرستان شده است.

وی افزود:  عرضه انار سایر نقاط کشور در مبادی ورودی و خروجی ساوه و نیز انبار کردن آن در برخی سردخانه‌های شهرستان موجب شده تا به دلیل مخلوط شدن انار سایر نقاط با انار ساوه، با آفت های گوناگونی مواجه شویم و کیفیت انار این منطقه زیر سوال برود.

علی یزدان‌پناه دیگر باغدار و تولید کننده انار ساوه نیز گفت: تا سال ۱۳۸۶ صادرات انار رونق داشت و پس از آن کاهش یافت که مشکل اساسی نبود بازار مناسب و ارتباط گیری موثر با دنیاست.

وی افزود: هیچ صادر کننده‌ای در حوزه انار  به صورت ممتد نتوانسته است کار صادرات انجام دهد که بیشتر به تحریم، نوسانات ارزی و مشکلات اقتصادی بر می‌گردد.

وی به نبود صادر کننده حرفه‌ای در حوزه انار اشاره کرد و افزود: تولیدکننده و صادرکننده دو مقوله جدا از هم اما پیوسته با یکدیگر هستند و باید با هم افزایی نسبت به تولید محصول سالم و فراهم کردن بستر صادراتی کمک کنند.

یزدان پناه افزود: محصول فرآوری نشده به مراتب ارزش کمتری نسبت به محصول فرآوری شده دارد و باید با توسعه صنایع تبدیلی محصول تولیدی را فرآوری کرد و در بازارهای جهانی عرضه کرد.

در ادامه این نشست شرکت کنندگان به بیان نقطه نظرات خود پیرامون صادرات انار و فرآورده‌های آن، فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارها پرداختند.

استفاده از تجربیات جهانی در حوزه صادرات انار، مشخص کردن جغرافیای خاص برای انار ساوه، برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت در حوزه صادرات، ارائه راهکارهای تخصصی برای مبارزه با آفات انار، راه‌اندازی انجمن ملی انار و ثبت آن در اتاق بازرگانی ایران، استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای تولید محصول کیفی و برگزاری نشست های تخصصی در اتاق بازرگانی ایران و نیز معاونت فناوری ریاست جمهوری از جمله مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا