اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتجارتصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدن

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین; جزییات مشارکت چینی‌های در پروژه‌های ایران

مجیدرضا حریری هر گونه شایعه مربوط به اجرای پروژه‌های زیرساختی به دست نیروی انسانی چینی در ایران را رد و تصریح کرد: دامنه این همکاری تنها به پروژه‌های فرودگاه امام خمینی و ورزشگاه که اعلام عمومی شده‌اند محدود نمی‌شود و حتما دستگاه‌های مسئول در ماه‌های آینده قراردادهای دیگری در این زمینه منعقد خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره مجموع پروژه‌هایی که به دست چینی‌ها در ایران اجرا می‌شود، گفت: تنها می‌توانم بگویم که مذاکرات بین ایران و چین برای همکاری‌های گسترده‌تر در توسعه زیرساخت‌ها ادامه دارد و دامنه این همکاری تنها به پروژه‌های فرودگاه امام خمینی و ورزشگاه که اعلام عمومی شده‌اند محدود نمی‌شود و حتما دستگاه‌های مسئول در ماه‌های آینده قراردادهای دیگری در این زمینه منعقد خواهند کرد.

وی افزود: این قراردادها میان نهادهای اجرایی دو کشور منعقد می‌شود و در ایران قاعدتا این دستگاه‌های حاکمیتی هستند که با طرف چینی وارد قراردادهای مرتبط با توسعه زیرساخت‌ها می‌شوند و بخش خصوصی به این پروژه‌ها وارد نمی‌شود و حتی اگر نهاد دولتی ایرانی هم طرف قرارداد نباشد، شرکت‌های بزرگی وارد می‌شوند که حاکمیتی و یا مربوط به نهادها هستند مانند قرارگاه‌هایی که در امور سازندگی فعالیت دارند. در واقع اینها هستند که پیمانکاری پروژه‌هایی از این دست را در اختیار دارند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در پاسخ به اینکه آیا شایعات مربوط به تامین نیروی انسانی این پروژه‌ها از چین درست است یا نه تصریح کرد: این گفته‌های حاشیه‌ای را من حرف‌های بی‌ربطی می‌دانم که زاییده مغزهای علیلی است که نمی‌توانند تشخیص دهند مزیت کار کردن در ایران نیروی کار ارزان است. باید توجه داشت که متاسفانه یکی از ارزان‌ترین نیروهای کار جهان در ایران وجود دارد. حداقل دستمزد امروز برابر با حدود ۱۲۰ دلار در ماه و متوسط دستمزد در ایران حدود ۲۰۰ دلار است.

حریری ادامه داد: همه بنگاه‌های بزرگ ایران امروز از نبود نیروی کار متخصص گلایه‌مند هستند و نیروهای ماهر برای کار به کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی کردستان عراق می‌روند چون دستمزدها در بیرون از مرزهای ایران تفاوت چشمگیری با آنچه در داخل کشور پرداخت می‌شود، دارد. بنابراین یقین داشته باشید در اجرای پروژه‌های زیرساختی چین در ایران از سمت‌های مدیریتی که بگذریم تامین دیگر نیروها از داخل ایران صورت می‌گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین همچنین شرحی از آخرین وضعیت تجارت دو کشور ارائه و اظهار کرد: در یک دهه گذشته و پس از سال ۱۳۹۳ شریک اول ایران در صادرات غیرنفتی چین بوده است و مقصد یک سوم از کالاهایی که از ایران صادر می‌شود چین است. البته این برآورد برآمده از آمار رسمی است و بنا بر آمار غیررسمی می‌توان گفت بیش از ۴۰ درصد صادرات ایران به مقصد چین صورت می‌گیرد و اگر صادرات نفتی را هم در نظر بگیریم بیش از نیمی از صادرات ایران به مقصد چین انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: نیمی از صادرات غیرنفتی ایران نیز شامل کالاهای تولیدشده بر پای نفت می‌شود و در نتیجه افزایش قیمت نفت تاثیر بسزایی در رشد ارزش صادرات ایران به چین دارد.

حریری خاطرنشان کرد: حتی بخشی از صادرات ایران به امارات هم در ادامه به چین می‌رود و ایرانی‌ها برای دور زدن تحریم‌ها شرکت‌هایی در امارات به منظور تقویت صادرات به چین ایجاد کرده‌اند. این رویه در واردات هم برقرار است و امارات نخستین شریک وارداتی ایران به شمار می‌آید در حالی که امارات تولیدی ندارد و در واقع واسطه واردات کالا به ایران از مبدا چین است.

وی برآورد کرد که در سال جاری ارزش تجارت مستقیم غیرنفتی ایران با چین به ۳۰ میلیارد دلار برسد، به گفته حریری این آمار براساس ارقامی به دست آمده از صادرات و واردات کالا با چین ثبت شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره دلارزدایی از تجارت ایران و چین نیز گفت: بخشی از واردات ایران با چین در حال حاضر بر پایه ارزش یوآن انجام می‌شود زیرا وقتی حجم چشمگیری از صادرات و واردات ایران با چین است، دیگر معنا ندارد در ازای فروش کالا به چین دلار دریافت کنیم و دوباره با دلار جنس یوآنی بخریم، اما چون حواله‌های ارزی توسط بانک مرکزی صادر می‌شود اتاق ایران و چین آمار دقیقی از جزئیات تجارت با چین به واسطه یوآن ندارد./ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا