اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخباربانک ، بورس وبیمهبانک، بیمه و بورستجارتتشکلهاصنعت و معدنصنعت ومعدن

رئیس اتاق بازرگانی تهران: نیمی از ظرفیت تولید کشور مسکوت مانده/ بزرگ‌ترین بدهکار بانک‌ها نهادهای دولتی هستند

رئیس اتاق بازرگانی تهران در هشتمین جلسه هیات نمایندگان دوره دهم بر چالش عدم تامین مالی کسب و کارها تاکید و تصریح کرد که امروز نیمی از ظرفیت تولید کشور به دلیل همین چالش مسکوت مانده است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)، محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن کشاورزی تهران در هشتمین جلسه هیات نمایندگان دوره دهم به موضوع عملیات تامین مالی بنگاه‌ها پرداخت و گفت: این موضوع مورد شکایت بسیاری از صاحبان کسب و کارهاست و امروز انقباض مالی در کشور بنگاه‌ها را دچار مشکل کرده است.

نجفی عرب ادامه داد: ۳۰۰ بنگاه در گزارش شامخ بررسی شده است، این بررسی نشان می‌دهد تنها از ۵۱ درصد ظرفیت تولید کشور استفاده می‌شود و ۴۹ درصد آن به دلیل عدم تامین مالی مسکوت مانده است.

رئیس اتاق تهران خاطرنشان کرد: کل سرمایه‌ای که در سال جاری به تولید اختصاص یافته ۲۶۸۴ هزار میلیارد تومان است این رقم البته نسبت به سال گذشته ۲۱.۳ درصد افزایش داشته اما با در نظر گرفتن تورم این ۲۱.۳ درصد را نمی‌توان نشانگر افزایش سرمایه تولید دانست و باز هم تولید بدهکار می‌شود. همچنین در سال جاری ۲۰۳۹ همت کل رقم تسهیلاتی است که به کسب‌و‌کارها اختصاص پیدا کرده است.

وی درباره پیامدهای مشکلات موجود در تامین مالی کسب‌و‌کارها گفت: این امر به زیاندهی پس‌اندازکنندگان به دلیل تورم بالا و عدم اقبال مردم به سرمایه‌گذاری انجامیده است.

نجفی عرب در پایان نتیجه گرفت: با این شرایط که برای تولید وجود دارد نمی‌توان از بنگاه‌ها انتظار سوددهی داشت، همچنین ناترازی بودجه سبب شده دولت از سرمایه عمومی کشور بیشتر استفاده کند و این امر عرصه را برای فعالان بخش خصوصی تنگ می‌کند. اکنون بزرگ‌ترین بدهکار بانک‌ها نهادهای دولتی هستند.

رئیس اتاق تهران تصریح کرد: تا زمانی که ناترازی بانک‌ها و کمبود بودجه کشور حل نشود و سیاست‌های سرکوب قیمت در کشور از بین نرود، مشکل کمبود نقدینگی برقرار است. در حال حاضر تشکیل سرمایه روند منفی به خود گرفته است./ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا