اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتتجارتتشکلهاصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدنکشاورزی و صنایع غذاییکشاورزی وصنایع غذایی

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل: واردات سالانه ۸ میلیارد دلار کالای اساسی از برزیل

فخرالدین عامریان ارزش صادرات برزیل به ایران بین 6 میلیارد تا 8 میلیارد دلار و ارزش صادرت غیرنفتی ایران به این کشور حدود 1.5 میلیارد دلار است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید و اقتصاد)، فخرالدین عامریان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل شرحی از وضعیت تجارت دو کشور ارائه کرد و گفت: در اسناد واردات کالا از برزیل به ایران، نام ایران به دلیل تحریم‌ها ثبت نمی‌شود و نام بنادر کشورهای حاشیه خلیج فارس به طور مثال بندر جبل‌علی امارات به عنوان مقصد ثبت می‌شود، بنابراین ارائه آمار دقیق از نوع و وزن کالاهایی که از مبدا برزیل به ایران صادر می‌شود ممکن نیست.

وی افزود: جزئیات بیش‌تری نمی‌توان از این روش تجارت ارائه کرد زیرا انتقال بار به واسطه بنادر نزدیک کشور راهکاری برای دور زدن تحریم‌هاست.

عامریان ادامه داد: با این حال می‌توان برآورد کرد که به طور میانگین سالانه ۶ میلیارد تا ۸ میلیارد دلار کالاهای اساسی از برزیل به ایران وارد می‌شود. این کالاها شامل گوشت گوساله منجمد، مرغ منجمد و روغن سویا است. شکر نیز مدت‌هاست در گروه کالاهای وارداتی از برزیل به ایران قرار دارد و اخیرا با آزادسازی واردات شکر از سوی ایران شکر سفید هم وارد می‌شود.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل اظهار کرد: حجم زیادی از ذرت، دانه سویا و کنجاله سویای موردنیاز کشور با فاصله زیاد از دیگر کشورها از نظر حجم از برزیل وارد می‌شود و واردات این اقلام از برزیل حتی از مبدائی مانند روسیه نیز بیشتر است، با این حال ارزش صادرات غیرنفتی ایران به برزیل از حدود یک و نیم میلیارد دلار فراتر نمی‌رود.

وی درباره ارزهایی که در تجارت ایران و برزیل استفاده می‌شود، گفت: به دلیل تحریم‌ها هر تاجری هر طور که بتواند با تامین‌کننده معامله می‌کند و دلار، یورو و تهاتر رایج‌ترین ابزار مبادله بین ایران و برزیل است./ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا